Vaderlandse selectie EK baan

• Spurter

De bondscoaches Robert Slippens en René Wolff hebben de selectie bekend gemaakt die voor Nederland uitkomt op het Europees Kampioenschap in Pruszkow van 5 tot en met 7 november. Op het omnium komen Tim Veldt (mannen) en Vera Koedooder (vrouwen) uit. Verder zijn geselecteerd: Arno van der Zwet, Sipke Zijlstra, Levi Heimans, Peter Schep en Tim Veldt. (duuronderdelen), Roy van den Berg, Teun Mulder, Yondi Schmidt en Hugo Haak (sprinters) bij de mannen en Ellen van Dijk, Vera Koedooder en Amy Pieters (duuronderdelen) en Willy Kanis en Yvonne Hijgenaar bij de sprinters.

Bron:persbericht KNWU

• Kees Soutendijk

Mijn voorkeur gaat uit naar de spinters en volgens DeRosa zijn deze renners goed voorbereidt voor de eerste kracht meting in Polen. Bij het doorlezen van BF-one verslagen komen ik toch echt weinig tegen over de sprinters. Zelfs tijdens de 6 daagse van Amsterdam staat er over de sprinters maar een minimaal verslag van de eerste dag bij. Als je dan als BF-one een onderwerp opent…. hoe krijg je meer toeschouwers naar het baanwielrennen……. dan moet je zelf ook het voorbeeld geven en er verslag van maken. Er zijn mensen die van de duuronderdelen houden en mensen die van sprinten houden. Probeer de supporters van beiden enthousiast te maken. Maak de mensen nieuwsgierig dan creëer je vanzelf nieuwe helden. Ik hoop dat BF-one dit niet als kritiek ziet maar als meedenken. Want de site ziet er goed uit met veel verslagen maar ieder zoekt wat hij zelf belangrijk vind en voor mij is dat het konings nummer sprinten.

• DeRosa

Ik zelf moet het toch ook vaak van de BF-one site hebben en er heeft iig wel wat gestaan over de wedstrijden in Rusland en Duitsland en in Trexlertown (USA).

Op de site van Yondi Schmidt en van Roy Van Den Berg kan je ook wel wat vinden.

De vrouwen Kanis en Hijgenaar hebben veel kracht trainingen gedaan en ook veelvulldig buiten op de fiets de duurtrainingen gedaan en dat alles het gehele jaar eigenlijk door tot nu toe.

Roy Van Den Berg gaat steeds weer sterker worden en ook steeds harder en is de toekomst en kan zeker een verrassing gaan worden.

• peter

Bij BF-one draait het hoofdzakelijk om de stayers (zie de vele foto's van Patrik Kos ) en de noordhollanders

• Kees Soutendijk

Daar is ook niets mis mee. Want er zijn vast genoeg supporters die je een plezier doet met de verslagen en nieuwtjes over de duurrenners. Zo zijn er ook genoeg personen die je een plezier doet met verslagen en nieuwtjes over de sprinters. Er is het afgelopen weekend een GP in Alkmaar geweest waar de sprinters aan mee hebben gedaan. Daar is alleen een uitslag lijst van bekend. Ook doen deze sprinters mee aan de 6 daagse van Rotterdam. Daar zijn na de eerste dag maar 3 regels van opgemaakt. Aan deze wedstrijd doet zelfs Teun Mulder mee dus ik mag aannemen dat dit toch reden genoeg is om er een verslag van te maken. Of is dit niet meer de top sprinter Teun Mulder van die tijd toen Theo Bos heer en meester was. Hij is toch wel wereld kampioen geworden op de 1 km. Dan verdien je toch dat respect van de verslaggevers.

• DeRosa

Kom kom , Teun Mulder is zeker nog altijd de sterke sprinter die hij was 2 a 3 jaar geleden…..zelf vind ik hem nog sterker zelfs.

Veel aandacht over zijn Kerin cup wedstrijden in Japan……ook op BF-one.com.

