wie wat waar wanneer?

  • Stayerslijn

    Ik las onderstaand bericht op de site van BF-One

    Er gaan serieuze geluiden op bij de organisatie in Alkmaar om niet meer terug te keren op de dinsdagavond. Het is het laatste baanseizoen bewezen dat deze avond geen genoeg renners naar de baan doet komen om attractieve wedstrijden te laten verrijden.

    Zondag misschien nieuwe populaire baandagen in Alkmaar !

    Er wordt overwogen om met ingang van het nieuwe baanseizoen op zondag baanwedstrijden te organiseren ! De huidige verkeers spits van 16.00 uur t/m 19.00 uur. doet een hoop potentiële deelnemers afschrikken om naar de piste te komen als ze steeds worden geconfronteerd met files en de schrik om niet op tijd aanwezig te zijn voor aanvang van de populaires.

    Alles is nog in prematuur stadium maar de dinsdagavond is voor goed passé en nieuwe mogelijkheden zullen worden besproken en zo spoedig mogelijk worden bekend gemaakt. Ook Amsterdam werkt met zijn aangekondigde programma op de zondagen dus zal er mogelijk ook samenwerking worden gezocht met die organisatie om niet elkaar in de wielen te rijden maar alles in het werk te stellen om de neerwaartse spiraal te doorbreken !

    Kortom zo gauw er meer witte rook uit de burelen van Alkmaar komt dan zullen wij u op de hoogte stellen !

    Mijn advies…… ga nu eens eerst met de 3 banen en de KNWU om de tafel zitten voordat er allerlei doldrieste beslissingen worden genomen. Ik zag ook al het programma van Amsterdam in een flits voorbij komen met in november en januari weer wedstrijden op zondag. Is er al gesproken met de andere banen over de programma's? Weten we al wanneer de kampioenschappen zijn? Waarom dan al dit premature gedoe!!! Wat een kleuterspel zeg. Op die manier komt er nooit een “baancultuur” in Nederland, ontwikkelen we talent voor de toekomst, maar stellen we “eigen huis” boven alles. Met dan de vraag of dat aansluit met de programma's en of er daadwerkelijk wel renners komen.

    Luister nou eens naar dit dringende advies van Stayerslijn……… Ga met elkaar in gesprek voordat er weer van alles geroepen en agenda's al gevuld worden……

  • Joske

    Beste Stayerslijn

    Wij zijn het geheel eens met de stelling: om de tafel gaan zitten en de zaken afstemmen op elkaar.

    Dat is de enige manier om een programma met balans te kunnen opstellen.

    Er spelen wel andere factoren mee:

    In Omnisport wordt geredeneerd: wie het eerst komt, het eerst maalt.

    Dat heeft als consequentie dat wij al een aantal data moeten vastleggen, anders zijn we die kwijt aan het atletiek gebeuren dat langzaam in de gaten krijgt wat hier voor gebouw staat.

    Omnisport en de KNAU en de KNWU hebben afspraken gemaakt, contracten getekend, maar dat geldt niet voor de AR & TV De Adelaar, dat al drie jaar geen contract kan ondertekenen, omdat de inhoud niet strookt met onze opvattingen over hetgeen wij inhoudelijk willen doen.

    Dus: data vroeg vastleggen, maar wel onder onder voorbehoud van de gezamenlijke bespreking die nog moet volgen.

    Persoonlijk vind ik die kalendervergadering, in mei gepland, te laat en heb dan ook aangedrongen op vervroeging van de kalendervergadering met de andere banen.

    Ik heb al eens eerder aangegeven dat wij werken met een wielerplan, waarin wij de visie en de opbouw daartoe voor o0ns zien.

    Daarin moet je soms dingen doen en verwoorden die niet altijd zullen passen bij de andere banen. Dat komt dan simpel weg omdat de mogelijkheden per baan nogal verschillen.

    De banen zijn door ligging, toeschouwerscapaciteit en lengte van de baan nen financiële mogelijkheden beperkt en minder beperkt.

    Het toeschouwersaantal dat in Omnisport kan plaatsnemen hoeft daarin n iet altijd een voordeel te zijn. Als er 1200 in zitten , dan is Alkmaar behoorlijk vol, maar vraag je je in Apeldoorn af of er niet meer hadden moeten zijn om datgene te creëren waarom mensen naar de baan gaan.

    Ook dat soort factoren moet je in je planning en visie wel meenemen. Het is mij te kort door de bocht om alles op dezelfde voet door te laten gaan, zoals dat was voordat het Omnisport is gebouwd.

    Wat nodig is, is dat de banen eerst voor zich zelf eens duidelijk moeten maken wat zij op grond van hun specifieke kenmerken zouden kunnen doen.

    Gewoon een analyse maken van gebouw, baan, vrijwilligerspotentie, expertise en wedstrijdmogelijkheden.

    Je moet het niet zoeken in je zwakte, maar zoeken in je kracht.

