EK stayers Alkmaar

• DTS-er

Patrick Kos en Bob Stöpler hebben zich vrijdagavond rechtstreeks geplaatst voor de finale van het EK stayers zondagmiddag in Sportpaleis Alkmaar. Matthé Pronk is verwezen naar de herkansing die zaterdagmiddag wordt verreden. Van de 18 aangekondigde rolrijders waren er 15 aanwezig. Verrassend was naast de vierde plaats van Pronk in de serie het feit dat ook de Duitser Timo Scholz in diezelfde serie naar de herkansing werd verwezen. Dat kwam door de verrassende Tsjech Jan Simek die hartverwarmend knokte voor zijn kansen en die greep achter titelverdediger Atzeni.

Patrick Kos, de nationale kampioen, plaatste zich door winst in de tweede serie rechtstreeks voor de finale. Iets wat Bob Stöpler ook deed in de derde serie. De twee herkansingsritten van zaterdag worden nog interessant omdat naast Pronk en Scholz ook de sterke Duitser Mobus hierin zijn finaleplaats moet bevechten. Slechts twee stayers kunnen nog de finale bereiken waarvoor na de series al zijn geplaatst Atzeni, Simek, Kos, Vonhof, Stöpler en Jorg.

Naast deze herkansingsritten zijn er ook twee nationale kampioenschappen madison; dat voor vrouwen en elite mannen. Bij de mannen starten twaalf koppels met als favorieten Peter Schep-Theo Bos, Arno van der Zwet-Geert-Jan Jonkman, Leon van Bon-Danny Stam en mogelijk Jeff Vermeulen-Pim Ligthart. Bij de vrouwen is het koppel Vera Koedooder en Ellen van Dijk favoriet. Eerste start 18.30 uur.

• Alcmaria

Ik vond de 4e plaats van Pronk in de serie niet zoveel zeggen. De eerste serie leek wel een finale met zoveel goede mannen. Dat Scholz naar de herkansing wordt verwerzen zegt eigenlijk al genoeg. Het niveau van de serie erna lag -op Patrick Kos na- toch vele malen lager. Kos reed prachtig, maar kende ook absoluut geen tegenstand. In mijn optiek maakt de loting dan ook veel uit. Als er vanavond een serie is met Scholz- Mobus en Pronk liggen er 2 sterke mannen uit. (wat kan bij loten) Zit Pronk in een serie zonder Scholz en Mobus, maar met de mannen van de serie van Kos dicht ik hem nog kansen toe. Hij reed zeker niet slecht. Een finale met 3 Nederlanders, wat fantastisch zou zijn, zou dus goed mogelijk zijn.

• DTS-er

Scholz zit in de ene herkansing, Pronk moet in de andere Mobus achter zich houden. Rest telt niet mee, moet dus kunnen.

• Willem

1e herkansing heat EC Demi-fond 40 km

SCHOLZ Timo

HOLLAND-LEADER James

FALTUS Richard

CLAIRE Emilien

FREY Reto B

2e herkansingheat EC Demi-fond 2010 40 km

4 BIRRER Mario

5 MÖBUS Marcel

10 PRONK Matthe

16 GAUDILLAT Antoine

• jOSKE

Valpartij gemeld.

Alles goed afgelopen?

• Sandro

Wie hebben na de herkansingen de finale bereikt: Pronk, Scholz, Mobus ?

• Volger

MÖBUS en SCHOLZ naar finale.

• Alcmaria

Sandro,

Er gingen er 2 door. Scholz en Mobus waren duidelijk de sterksten van hun serie.

• Javelin

Ik ben bevooroordeeld. Maar ook als ik het niet was zou ik gaan kijken naar de finale.

Dit wordt ongetwijfeld de mooiste van de afgelopen vier jaar.

Het thuisvoordeel kan een rol spelen, maar daar is het publiek verantwoordelijk voor..

Drie Duitsers, een Tsjech. Twee Zwitsers, twee Nederlanders. Vijf van de acht zijn regelrechte kanshebbers, twee zijn volgens eigen zeggen secondanten. Maar bij het minste geringste gaan die “secondanten” voor hun eigen kans, zo zijn ze.

En dan de Tsjech, Jan Simek, een outsider ……… Maar wel met de gangmaker die hier in 2007 en 2008 meehielp het goud naar Duitsland te verslepen.

Wie gaat wie een handje toesteken ??

Allemaal live te zien in het Sportpaleis Alkmaar, vanaf 12:00 uur.

• ni

een zwitser 1e, kos 2e, stopler 3e,