Hoe gaat het eigenlijk met Alkmaar?

  • Martin

    Gisteren na een lange dag Alkmaar weer terug in Apeldoorn. om 1 uur vertrokken, om 11 uur weer thuis….. Voor het eerst in jaren weer in Alkmaar geweest, na nu 3 jaar “verwend” te zijn met Omnisport.

    Wat viel op…. Als begeleider van een jeugdrenners had ik het niet warm. De hele dag met de jas aan rondgelopen. Tijdens het fietsen vonden de renners het niet erg dat het iets “frisser” was, maar tijdens het wachten koelden ze wel af. Daarnaast brandden de helft van de lampen slechts. Boven het middenterrein was het licht geheel niet aan. Overdag geen probleem, maar vanaf 6 uur is het wel donker, en dan zit je daar toch een beetje in het half duister. Maar ook de helft van de verlichting boven de baan was maar aan. Aangezien ik zelf niet gefietst heb kan ik niet echt zeggen hoe dat was, maar zeker toen het buiten nog niet erg donker was (van 15-18 uur) leek mij de baan op sommige plaatsen, met name het tweede deel van de bocht na start/finish toch echt donker.

    Ik heb er voor wat betreft de toekomst niet een goed gevoel aan over gehouden. Zeker niet toen ik hoorde dat er nog een uitstaande energienota was van meer dan een ton. (maar dat kan natuurlijk ook borrelpraat zijn.)

  • Adrie van Dam

    Beste Martin,

    je had natuurlijk gisteren ook naar het kantoor kunnen gaan en daar je opmerkingen neerleggen, wellicht dat ze de verlichting aangedaan hadden. Welke reacties denk je hier te krijgen? Ik denk niet dat men van ‘Alkmaar’ zelf reageert, zou ik ook niet doen. Als ik ergens moeite mee heb ga ik zelf op onderzoek uit, in de hoop dat er een oplossing komt.

  • urbanus

    Als renner vond ik het helemaal niet koud, verschil met vorige week in Apeldoorn was er volgens mij nauwelijks. Alkmaar vind ik wel gezelliger, omdat ze niet zo moeilijk doen over hoeveel mensen je meeneemt naar het midden terrein.

  • Joske

    Het is volstrekt niet aan de orde de ene baan te vergelijke met de andere.

    Ieder zal het op zijn eigen wijze doen. Het is nu eenmaal anders in Apeldoorn met een multifunctionele doelstelling (atletiek). Daar zal men maar aan moeten wennen.

    Het verblijf van allerlei mensen op het middenterrein die daar niets te zoeken hebben, is overigens helemaal niet normaal in het buitenland. Toestanden zoals we die in Nederland hebben gehad: hele families picknickend met de hond op het middenterrein zijn volstrekt buiten alle proporties. Vertel me niet dat dat niet voorkomt (voorkwam), we hebben het allemaal zelf meegemaakt.

    overal in de wereld gaat een geaccrediteerde begeleider mee en zonder accreditatie kom je er niet op: 1 begeleider per renner.

    Alleen in Nederland heeft men een cultuur gedoogd zoals boven omschreven.

    Het zou allemaal ook geen probleem zijn geweest, als we het zelf niet uit de hand hadden laten lopen en als begeleider onze verantwoordelijkheid hadeden genomen. Nu is die cultuur kennelijk nog steeds de basis om kritiek te leveren over “het moeilijk doen” . Er wordt niet moeilijk gedaan als je je aan de normaal geldende regels houdt. Zeker niet als men na een eerste verzoek ook daadwerkelijk gaat.

    Dat wordt natuurlijk anders als zelfs de jury aangeeft niet te gaan starten als alle “niet in functie zijnde”begeleiders maar blijven hangen.

    Zeker, dan wordt het iets duidelijker gezegd en als ik eerlijk ben, kan ik dan dat ook wel eens begrijpen. Wie het dan ongezellig maakt laat ik aan anderen over om te constateren.

    Blijf je vinden dat het toch zou moeten kunnen, dan rest nmaar een mogelijkheid: gewoon niet gaan fietsen in Apeldoorn, maar elders een baan te vinden waar dat wel kan. Ben je van het “gezeur” van Apeldoorn af.

  • DeRosa

    Een terechte post van Joske.

    Het gezeur en de streek strijd welke baan beter en leuker zou zijn….pfffffff.

    Het is zeker zo dat als we de baansport serieus willen gaan nemen moeten we ook de regels serieus gaan nemen en niet meer dan 1 verzorger per renner op het binnen stuk is meer dan normaal en juist.

