toekomst baan wielrennen

  • peter

    http://www.bf-one.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1722:bernie-bos&catid=52:dln

  • Martin

    De toekomst van het baanwielrennen

    Als je het hebt over de toekomst, dan is het raadzaam om altijd te beginnen in de analyse bij het verleden. Immers, het verleden is het fundament van de toekomst. Wat is er allemaal gebeurd in het verleden om de toekomst te waarborgen. Het eerste waar je dan aan denkt is de afbouw van het aantal banen in Nederland. De betonnen banen van Nijmegen, Amsterdam, Apeldoorn en zo zijn er nog meer te noemen zijn in de jaren 70, 80 en 90 allemaal verdwenen. Over de redenen zullen we het hier even niet hebben, dat voert te ver en kan onderdeel zijn van de “studie” die wellicht ooit gemaakt gaat worden. Maar met het verdwijnen van deze banen verdween ook een heel groot deel van de baancultuur in Nederland. Slechts in Sloten en Alkmaar kon lange tijd nog gefietst worden. Geografisch gezien liggen deze twee plaatsen dicht bij elkaar (hemelsbreed slechts 33 km uit elkaar). Dat had tot gevolg dat de “baancultuur” zich begon te concentreren op een relatief klein gebied in Nederland. Je kunt nu duidelijk in Apeldoorn zien dat de baancultuur in Oost Nederland langzamerhand aan het terugkomen is. De “Vrienden van De Adelaar” zijn dan ook meer dan een leuke naam. Daar zit het idee achter om meer clubs ter interesseren, en laten profiteren van de wielerbaan in het OmnisportCentrum.

    Daarnaast voltrok zich ook op het gebied van de trainingsleer een “stille revolutie”. Periodisering, focussing en doelgericht trainen werden toverwoorden. Je kunt niet alles doen op het zelfde moment. Er zal, om tot specialisme te komen, gericht gewerkt moeten gaan worden naar de specifieke “baanwielrenner”. Met zijn eigen trainingen, gericht op zijn eigen doelen. En dan kan het dus maar zo zijn dat “hap snap” wedstrijden waar het gaat om des keizers baard gemeden gaan worden door de renners. Zij focussen zich immers op de doelen die gesteld zijn, en gaan hun programma niet onderbreken. En dat dan Wim Stroetinga alleen staat tijdens het Koppelomnium in Alkmaar is niet zo verwonderlijk. Hij mist immers het grote doel, heeft nog geen nieuwe ploeg voor het komende seizoen en mist dus duidelijke doelstellingen. Dan is zo'n wedstrijd tussendoor een leuke afwisseling.

    Kortom…Het wordt inderdaad tijd om het baanwielrennen in Nederland te professionaliseren. Maar daar wringt nu net de schoen. Waarom? Met welk doel? Kijk je naar Engeland, dan zie je dat daar het nodige gebeurd is, maar het doel is daar ook duidelijk. Olympia 2012 in London. Zo'n ankerpunt ontbreekt helaas in Nederland. Dus zullen we naar andere doelen moeten kijken. Wellicht is de baansport mede een goede basis voor prestaties die wel dat grote publiek trekken. En dan hebben we het natuurlijk over wegwielrennen. Wij (de insiders) kennen natuurlijk de voorbeelden, Wiggins, Cavendish, en Terpstra…. Maar altijd zal de vraag blijven of “multitasking” uitsluitend geldt voor de combinatie baan-weg. Immers Evans komt uit de ATB, evenals Rasmussen, Fugelsang en zo zijn er ook daar meer te noemen.

    Wellicht dat de kans voor het baanwielrennen toch ligt in de compleetheid van het aanbod. Het aanbieden van de mogelijkheid om je vaardigheden zo groot mogelijk te maken. En dan kom je automatisch uit op de jeugd. De resultaten die je in de toekomst wilt halen worden nu gekweekt. Wat dat betreft is het natuurlijk een mooi gegeven dat er dit jaar al voor de tweede keer op rij, selectiewedstrijden moeten worden gehouden om zo tot een deelnemersveld bij het NK voor de jeugd en nieuwelingen te komen, daar waar je een paar jaar geleden je nog gewoon kon melden en je dan ook direct mee mocht doen. Dan is het mooi om te zien dat er 61 jonge renners meedoen aan de jeugddriedaagse in Apeldoorn (waar ik overigens op BF One helemaal niets heb gelezen… men besteed daar wellicht meer tijd en aandacht aan wedstrijden die niet gereden zijn dan wedstrijden die wel gehouden worden en wel veel toeschouwers trekken. Dan kijk je naar het niveau van de jeugd/nieuwlingenkwalificatiewedstrijd van afgelopen zondag en zie je dat er over een paar jaar vast wel weer een nieuwe generatie klaar staat. De kunst wordt om deze talenten ook voor de baan te behouden. En daar dient dat doel voor te zijn. Met daaraan gekoppeld een toekomstperspectief. En dat…. dat toekomstperspectief, dat moet de focus worden van de “task-force Dutch Trackracing” (om het maar eens internationaal te houden. En het is inderdaad aan de KNWU om deze handschoen op te pakken.

  • DeRosa

    Duidelijk, en voor een groot gedeelte helemaal mee eens.

