Afwezigheid Vingerling voorkomt binnenbrandje

  • Goed geluisterd

    De nationale selectie voor het EK is bekend maar…

    “Je denkt toch niet dat ik mijn .. eraf ga rijden voor een ander,”

    is een veel gehoorde kreet bij de renners van de nationale baanselectie.

    "Ik (of wij) de punten verdienen via o.a. het EK en de Wereldbekerwedstrijden

    en straks gaan anderen naar het WK of de Olympische Spelen"

    Een voorbeelden: Vera Koedooder de selectie voor het omnium verdienen en Marianne Vos

    die mag deelnemen.

    Of Tim Veldt de benodigde UCI punten vergaren ..en Theo Bos zegt dankuwel!

    Niki Terpstra zou, in Londen niet misstaan in de ploegachtervolging. Wie moet voor hem wijken?

    Iemand die zich iedere week in Apeldoorn voor de training meldt!

    De eerste rel heeft zich zelf (gelukkig!) al opgelost.

    Michael Vingerling ging er vanuit dat hij tijdens het EK in Polen op het onderdeel omnium zou uitkomen.

    Tim Veldt, zo vernam ik in het geruchtencircuit, denkt daar duidelijk anders over. “Hij liet toch onlangs in Apeldoorn zien op dit moment de betere te zijn,”

    vertelden zijn trouwe supporters. Er had een binnenbrandje onstaan als Vingerling was geselecteerd werd mij verzekerd.

    En Nick Stöpler en Geert-Jan Jonkman? Veel trainen. Dure huisvesting in Papendal?

    Straks uit de selectie. NOC/NSF status kwijt. Ismael Kip en Roy Pieters achterna!

    Duidelijkheid gewenst. Afspraken met alle betrokkenen ook dames en heren die denken voor selectie in aanmerking te komen.

    Moeten we blij zijn met de zij-instromers? Moeten kandidaten op podiumplaatsen ons land vertegenwoordigen of iemand die zich al jaren

    het schompes traint?

    .

  • Buurman v.d.Klimgeit

    Voor wat betreft Kirsten Wild lijken mij die problemen opgelost te zijn als ik onderstaand bericht op Wielerland lees. Prachtig nieuws voor de liefhebbers van de baansport

    De weg naar de baan is vrij voor WIld

    Kirsten Wild verruilt dus per 1 januari haar Cervélo-ploeg voor de formatie van AA Drink. Een terugkeer op het oude nest, maar ook een bewuste keuze voor een nadrukkelijke combinatie van de weg met de baan Bij Cervélo – volgend jaar gaat de ploeg als Garmin-Cervélo de weg op – was het voor Wild de afgelopen twee seizoenen moeilijk om haar baanambities waar te maken. De Zwolse zat gevangen in een conflict tussen de Canadese fietsenbouwer en KNWU-fietsenleverancier Koga. Van haar ploeg kreeg Wild geen toestemming om op een andere fiets te rijden en daardoor kwam het vorig jaar niet tot een wereldbekerdebuut op de piste. In de contractonderhandelingen met het AA Drink-team van Michael Zijlaard was de baandeelname de afgelopen weken een harde eis van Wilds kant. Uiteindelijk kreeg ze de garantie dat ze ook op de piste mag fietsen. ,,Als gevolg daarvan ga ik me de komende winter veel meer op de baan richten. Ik ben blij dat ik die vrijheid krijg bij AA Drink. De ploeg heeft al veel ervaring met de piste omdat ze ook baanrenners als Danny Stam en Willy Kanis onder contract hebben. Ik ben van plan me de komende periode op de olympische onderdelen ploegachtervolging en het omnium te richten. In overleg met baancoach Robert Slippens zal ik een aantal wereldbekers rijden. En natuurlijk hoop ik op het WK in Apeldoorn voor Nederland uit te mogen komen.'' Wild blijft ook op de weg ambitieus. Zo hoopt zij in 2011 opnieuw een wereldbekermanche te winnen en sterk te presteren in de KNWU-topcompetitie.

  • DeRosa

    Ik denk dat de snelste atleten aan de start moeten komen te staan in een sport waar het om snelheid gaat.

    Voor de spelen moet iedereen zich persoonlijk proberen te qualificeren en zijn er dan meerdere kandidaten voor een bepaald onderdeel dan moet er een verdere selectie procedure komen of een soort “skate off” waarin de kandidaten daar man tegen man of vrouw tegen vrouw kunnen gaan uitmaken wie geselecteerd gaat worden.

    Diegene die uitverkozen worden voor het EK en de wereldbekers zullen gekozen voornamelijk door de coaches.

    Ik begrijp de teleurstellingen van diegene die niet uitverkozen zijn maar dan moeten ze dat niet op de andere renners projecteren.

    Het selectie beleid zal zeker wel wat vragen oproepen maar het is net zoals op school…..diegene met een voldoende vinden het een super leraar en diegene met een onvoldoende vinden het de grootste ku. leraar.

  • Beheerder Baanwielrennen

    Ik denk dat je nooit iedereen tevreden kan stellen.