    Je moet het niet zoeken in het creëren van de gedachte: dat kunnen we niet, maar juist uitzoeken en kijken naar: wat kunnen we wel en waarom zou dat bij ons passen?

    Dat neemt niet weg dat je ook moet durven zeggen: dat doen we niet, want het past niet bij onze baan.

    Johan de Witt had een eenvoudige methode: hij streepte alle voordelen aan en kruiste alle nadelen aan.

    Waarvan minstens 2/3 van de meerderheid uit bestond, werd in zijn beleid opgenomen.

    Was het 1/2 om 1/2 dan volgde een nadere analyse met nieuwe gezichtspunten die de eerste keer niet waren gezien of waar te wenig waarde aan werd gehecht.

    Vervolgens ging men opnieuw aan de slag.

    Nadeel is, dat je voor dit soort zaken de tijd moet nemen.

    We zijn allemaal druk, druk, maar op zijn tijd een boven je eigen organisatie gaan hangen en eens kijken wat er nu eigenlijk gebeurt en hoe je verder wil, daar is niet altijd de gelegenheid voor.

    We zijn vaak bezig met de waan van de dag.

    Geldt allemaal naar mijn idee niet alleen voor de banen,

    De organisatoren zijn niet alleen verantwoordelijk. Binnen de KNWU bestaat de baancommissie al jaren, die nu geconfrontreerd met de nieuwe sitiuatie zich moet gaan beraden op het verdere verloop.

    Hoe gaan we het inrichten op grond van de vragen van de coaches en wat kunnen we wel en wat kunnen we niet?

    Dat vergt een behoorlijk analytisch vermogen van de heren (er zitten geen dames in de commissie, wel bij de KNWU voor de baan), dus ze kunnen daar ook hun tanden er in zetten.

  • Stayerslijn

    Joske….

    Wellicht redeneer ik te simpel, maar volgens mij is Omnisport toch een topsport (A) lokatie? Dan lijkt het mij logisch gezien het feit dat de KNWU ook prominent in Omnisport zit, dat deze hal het voortouw gaat nemen. Volgens mij ben jij gedreven genoeg, en is met het intreden van Johan Oegema in de baancommissie ook een gedreven persoon binnengestapt om dit voor elkaar te boksen! De Adelaar heeft de afgelopen jaren laten zien dat het een groot baanhart heeft, en gezien de relatieve slapte op dit moment bij de andere banen (hoewel Sloten dit jaar beter presteert dan de jaren ervoor) lijkt het mij logisch dat De Adelaar/Omnisport haar leidersrol nu serieus gaat oppakken.

    Kom op Adelaar…. leidt het baanwielrennen in Nederland naar grotere hoogte…. volgens mij zit er kennis en kunde genoeg om dat te doen. Samen met de KNWU moet er toch in heel Nederland een aansprekend programma, met wat mij betreft de jeugd voorop, gemaakt kunnen worden? Dat is met name wat de andere banen van Apeldoorn kunnen leren. Denk aan de jeugdtoernooien, de jeugddriedaagse, de junioreninterland. Dit soort initiatieven zie ik te weinig in Sloten en Alkmaar. Wielrennen is meer dan dinsdagpopulaires/velodrome op zondag. Wellicht kunnen de andere banen gebruik maken van het wielerplan zoals dat ligt in Apeldoorn. (ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat er precies uitziet…. kun je eens wat meer daarover vertellen als de rust in Apeldoorn na het WK is teruggekeerd en je vast meer tijd hebt?).

    Het WK zou wel eens een goede boost in de richting kunnen geven. Ik hoor dat de verkoop van toegangsbewijzen prima loopt, en dat op zaterdag de hal al vrijwel uitverkocht is. (is volgens mij nog nooit gebeurd in Apeldoorn). Als er dan ook nog mooie resultaten komen… dan lukt het wellicht om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

  • organisator

    Wat ik in deze discussie mis is hoe het kan dat tot 2 jaar terug wel volle startvelden reden op de dinsdagavond in Alkmaar. Waarom willen de renners ineens niet meer rijden? Daarnaast vraag ik me af waarom deze wedstrijden niet knap worden aangekondigd. Voorheen las ik er vooraf over op BF-one en Westfrisia. Nu zag ik hier alleen daags tevoren een kort bericht op de prikpagina. Op de site van het Sportpaleis zelf werden deze wedstrijden niet eens aangekondigd (ook niet op de agenda). Als je er als organisatie niets aan doet wat wil je dan nog?

    Communicatie is nou eenmaal belangrijk in deze wereld. Blijkbaar heeft de baancommissie in Alkmaar hier niet zoveel mee op en de sport is daar de dupe van.

  • Joske

    Het wielerplan in detail voert mij te ver, zeker hier.