Ik zelf ga ook voor de sprint nummers en ja ze mogen best wel meer aandacht krijgen maar helemaal dood gezwegen en dat door iedereen is ook zwaar overdreven.

• nuancering

Kees heeft natuurlijk wel gelijk. Dat er afgelopen zondag een GP sprint in Alkmaar was is een goed bewaard geheim. Onbegrijpelijk. Met uitzondering van Teun was de complete selectie aanwezig van zowel de mannen als de vrouwen. Ik moet zeggen dat ik wel meer dingen onbegrijpelijk vond. Bijvoorbeeld de uitslag van de NK koppelkoers. Met Theo Bos en Peter Schep heb je toch winnaars waar ook het grote publiek wel van gehoord heeft, maar helemaal niets van gelezen.

Internationaal doen we denk ik op de teamsprint goed mee. Er zijn er maar weinig die zo kunnen openen als Roy, Teun als tweede renner is gewoon goed. Yondi Schmidt, Hugo Haak en Matthijs Buchli ( in die volgorde) zijn de kandidaten voor plek 3. Van deze drie is Yondi nu het verst. Op de sprint maakt Roy grote sprongen en kan zich net als Teun wel kwalificeren voor het sprinttournooi tijdens het EK. Teun en Yondi idem op de keirin. Op de KM is het maar de vraag of Teun die doet, Yondi komt nog wat te kort denk ik. In zijn totaliteit geloof ik wel dat met de sprintselectie van nu de potentie er is om tijdens de OS in London serieus mee te doen. De potentie is er zeker als je de leeftijd in aanmerking neemt.

Tijdens de zesdaagse in de Sprint natuurlijk gewoon een bijnummer. Jammer wel dat er in Amsterdam niet eens meer een 200 m op tijd gereden wordt.

• Kees Soutendijk

Ben het helemaal eens dat tijdens de 6 daagse de sprinters als opvulling dienen. Maar of dit zakelijk is vraag ik me af. Er zijn ook genoeg baan liefhebbers die van de sprinters genieten. Waarom dus tijdens de 6 daagse geen tijdzetten, sprint, keirin en teamsprint als onderdeel. Dat hadden ze vorig jaar wel in Rotterdam en het publiek heeft daar van genoten. Dus waarom het een wel doen en het ander niet laten. Trekt nog meer publiek en je krijgt dus nog meer publiciteit voor het baanwielrennen.

• DeRosa

Nuancering heeft wel gelijk dat de sprint tijdens de 6-daagse een bij nummer is en zeker zullen er sprintfan's zijn maar de nadruk is toch zeker wel de duur.

Voor de sprinters zijn hun optredes in de 6-daagse ook meer een training en zeker nu omdat over 2 weken het EK start is het voor de selectie rijders zeker een extra training.

Roy v/d Berg maakt grote progressie en zeker iemand met kansen en een toekomst op de sprint en samen met Teun en Yondi een sterker wordende Teamsprint team.

Yondi heeft de “skate off” gewonnen en is de derde man voor de teamsprint, Roy gaat voor de sprint en teamsprint en laat de Keirin over voor Teun Mulder die daar al eens wereldkampioen op is geworden. Volgens mijn info gaat Teun de kilometer niet rijden omdat het geen Olympische afstand meer is en het Olympische seizoen is eigenlijk al begonnen….vroeg maar toch !! Willy Kanis gaat voor Teamsprint en sprint en Yvonne Hijgenaar ook Teamsprinten en proberen op de Keirin om Willy Kanis te snel af te zijn….zal super moeilijk gaan worden. Op de sprintnummers behalve de Teamsprint mag maar een deelnemer/deelneemster mee doen per land. Hopelijk komt Agnes Ronner snel terug op niveau en kan zij zich mengen in de strijd. Zelf kijk ik erg uit naar de Teamsprint van Kanis/Hijgenaar op de grote toernooien.

• DeRosa

Mijn info op het niet rijden van de kilo door Teun Mulder moet ik herzien want dat gaat hij gelukkig wel doen als het past.

Heel goed voor alle sprint fan's !!!