  • Joopie

    Wil je medailles winnen of wil je vrienden maken?

    medailles winnen doe je door de beste te selecteren, ongeacht of deze wel of niet vaak op de baan rijden..

    Vrienden maken doe je door degenen te selecteren die het hele jaar op de baan fietsen.

    Helaas is het gewoon zo dat er te veel renners zijn die de weg (terecht) prefereren. Renners als Bos en Terpstra hebben zo veel klasse dat je ze gewoon niet kan missen als je een gooi wil doen naar de medailles.

    In groot britannie gebeurt exact hetzelfde met renners als Wiggins en Cavendish.

    De renners moeten niet zeuren en gewoon rijden.. Als je jezelf zo goed vindt, dan moet je maar zorgen dat je wat presteert op internationaal niveau.

  • DeRosa

    Waarom terecht de weg prefereren ? Gelukkig hebben we nog wat puike renners op de baan en Teun Mulder is toch ook gewoon de wereldtop!!

    Als je de selectie bekijkt die straks gaat rijden dan is dat toch een mooie groep baanrenners, of niet?

    Ik ben het wel helemaal mee eens dat de beste geselecteerd moeten worden ongeacht of ze doorgaans op de weg rijden of dat ze uit de BMX komen of ex. schaatser zijn.

  • Joopie

    Terecht de weg prefereren omdat ze daar wel droog brood in kunnen verdienen in tegenstelling tot de baan.

    Niki Terpstra is Nederlands kampioen op de weg, zou gek zijn als hij voor de baan zou kiezen. Theo Bos is bezig aan een echte wegcarriere, maar omdat hij zo gegroeid is en voor bijvoorbeeld het omnium alles beheerst, snap ik best dat hij af en toe mee wil doen op de baan, hij is namelijk goed genoeg voor een olympische omniummedaille..

    Het is dus terecht dat ze de weg prefereren, maar wel ‘even’ mee komen doen op de baan als het er om gaat…

    Teun Mulder is wereldtop op de kilometer, helaas is dat geen olympisch onderdeel.

    Mulder is subtop op keirin en komt op sprint niet eens bij de subtop voor.

    Mulder is gewoonweg niet snel genoeg om bij de wereldtop te horen..

  • DeRosa

    Dus iedere wielrenner op de weg verdient een dik belegde boterham volgens jou?

    De toprenners op de baan kunnen zich best wel bedruipen al is het zeker minder dan de toprenners op de weg.

    Dat de weg meer zou verdienen geef ik meteen toe maar Theo Bos is niet de weg op gegaan alleen voor het geld.

    Teun Mulder behoort zeker tot de top en Willy Kanis ook en samen met Yvonne Hijgenaar op de Teamsprint ook, Roy van den berg gaat de verrassing worden dit seizoen denk ik.

    Jammer dat je zo weinig geloof heb in de goede baanrenners die Nederland rijk is.

    Maar idd het is niet zo als op de weg dat “we” altijd winnen.

  • Joopie

    Op de weg winnen ‘we’ ook niet altijd… Sterker nog, we winnen heel weinig.

    De enige renners die zich kunnen bedruipen op de baan zijn de zesdaagse toppers. Jongens als Danny Stam en Peter Schep kunnen hier prima van leven, maar de jongens die dit niet doen en het van de kampioenschappen moeten hebben (vingerling, stopler en dat soort jongens) die verdienen echt amper een cent aan zo'n seizoen. Het is in ieder geval lang niet genoeg om jaren door te komen.

    Niki Terpstra gaat bij Quick Step gewoon een paar ton verdienen. Sterker nog, het minimum salaris bij een pro tour ploeg is 25.000 euro per seizoen. Dit salaris verdienen alleen eerstejaars profs die moeten ‘bedelen’ voor een protour contract. De rest verdient allemaal ruim daarboven. Bovendien rijden de renners op de weg nog een leuke winstpremie bijeen. Dat verdient een baanrenner die (te) weinig zesdaagses rijdt echt niet.

    Ik heb best vertrouwen in de Nederlandse baanrenners, maar ik durf ook realistisch te kijken naar de selectie.

    Willy Kanis is een prima renster, maar vooralsnog is de 3e plek het hoogst haalbare.

    Wat ik al zei over Mulder, die is top op de KM, maar m.i. niet (meer) op de keirin en al helemaal niet op de sprint. Jammer voor hem en voor ons dat de km geen olympisch onderdeel is.

    Roy vd berg moet het nog allemaal bewijzen, maar heeft wel enige potentie denk ik.

    Yondi Schmidt is al enige jaren bezig en boekt heel weinig progressie, die gaat de aansluiting met de top nooit vinden.

    In nederland hebben we een paar echte toppers..

    Vingerling is een kereltje die volgens mij wel titels kan gaan pakken

    Bij de sprinters rijden Haak en Buchli, maar die hebben nu een PR staan van 10.6 ofzo, dan ga je dus nooit in je leven 9.8 rijden, zo eerlijk moet je zijn… dan ontbeer je het talent.

  • nuancering

    haak is 18 en buchli 17. Een beetje overdreven om dan van gebrek aan talent te spreken.