Het gaat beginnen

  • Joske

    Vandaag gaat het beginnen!

    Het startschot met de officiële opening.

    19.30 uur dinsdag 22 maart maart 2011

    Na 32 jaar is het WK-Baanwielrennen weer in Nederland.

  • liefhebber

    Heb de passe-partouts al weken klaar liggen. Nu de internationale sprint kanonnen in eigen land te bewonderen zijn, wil je daar natuurlijk bij zijn.

  • DeRosa

    (tu)

  • Dieske

    Dat dacht ik toch, dit kun je niet laten schieten als (baan)wielerliefhebber.

    Apeldoorn here I come.

  • Stayerslijn

    Ben ik er toch uiteindelijk alle dagen bij, (eerst alleen vrij/zat/zon) maar dat kun je eigenlijk niet laten schieten…..

    Hoorde overigens diverse buitenlanders melden dat ze de baan snel vonden…. Dat snap ik dan weer niet. Of het is het bekende fêteren van de organisatie, of de nederlandse renners hebben het al 3 jaar verkeerd gezien/gevoeld

  • Herogewier

    Dat zal moeten blijken de komende adgen, maar vermoed dat er vast nog wel snelle tijden zullen komen. Als je die achtervolgingsploeg van ondermeer de aussies over die baan zag denderen, dat heb ik er nog niet eerder geizen met welke nederlanders dan ook. Dus of die baan snel is weet ik niet, maar d'r zijn een hoop mannen die heel snel rond kunnen rijden.

  • DeRosa

    Die achtervolgingsploeg van de Aussies is ook wel iets heel speciaals en met geen andere concurrende ploeg te vergelijken.

    Deze ploeg rijd overal erg hard en volgens mij zelfs al zouden ze op het strand hun race moeten rijden.

  • Frans Rutten

    Welk mens ziet het verschil tussen 4 minuten of 3:58 tempo, toch een wereld van verschil al in feite? Het is maar de lengte van een halve schoen. :D

  • Stayerslijn

    Baan is denk ik niet snel……Ploegenachtervolging wereldrecord =3’53.314’’ Snelste tijd vandaag in kwalificatie 4'00.168“ Australië. Nederland 6e in 4'06.552”

    Teamsprint wereldrecord: 42.950. Snelste tijd Frankrijk 43.951. Nederland 7e in 45.047. Dat is volgens mij een prima resultaat voor de mannen.

  • Frans Rutten

    De baan zal ongetwijfeld niet de snelste baan ter wereld zijn, maar het effect van de atmosferische variabelen kan vele malen groter zijn. Zoals nu dus. In Apeldoorn is een luchtdruk van om en nabij de 1040 hPa, wat dus ver boven het normale niveau van 1013 hPa op zeeniveau is. De Australiërs zelf hebben een geavanceerd correctieprogrammaatje, waarmee ze tijden vergelijken, die onder verschillende omstandigheden zijn gereden. Vooral voor selectiedoeleinden. Ik heb er wel eens om gevraagd, maar je snapt 't al.

    Een voorbeeld echter uit dat programma, dat overigens alle tijden herleid naar één norm (24grC/1013hPa/50RV), zegt echter boekdelen. Een tijd van 4:14.80 (4km achtervolging, dus redelijk goed vergelijkbaar met de ploegachtervolging) gereden bij 29grC/999hPa/60%RV), dus onder tamelijk, wat heet, begunstigende omstandigheden, wordt naar boven bijgesteld: 4:17.46. Dezelfde tijd van 4:14.80, maar verreden onder matiger omstandigheden (22grC/1018hPa/45%) wordt naar beneden bijgesteld: 4:13.81.

    Dit is dus al een verschil van 3,65s. De heel algemene correctiefactoren, die ikzelf gebruik, zouden neerkomen op ongeveer 6 seconden, maar ik moet er dan onmiddellijk bij zeggen, dat dit zou gelden voor maximale sprints. Dus nu minder. Het leidt daarom ook geen twijfel, dat het verschil tussen de omstandigheden, waaronder Bobridge onlangs zijn WR reed en vandaag, echt gigantisch zijn. Ik zou bijna zeggen: het verschil tussen een zomer- en een winterdag.