    Laten we blij zijn met de wielerbanen die nederland heeft en laten we voor de sport gaan en niet dat pietpraat.

  • Martin

    Het gaat mij er niet om welke baan beter is. Ik ben niet naar het kantoor geweest maar heb de vraag gesteld aan de jury. Die zou er even naar de verlichting kijken maar meldde dat er niets aan te doen was. Als ik naar de foto's op de BF one site kijk zie je dat de baan er tijdens de ritten erg donker uitziet (maar misschien zie ik dat alleen zo). En ik vond het koud. Gaat niet om of het beter is of slechter… het was gewoon koud en ik moest mijn jas aanhouden.

    Er mocht ook in Alkmaar maar 1 begeleider gisteren bij de renners zijn. Die kreeg een roze armband en moest die elke keer laten zien. Er werd goed gecontroleerd. Dus urbanus, ik denk dat je geluk hebt gehad, en dat je begeleiders naar het middenterrein zijn geslopen en er niet meer vanaf zijn geweest.

    Ik heb het volgens mij niet gehad over gezelligheid (want dat is het volgens mij op het middenterrein overal) of welke baan beter is. Ik hoorde alleen in de marge diverse mensen praten over de achterstand van meer dan Euro 100.000 in de betaling van de energiekosten. En dan ga je een beetje nadenken en combinaties maken… En dan stel je een vraag. En misschien komt er geen antwoord… en misschien wel. Want het zou toch echt zonde zijn als die baan verdwijnt.

  • Stayer

    Martin Schreef:

    ——————————————————-

    > En dan stel je een vraag. En misschien komt er geen antwoord… en misschien wel. Want het zou toch echt zonde zijn als die baan verdwijnt.

    Een indoor wielerbaan verwarmen (naar 18 a 19*) kost zeer veel geld (hangt dan nog van de grote van de hal af uiteraard) welke zeker in deze tijd nooit meer kan betaald worden met de bijdragen (inschrijvingsgelden - trainingskaarten enz) van de renners en of toegangsgelden van de toeschouwers (volle zalen zijn helaas !al bijna lang vervlogen tijd)

    Hopelijk komt het nooit zover dat men de baan gaan uitbreken om meer plaats te hebben voor andere meer lucratieve gebeurtenissen zoals al reeds is gebeurd in Rotterdam (Ahoy), Zurich, Keulen, Antwerpen (Sportpaleis), en nu zelfs staat te gebeuren in de befamde Westfallenhalle in Dortmund waar men de 200m wielerbaan eruit wil.

  • trainer

    volgens mij gaat het erg goed in Alkmaar, ik zag net de tijden en die waren een stuk sneller dan in Apeldoorn!

    Rene bedankt voor de uitslagen.

  • Sprinter

    Stayer schreef dat het verwarmen van een wielerhal veel geld koste. En Martin schreef dat de energienota (die veel geld groot was) niet betaald werd, althans…. dat waren de geruchten. En toen ging Martin nog een goed rondkijken, deed zijn jas nog iets dichter en probeerde in het donker renners te ontdekken. Hij dacht na en zag een doomscenario…. het verdwijnen van de baan in Alkmaar. Martin deed dat nu pas omdat hij het grote paleis in Apeldoorn steeds ziet waar het licht volop brand en het gebouw zo is gebouwd dat het niet zo veel energie kost om het warm te krijgen…. technisch een prima constructie.

    Een doomscenario dat vele kenners al veel eerder zagen aankomen. Sloten wil niet voor niets vernieuwen. En in Alkmaar moet iets gebeuren. Ik moet inderdaad toegeven dat als je naar de foto's van zaterdag kijkt en je vergelijkt die met foto's van Apeldoorn dat het wel heel erg donker is op sommige delen van de baan. En inderdaad… nu ik er na kijk zie ik ook donkere “spots” op de baan aan het einde van de eerste bocht…. en zien de foto's er soms een beetje luguber uit…. Inderdaad… Donker. Als je beter kijkt zie je dat ook maar de helft van de lampen aan is. Dus ik kan de redenering van Martin wel volgen. Laten we hopen dat dit niet een voorbode is van ander onheilspellend nieuws

  • watcher

    Trainer of het goed gaat met een organisatie heeft niets te maken met snelle tijden volgens mij,

    Maar goed Noord Hollandertje voelt zich weer aangevallen en moet weer even schoppen terwijl er een normale vraag gesteld wordt

    die niets met tijden te maken heeft.

    (buiten de vraagstelling om, was het goed georganiseerd –> jazeker trainer een compliment aan de Noord Hollanders)

    Verlichting was voor de renners ok.