apparaten op baanfiets

  • Hennie

    Ik meende te weten, dat er tijdens baanwedstrijden geen apparaten zichtbaar en afleesbaar op de baanfiets mochten zijn aangebracht.

    Nu zag ik tijdens het WK in Apeldoorn tot mijn verbazing dat bij het omnium tijdens de afvalkoers de renners allemaal een elektrionisch apparaat voorop het stuur hadden.

    Kennelijk bedoeld om wanneer je als laatste over de streep komt dit in ieder geval met een rood lichtje aan te geven.

    Dit lijkt mij in strijd met de reglementen.

    Wie kent de reden van toepassing van die appaatjes bij de afvalkoers en of deze al eerder zijn gebruikt.

    Om na een sprint bij het ingaan van de bocht naar beneden te moeten kijken lijkt mij nou ook niet bepaald veilig.

  • ome cor

    RODE LICHTJES8bf53

    Lijkt mij dat een Griek en Rus geen engels verstaan als er door de speaker verteld wordt dat ze de baan moeten verlaten.

    De Rus werd trouwens uitgefloten, de Griek reed nog langer zijn rondjes.

    Hij dacht zeker leuke training.

  • Carolien

    Bij de afvalkoers roept de speaker om wie de baan moet verlaten. Met een internationaal veld zijn er renners die niet verstaan dat hun rugnummer wordt omgeroepen of de speaker hun naam op een dus danig vreemde manier uitspreekt dat zij zichzelf niet herkennen. Daarom heeft iedere renner nu van de uci een kastje gekregen dat aangeeft of ze uit koers zijn. Het licht is zo groot dat je dat ook van uit je ooghoek kunt zien.

    Daarnaast wordt het ronde bord ook gebruikt om aan te geven welk rugnummer uitkoers is.

    Sommige renners weten denk ik niet wat hun rugnummer is. Dat sommigen het rode lampje negeren begrijp ik ook niet… Maar ja als je je het zwart voor de ogen fietst is het misschien ook weer niet zo vreemd.

    De uci heeft dit bedacht, goede oplossing lijkt mij. Ik zou me geen zorgen maken over de reglementen dit mag echt wel hoor!

  • joske

    De afvalkoers ius internationaal gezien, pas heel kort aan de orde.

    De meeste UCI-juryleden zijn in de praktijk niet veel met deze wedstrijdvorm in aanraking geweest.

    De UCI maakt de reglementen, dus ook deze:

    a. er wordt met een lichtje aangegeven aan de renner dat hij de laatste was en de wedstrijd dient te verlaten

    b. er wordt op het scherm aangegeven welk nummer als laatste over de streep kwam en uit de wedstrijd is.

    c. de speaker roept in principe niets om, omdat dit vaak tot meer verwarring leidt.

    d. er wordt gebruik gemaakt van de gele vlag om de wedstrijd te neutraliseren tot de renner er uit is als hij blijft rijden.

    met een pistoolschot wordt de wedstrijd dan weer op gang geschoten.

    Er zullen voorstellen komen om de renner die na 2 ronden nog niet de baan heeft verlaten, ondanks de maatregelen die hierboven genoemd zijn, uit het toernooi te halen.

    Hij wordt dus niet alleen uit de wedstrijd gehaald, maar zal geheel de competitie in het omnium verder aan de kant staan.

    In dit geval zouden Markow en de Griek dus uit het toernooi gezet zijn.

    De regel is echter nog niet officieel, dus kon de jury nog niet zo ingrijpen.

    Dit zal op korte termijn, is de verwachjting, zeker na deze ervaring, zo worden ingevoerd.

    Apparatuur is niet toegestaan die hartslagmeterslagen, en snelheid leesbaar aangeeft.

    Onder het zadel hadden diverse renners apparatuur zitten die hun hartslagmeter registreert en de snelheid vastlegt.

    Die apparatuur is niet afleesbaar tijdens de wedstrijd en toegestaan.

    Het gaat om hert woord: afleesbaar.

    De apparatuur dient dusdanig bevestigd te zijn dat ze niet van de fiets kan vallen door bv. trillingen.

  • Frans Rutten

    Erg nuttige informatie. Degenen, die op de laatste rij zitten, weten toch heel goed, dat ze het grootste risico lopen, om uiteindelijk als laatste over de streep te komen. Dus heeft het hun aandacht. Of zijn sommige renners quasi van Persie's. :)