    Het omvat een plan op het gebied van sponsoring- verwerving fietstechnische materialen - organisatiematerialen - organisatiedoelen

    Wedstrijden clubniveau - wedstrijden lokaal niveau - wedstrijden landelijk niveau - wedstrijden internationaal niveau

    Inventarisatie van voorafgaande jaren

    Visie op de toekomst om tot realisatie te komen van zaken die zijn blijven liggen

    Visie op de toekomst om tot uitbouw te komen van het reeds bereikte op divers gebied.

    Voorbeeld:

    Wij hebben nog weinig kunnen doen aan het fietsen achter de motoren,

    Een facet is daarvan deze week pas rondgekomen op het gebied van materiaal.

    Doelstelling was om 13 derny;s in eigen beheer te verwerven.

    Dat is nu deels gelukt, het aantal is aanwezig, maar de sponsoring moet nog geregeld gaan worden.

    Daarnaast hebben wij bewust de javantimotoren aangeschaft om ook het fietsen met stayerfietsen mogelijk te maken.

    De javanti's zijn inmiddels geadopteerd door een sponsor, maar het aantal renners dat dit kan en wil is onvoldoende in Apeldoorn

    Reden om te zoeken naar stayerframes en -fietsen.

    Daar hebben wij inmiddels een viertal van verworven, die worden nu opgeknapt en weer strak neergezet voor de renners die zich hierin willen bekwamen.

    De kosten voor de renners zijn laag. Ze krijgen van ons een fiets te leen.

    Om verder te kunnen gaan met het rijden achter de zwaardere motoren hebben we diverse lijntjes uitgezet in Nederland en Duitsland.

    Dat heeft op dit moment een prototype opgeleverd dat voor een redelijke prijs kan worden aangeschaft.

    Dat geld hebben we nog niet, dus dat traject blijft lopen.

    Wat doen we in dit kader nog meer:

    a. alle derny's zijn ons eigendom en worden door ons onderhouden (laten wij onderhouden)

    b. de gangmakers krijgen van ons de licentie achteraf betaald

    c. de gangmakers krijgen van ons de kleding en de helmen

    d. Wij betalen de opleiding tot gangmaker en huren daarvoor de baan af.

    e. wij organiseren op alle niveau's wedstrijden en trainingen met deze groep gangmakers om ze direct zoveel mogelijk ervaring te laten opdoen:

    van jeugdtoernooi tot Interlandwedstrijden en Zesdaagse, overal heeft men al kansen geboden gekregen zich verder te bekwamen.

    Het wordt dus laagdrempelig gemaakt om een licentie te gaan halen.

    Verplichting is er wel: je moet wel op de baan regelmatig dernytrainingen mogelijk maken, zonder dat daar vergoeding tegenover staat, muv reiskosten.

    Visie voor de toekomst:

    Een groep gangmakers van tenminste 8 mensen die alle niveau,s aankunnen en we van niemand anders afhankelijk zijn.

    Een gangmaker die weg wil, stopt, te oud wordt of welke reden dan ook, kan altijd gaan, maar de investering van ons blijft staan: alle materialen blijven beschikbaar voor opvolgers

    Waarom deze investeringen?

    In het wielrplan staat geschreven dat we op de baan alles willen aanbieden van de baansport.

    Een brede ontwikkeling mogelijk maken, waarin elke type renner zijn deel kan pakken.

    Van Sprinter tot Endurance, van stayer tot recreatie-renner.

    Nog meer?

  • Stayerslijn

    Het blijkt in elk geval dat er in Apeldoorn visie is ontwikkeld. Het mooiste zou zijn om dat samen met de KNWU te kunnen doen. Dan heb je ook een “sterke” (?) partner. Het lijkt er nu op dat de banen allemaal een beetje hun eigen ding doen en dat de coördinatie ontbreekt. Een schone taak voor de KNWU Baancommissie. Succes Joske….

  • Baanafan

    Beste Joske,

    Veel respect voor jullie inzet en visie.

    maar investeren in de stayersport vind ik weggegooid geld.

    Het opknappen van die Javanti's lijkt leuk ( het koper blinkt mooi) maar iedere euro daaraan besteed is weggegooid geld.

    De stayerij heeft geen toekomst meer, kijk maar naar bij ons in Alkmaar! Alleen in Duitsland maar dat blijft ook niet duren.

    Heel veel respect voor de baancommissie in Apeldoorn

  • Joske

    Tsja, dat kan en mag.

    Dan blijven we verschillen van mening.

    Iedereen dacht 4 jaar geleden, 2 jaar voor de opening, dat het baanwielrennen in Omnisport geen schijn van kans had om te slagen.

    Dat waren vooral mensen uit de wielerwereld zelf. Het tegendeel is waar gebleken.

    De stayerij zal niet worden wat het geweest is, maar alles verandert: we dragen ook geen klederdrachten meer, maar nog wel kleding.

    En soms is het leuk om die klederdrachten weer eens aan te trekken en dat wordt dan toch gewaardeerd en met de nodige aandacht bekeken.