Roy Eefting

• Dirk

WIELRENNEN - De Altena Biesbosch Ronde kreeg er gisteren, na Nick Nieuwdorp en Ronan van Zandbeek, ook in de derde editie met Roy Eefting een klasbak bij op de erelijst.

De vrije klassieker met als start- en finish Werkendam zag de 21-jarige vierdejaarsbelofte uit het Drentse Grollo na 180 kilometer de sprint winnen van een nog 52-koppig peloton.

Al vroeg in de wedstrijd wees alles op een massasprint. Het hoge tempo zorgde wel voor een schifting naar zestig overblijvende kanshebbers, de resterende negentig renners waren al snel kansloos. De enorme snelheid stond echter veel aanvallend vuurwerk in de weg. De trom werd slechts sporadisch geroerd, door solo-aanvallers. Tot twee keer toe de Brit Keir Plaice, verder Daan de Groot die er een horloge aan overhield, bij de eerste doorkomst in Werkendam.

De uitval van Arne Kenzler leek in de tweede van de drie plaatselijke omlopen kansrijk, voor even dan. De Duitser reed dik een minuut voorsprong bij elkaar, maar boog uiteindelijk ook voor het massale geweld voor in de groep. Dat lot was in de finale ook de broers Ja- ron en Johnny van Diermen beschoren, die in de achtertuin van de sponsor van de Van Hemert Groep/De Jonge Renner om beurten op zoek gingen naar succes. Tevergeefs dus.

De ploeg-Metec had in de onvermijdelijke massasprint de nodige ijzers in het vuur. Winnaar Roy Eefting won eerder in dit jaar al de pelotonssprint van de Meeüs Race, de openingswedstrijd van de competitie voor neo's. Eefting leidt in het tussenklassement nog steeds. Kan ook moeilijk anders. De tweede klassieker in die competitie voor renners tot 23 jaar, de Omloop van Lek en IJssel, werd op 9 april geannuleerd nadat de politie en ambulances waren doorgestuurd naar Alphen aan den Rijn vanwege het schietdrama in het winkelcentrum aldaar.

Eefting richt zich ook op de baan. ,,Ik ben kampioen bij de beloften op het omnium. Vreemd genoeg heb ik nooit iets gehoord van baancoach Robert Slippens.“ Didier Caspers (vierde in Werkendam) wel, maar die rijdt dan ook voor Ubbink/Koga, een ploeg met veel baantalenten. Eefting: ”Jammer genoeg heb ik ook nooit een uitnodiging gekregen om aan een zesdaagse te proeven. Al blijf ik voorlopig wel de voorkeur geven aan de weg. Ik ben blij dat ik nu voor het tweede jaar bij Metec zit, met als ploegleider Gert Jacobs.''

Bij die ploeg zitten dus meer rappe mannen. Robin Wennekes bijvoorbeeld. De eerstejaarsbelofte werd achter ploegmakker Eefting en Ralph Gelens derde in Werkendam. Vorig seizoen won hij bij de junioren tien koersen. Daarbij de slotetappe in de West-Brabantse Pijl. “In de straten van Steenbergen. Ik won ook nog drie klassiekers, die in Borsele, ergens eentje in Noord-Holland en De Veenkoloniën.”

Moet Slippens hem niet is een keer bellen?

• Herogewier

Vreemd genoeg heb ik nooit iets gehoord van baancoach Robert Slippens." Didier Caspers (vierde in Werkendam) wel, maar die rijdt dan ook voor Ubbink/Koga,

Met deze passage kom je wellicht een eind verder.

Ook leuk; Slippens komt met natiopnale baanploeg aan de start in OT, dat worden dus mogelijk twee ploegen met hetzelfde belang.

Anderzijds geeft hij natuurlijk ook zelf al aan de voorkeur te blijven geven aan de weg. Als die dan gewoon zorgt dat als de grote prijzen op de baan worden verdeeld hij aanwezig is, kan die vast mee naar de grote kampioenschappen en staan er weer een hoop in hun hemd.

• piet

leeftijds genoten als Stopler en Vingerling(voor zijn ziekte) rijden wel stuk harder.

• klaas

Natuurlijk heeft didier caspers wat gehoord van slippens, hij reed namelijk bij de junioren keihard en is zodoende doorgestroomd…

Overigens was het vroeger volgens mij altijd zo dat renners zichzelf naar binnen probeerden te praten bij een zesdaagse en bleven ze niet in een hoekje zitten totdat ze eindelijk een keer gevraagd werden…

• baantje

Zo veel heeft die toch ook niet gepresteerd?

• DeRosa

Als hij echt zo goed is komt er vanzelf wel belangstelling !

• koppel

Bartko - Eefting