  • Sprinter

    Ik lees vol verbazing de zin “tel daar de problemen bij op die ook de organisatie heeft bij Apeldoornse baan”. Welke problemen zijn dat dan? Om de zesdaagse te organiseren? Dat ligt volgens mij op een ander niveau dan de geschetste problemen rond de rijders in Nederland. Ik zie als ik in Apeldoorn ben altijd volle banen, en hoor dat ook op de andere dagen dat ik er ben de baan meestal gevuld is met minimaal 80 renners. Dat zijn er dus zo'n 350-400 per week. Lijkt me geen probleem. En De Adelaar organiseert ongelooflijk veel wedstrijden. Inderdaad van Jeugddriedaagse tot junioreninterland. Lijkt me dus ook niet zo'n probleem. Ook promoten ze veel het baanwielrennen onder de “niet-baanwielrenners”. Denk hierbij aan het scholenproject waar BF-one over heeft gepubliceerd. Wat zouden dan die problemen zijn.

    Wellicht dat Joske, als de grote Apeldoorn-kenner hier iets over kan melden. Ik hoor namelijk alleen maar “hosanna-verhalen” over en in Apeldoorn.

  • DeRosa

    Heb toch ook een stuk gelezen over de finaciele kwetsbaarheid die de wielerbanen hebben in Nederland en ook de baan in Apeldoorn.

  • Sprinter

    DeRosa… alle sportfaciliteiten in Nederland zijn kwetsbaar, zelf de Kuip. Ik stel meer vragen over de lijn die het artikel van BF-one volgt, de problemen die er zijn wat betreft goede, gemotiveerde renners en de organisatie daaromheen…… (maar ik kan het mis hebben)

  • DeRosa

    Nee, nee….je hebt daar in volledig gelijk en juist maar ook de financiele kant van explotatie van de baan is toch zeer wel belangrijk zoals bij de overige banen in nederland.

    Als de explotatie niet correct is en de boekhouding niet sluitend dan kan het zomaar zijn dat het baanrennen in nederland helemaal in de steek gelaten gaat worden.

    Als er puur en alleen winst gemaakt moet/wil worden met de banen dan zal er geen ruimte overblijven voor deze mooie sport die m.i. toch ook bezig is om aan populairiteit te winnen in ons landje. Zeker alles moet geregeld worden door bestuursorganen dus de problemen daar zijn minstens net zo belangrijk.

    Evenwel is het wel duidelijk dat er wat moet gaan gebeuren om alles weer vlot te trekken.

  • dirkzz

    Een goed voorbeeld van de betrokkenheid van de KNWU bij het baanwielrennen

    Het Nk van einddecember is nog nergens te vinden op de kalender terwijl je je voor 10 december opgegeven moet hebben . ook nergens een programma te vinden (hoe kan je weten welke onderdelen je kan rijden ivm met de programmering en de haalbaarheid

    Een cross wedstrijd in lutjebroek staat al maanden van te voren op de site en de uitslag de volgende dag

    De uitslag van het NK koppelkoers voor junioren nergens te vinden

    De super populaire op maandag de 22e in apeldooorn nergens te vinden op de kalender

    en wat te zeggen van de wekelijkse wedstrijden op apeldoorn en alkmaar nog niet eens een verwijzing

    Misschien een idee om dat eens meer te stroomlijnen de sport krijgt daardoor van zelf meer prestige

  • Apeldoorner

    Sprinter Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik lees vol verbazing de zin "tel daar de

    > problemen bij op die ook de organisatie heeft bij

    > Apeldoornse baan". Welke problemen zijn dat dan?

    > Om de zesdaagse te organiseren? Dat ligt volgens

    > mij op een ander niveau dan de geschetste

    > problemen rond de rijders in Nederland. Ik zie als

    > ik in Apeldoorn ben altijd volle banen, en hoor

    > dat ook op de andere dagen dat ik er ben de baan

    > meestal gevuld is met minimaal 80 renners. Dat

    > zijn er dus zo'n 350-400 per week. Lijkt me geen

    > probleem. En De Adelaar organiseert ongelooflijk

    > veel wedstrijden. Inderdaad van Jeugddriedaagse

    > tot junioreninterland. Lijkt me dus ook niet zo'n

    > probleem. Ook promoten ze veel het baanwielrennen

    > onder de “niet-baanwielrenners”. Denk hierbij aan

    > het scholenproject waar BF-one over heeft

    > gepubliceerd. Wat zouden dan die problemen zijn.

    > Wellicht dat Joske, als de grote Apeldoorn-kenner

    > hier iets over kan melden. Ik hoor namelijk alleen

    > maar “hosanna-verhalen” over en in Apeldoorn.

    Joske is met vakantie.

  • Kloots

    Ook ik las evenals Sprinter vol verbazing bij dhr Duin de zin “tel daar de problemen bij op die ook de organisatie heeft bij Apeldoornse baan”.

    Dat Alkmaar momenteel grote problemen kent is wel duidelijk.

    Ik zie als ik in Apeldoorn ben altijd volle banen, en hoor dat ook op de andere dagen dat ik er ben de baan meestal gevuld is met minimaal 80 renners. Dat zijn er dus zo'n 350-400 per week. Lijkt me geen probleem. En de

    Adelaar organiseert ongelooflijk veel wedstrijden. Inderdaad van Jeugddriedaagse tot junioreninterland. Lijkt me dus ook niet zo'n probleem. Ook promoten ze veel het baanwielrennen onder de “niet-baanwielrenners”. Denk

    hierbij aan het scholenproject waar BF-one over heeft gepubliceerd. Wat zouden dan die problemen zijn?

    Apeldoorn groeit gestaag en er worden mooie wedstrijden georganiseerd.

    De dames en heren, die in Alkmaar steeds maar over de patatgeneratie spreken, hebbben bf-one ot deze uitspraken verleid.

    Het is ook frustrerend als er iedere dinsdag geen renners komen opdagen, maar informeer eerst in Apeldoorn of daar problemen zijn voordat je de pc ter hand neemt.