PERSBERICHT
Leontien en Teun wakkeren WK-koorts aan
Als echt betrokken ambassadeurs van de mondiale titelstrijd baanwielrennen in Apeldoorn hebben Leontien Zijlaard-van Moorsel en Teun Mulder de WK-wielerkoorts vandaag flink de hoogte ingejaagd. Met eerst een onthulling van een metershoog fietskunstwerk, daarna een gezamenlijke inspectie van de piste in Omnisport en tot slot een spinningclinic – gegeven door Leontien zelf – is op ludieke wijze het naderende topevenement (23-27 maart) weer in de schijnwerpers gezet.
,,Laat de wereldkampioenschappen maar beginnen. Ik ben er klaar voor’’, riep de viervoudig Olympisch kampioene van Moorsel vanmorgen, nadat ze in gezelschap van Teun Mulder (straks zelf deelnemer aan de WK) een aantal ronden over de baan in Omnisport Apeldoorn had gereden. Het was voor het eerst in zes jaar dat de Brabantse weer op een baanfiets klom. ,,Het was even wennen, maar door goed onderin op het vlakke gedeelte te rijden viel het alleszins mee. Ik vind het een topbaan, waar we straks ongetwijfeld prachtsport te zien krijgen.’’ Teun Mulder, net als ‘Tinus’ als ambassadeur verbonden aan de WK, sloot zich aan bij die woorden. Voor de uit Zuuk afkomstige sprinter is Omnisport zijn ‘thuisbaan’. ,,Ik voel me er al thuis sinds ik hier m’n trainingen afwerk. Daar kan ik eind maart zeker van profiteren’’, aldus Mulder.
Samen met Apeldoorns eerste burger Fred de Graaf onthulde het duo eerder op de ochtend een nieuw kunstwerk dat door de plaatselijke smid Averink is vervaardigd. Het betreft een reusachtige oranjegekleurde fiets van zes meter hoogte, volledig gemaakt van oude lantaarnpalen. Het object staat pal naast de ingang van Omnisport en is het vervolg van een eerdere wervingsactie door de gemeente. Enkele weken geleden zijn er honderden oude fietsen aan lantaarnpalen op de doorgaande wegen gehangen, om zo de aandacht te richten op de strijd om de wereldtitels. Binnenkort komen er nog drie fietsen in supergroot formaat bij.
Als klap op de vuurpijl nam Leontien na de rit op de piste nog plaats op een spinningfiets om bijna een uur lang 35 fanatieke liefhebbers onder handen nemen. ,,Een heerlijk sportief slot van een mooie dag’’, zei Leontien. ,,Door deze extra aandacht voel ik het alweer kriebelen. Baanwielrennen is schitterend, en als je wereldkampioenschappen in eigen land kunt meebeleven, doe dat dan! Kom Nederland, met z’n allen naar Apeldoorn!’’
Meer informatie over de WK is te vinden op: www.wkbaanwielrennen.nl of via www.twitter.com/wkbaan2011. Foto’s en video’s van dit unieke evenement zijn te vinden op onze fanpage; www.facebook.com/UCItrack2011.