1.04.2 Niet genoeg voor Yondi

• Joske

Rechtstreeks van het Adelaarforum:

05-03-2011 Schmidt niet naar WK Baan in Apeldoorn

Yondi Schmidt kwam vandaag in het Sportpaleis Alkmaar in actie in een poging zich in de (voor)selectie voor het wereldkampioenschap op de baan in Apeldoorn (23-27 maart) te rijden. De sprinter uit Hendrik Ido Ambacht reed een 200 meter met vliegende start en bracht daarbij een tijd van 10,832 seconden op de klokken. Vervolgens trad hij aan voor een kilometer, waarop hij een tijd van 1.04.2 liet noteren. Bondscoach René Wolff zag opnieuw dat Yondi Schmidt de laatste weken progressie heeft gemaakt, maar vond de gerealiseerde tijden (ook rekening houdend met de kou in de hal in Alkmaar) onvoldoende om Schmidt een startbewijs voor het WK toe te zeggen. ,,Yondi rijdt nu tijden die vergelijkbaar zijn met die van Matthijs Buchli. Dan kies ik toch voor de laatste in de rol van reserve voor de sprintnummers op het WK. Matthijs komt net over van de junioren en kan zo investeren in zijn toekomst als sprinter. Yondi heeft de afgelopen twee jaren te weinig progressie gemaakt. Al zat er de afgelopen weken wel een stijgende lijn in, het was niet voldoende voor het WK.'' Wolff wil benadrukken dat het geen bike-off betrof. ,,We wilden Yondi een kans geven om te bewijzen dat hij op het WK thuis hoort. Gezien de tijden, heeft hij die kans niet kunnen grijpen. Er zijn geen andere renners getest.'' Wolff zal het WK dus met de sprinters Teun Mulder, Roy van den Berg en Hugo Haak rijden. Matthijs Buchli geldt vooralsnog als reserve. Wolff: ,,Er kan in die vijf dagen altijd iets gebeuren waardoor we de reserve in moeten zetten. Het is dan ook zaak voor Matthijs om in topvorm te zijn in Apeldoorn.''

• DeRosa

Vreselijk jammer voor Yondi die steeds weer beter gaat rijden.

Geef niet op Yondi en na deze tegenslag gewoon weer doorgaan en vecht je terug jong…….je hebt talent genoeg!!!

• V. Rikken

Met verbazing lees ik bovenstaand bericht; 2 renners met vergelijkbare prestaties, maar de bondscoach kiest voor een onervaren renner. Je zou zeggen, met een dergelijk belangrijk tournooi voor de boeg, dat er gekozen wordt voor de renner met ervaring en dat je de jonge renner ervaring op laat doen in de wereldbeker wedstrijden de komende periode.Ook vermeld de coach dat Yondi de afgelopen 2 jaar te weinig progressie heeft geboekt, dit was toch ook bekend voor de wedstrijd in Alkmaar, wat heeft die wedstrijd dan nog voor zin !!!

De WK begint volgens mij op 23-03 a.s., dus nog 2 weken om uit te bouwen naar de gevraagde topvorm !!

• DeRosa

Het is jammer dat Yondi niet kon voldoen aan de verwachtingen van de coach en ik hoop dat Yondi blijft strijden voor zijn plek maar voor het WK zal het te laat zijn.

Een team samenstellen doe je niet een uur voor het WK, de mannen gaan nu hard als team trainen.

De coach zal zijn besluit weloverwogen genomen hebben en het is zeker niet zo dat Yondi onrecht is aan gedaan.

Blijft jammer maar dat hoort ook bij sport.

Knok verder Yondi !!!!!

• V. Rikken

Ik mag toch hopen dat het team niet nu nog moet gaan trainen voor de WK over ruim 2 weken, overigens is het mijns inziens zo dat het team al lang samengesteld had moeten zijn. Dit lijkt meer op 5 voor 12.

M.b.t. het eerste stukje is mijn verbazing nog steeds aanwezig, gezien het feit dat een onervaren renner als reserve mee genomen wordt. Over risico nemen gesproken !

• Herogewier

Zeker als reserve voegt het weinig toe, laat hem dan lekker andere dingen doen inderdaad maar hou je reserve als geheim ervaren wapen :)

• DeRosa

Ik mag toch hopen dat ze wel nog gaan trainen voor het WK, ik geloof niet dat op hun louweren rusten prestatie verhogend zal gaan zijn en het is noodzaak dat er nu duidelijkheid is over de samenstelling.

Over je verbazing heb ik niets in te brengen en dat staat iedereen vrij en zo verbaast het mij dan weer niet echt.

• Vikken . R

Die was toch al lang gepasseerd?

• Stayerslijn

gas terugnemen (taperen) doe je pas de laatste week voor wedstrijd….. Zeker weten dat er nu volle bak getraind wordt

• Conti

Het lijkt mij wel dat er volle bak getraind wordt, tenminste als je onder volle bak verstaat dat de intensiteit op 95% ligt. Daarnaast lijkt het mij overigens niet verstandig dat iemand 2 weken van te voren nog mee doet aan een omnium als je bent geselecteerd voor de WK teamsprint (als reserve weliswaar).

Wat ik mij al enige tijd af vraag is waarom de K.N.W.U. geen richt-/limiet tijden op stelt voor een sprinter. Dan weet je in ieder geval dat de sterkste rijders in de ploeg komen. Het lijkt er nu op, wellicht is het gewoon zo, dat de bondscoach zijn ‘paradepaardjes’ nu naar voren kan schuiven op basis van vertrouwen, lieveling etc. maar niet op harde feiten..

Het is toch een meetbare sport d.m.v. tijd? Maak er dan ook gebruik van.

Dan volgt gelijk de volgende vraag: Waarom moeten renners van de selectie eigenlijk bij de bondscoach trainen? Wellicht slaat deze manier van trainen/coachen helemaal niet aan? Het zou in ieder zijn voordeel zijn als men zelf zijn eigen keuze zou kunnen maken zonder direct naast de pot te pissen.