10 febr. wedstrijd Wild/Vos

• Herogewier

Weet ook iemand hoe laat dat gehouden gaat worden ?

Marianne Vos en Kirsten Wild gaan op donderdag 10 februari aanstaande een duel aan met als inzet een plaats op het wereldkampioenschap op de baan in Apeldoorn op het onderdeel omnium. Beide rensters kwamen dit seizoen uit op het omnium tijdens wereldbekerwedstrijden op de piste. Marianne Vos werd in december zesde in Melbourne, Kirsten Wild eerder deze maand in Beijing tweede.

De locatie van de bike- off is het Sportpaleis in Alkmaar. Het Omnisportcentrum in Apeldoorn is op de geplande datum – die in overleg met de rensters is vastgesteld – niet beschikbaar in verband met atletiekkampioenschappen. Beide rensters rijden er de onderdelen 500 meter individuele achtervolging en vliegende ronde.

Volgens Thorwald Veneberg, technisch directeur bij de KNWU, is bewust gekozen voor deze goed meetbare onderdelen. ,,Op tactische onderdelen als de puntenkoers en de scratch kun je nu eenmaal geen competitie opzetten met twee rensters. We hebben een schema opgesteld met een aan de gerealiseerde tijden gekoppelde puntentelling, die volgens ons goed overeen komt met de te behalen punten op het omnium. Het is dus niet zo dat wie de meeste onderdelen wint, ook op het WK mag uitkomen.’’

De winnares van de bike-off mag ook deelnemen aan de wereldbekerwedstrijden op de baan in Manchester volgende maand.

• Hennie

Ik had ook belangstelling en nam contact op met de KNWU.

Kreeg via de mail het antwoord dat de bike-off achter gesloten deuren gaat plaatsvinden en dat er na die tijd een persconferentie komt.

Hoezo baanwielrennen promoten!

• Herogewier

HA ha, geweldig, zouden ze vooraf wel weten welke tijden voor welke punten tellen… of zouden ze gewoon al weten wie er gaat rijden. Toch maar stiekum een cam ophangen ergens daar in Alkmaar.

• Joopie

Ik zou het mooi vinden als Wild wint en naar het WK gaat.

Wild schenkt in haar carriere veel meer aandacht aan het baanwielrennen en leeft er echt voor. Vos doet dit helemaal niet, maar heeft heel veel talent.

Overigens vind ik het nog opmerkelijk dat de KNWU niet gewoon Wild aanwijst. Zij reed goed op de NK en daarna prima op de WB in Beijing.

Waarom geeft niemand haar gewoon het vertrouwen wat ze verdiend. Vos werd immers zesde op de WB in Melbourne en is echt niet beter dan Wild. Daarnaast wil Vos ook nog per se op haar eigen stevensfiets rijden en niet op de Koga van de bond.

• zeewier

Laat ze het lekker samen uitvechten…. De beste van de 2 wint. Dan zien we snel genoeg wie er van de 2 beter is!

Of dat nou Vos is of Wild. Ik vindt het 2 klasse rijders!

Dames, allebei enorm veel succes! Laat ons trots zijn!

• Optimist

We moeten met zijn allen toch eens nadenken over hoe we het Nederlandse baanrennen vooruit helpen. Een bike-off tussen een toegewijde baanrenster en iemand die toevallig heel veel talent heeft en de KNWU wellicht een medaille kan bezorgen lijkt me fout. Er moet weer een baancultuur komen en baanrenners belonen voor hun toewijding. Daarbij kunnen baan en weg tot op zeker punt best samen gaan. Anders kieste er niemand mee voor die baan. Haringa combineerde ook. De renners zelf - en hun ploegleiders - moeten de baan ook niet als tweede keus zien en hun programma daarop indelen.

Ik roep maar wat.

• Stayerslijn

klopt, Optimist, je roept maar wat….. De beste gaat gewoon, en of die nou uit de “cultuur” (wat dat ook precies mag zijn…. 5 wedstrijden per jaar, minimaal 2 WB's?) komt is van ondergeschikt belang. Het feit dat er gepresteerd wordt trekt de renners naar de baan. En of diegene die het eremetaal haalt nu onderdeel is van de “baancultuur” (ik heb nu al een hekel aan dat woord) zal mij om het even zijn.

Hoe toegewijd is overigens Kirsten Wild? Tot aan het NK heb je haar nergens gezien. Daarna heeft ze meegedaan in Bejing. Vos is naar Melbourne geweest en heeft Down Under ook veel getraind (het is daar zomer!). Over toewijding gesproken…..

Het zijn beiden gewoon klasbakken…. moge de beste winnen.

• DeRosa

exact

• leonardo

Wellicht moeten de opmerkingen van optimist wat breder gezien worden. Natuurlijk moeten de beste renners opgesteld worden op een WK of OS geen discussie. Maar kijk eens wat er bij de junioren gebeurt er staat een mooi interland in België op het programma. De bond kan geen ploeg op de been brengen omdat met name de herenjunioren niet meer op de baan mogen rijden van hun respectievelijke ploegen, Zij laten het ploegbelang (sponsor) prevaleren boven het individuele belang van de renner. Je onthoud de jonge renners daarmee de kans zich te breed te ontwikkelen. En wees nou eerlijk zijn van Bon, Knaven, Vierhouten er slechter van geworden dat ze als jun. een leuk baanprogramma hebben gereden nee toch?. Kijk ook naar o.a. Markus en van Baarle, actief op de baan en goede vooruitzichten op de weg. Noem het een gemis aan baancultuur of misschien beter egoïsme van een aantal grote junioren ploegen die eigenbelang boven individueel belang en een lange termijn visie stellen, schande want de renners willen wel.

• ko zomer

De meeste-ploegleiders konden zelf helemaal niet fietsen!

In de wielersport zie je steeds meer de yuppen-cultuur

naar voren komen,net als bij het voetballen.

het is een verademing als je Jose de Cauwer (belg) hoort praten!

die weet waar hij het over heeft,