Joske heeft gelijk, het ging niet om de uitslag, maar om de beleving. En die was er volgens mij meer dan voldoende. Er werd door de renners “op het scherpst van de snede” gefietst. Zeker de dernywedstrijden in de hogere categorieen werd er erg hard al gekoerst. Mijn zoon (cat 7) heeft tijdens de twaalf ronden dernie continu rond de 45-50 km gekoerst hoorde ik van de gangmaker. Pittige snelheden, en ook een ervaring om eens zo hard te koersen. Maar ook een paar zeer leuke sprints gezien, waarbij het bleek dat de renners hoe jong ze ook zijn, zich toch al bezig houden met “het spelletje”.
Maar belangrijk: geen enkele valpartij. En ook de manier waarop de kinderen met elkaar omgaan tussen de wedstrijden. Het leek een grote vriendenclub. Inderdaad, samenwerken met renners die anders je “concurrenten” zijn, overleggen hoe je de teamsprint aanpakt. Rekening met elkaar houden in de baan. Ik had verwacht er wel iets over te lezen op bijvoorbeeld BF one, maar wellicht komt dat nog. Zag al wel een filmpje staan op wielrennen.startpagina.nl (Herogewier… waarom ook niet hier dat filmje? De foto krijg ik niet geopend)
Het was goede reclame voor het wielrennen, en je ziet dat de baan in Apeldoorn langzamerhand de renners uit het oosten/noorden/zuiden begint af te leveren. Een verbreding van de sport, en dat is alleen maar goed. Een openbaring voor mij was de teamsprint die Fleur Nagengast en Merel Hofman afleverden. Met hun tijd van 42.10 leverden zij als meisjes die het komende jaar in categorie 5 fietsen, de tweede tijd in het complete dames nieuwelingenveld na Nicky Zijlaard en Anouk Rijff. Als je daar naar kijkt, dan zie je dat er potentie genoeg zit in het baanwielrennen.
Ik kan alleen maar de complimenten geven aan de baancommissie van De Adelaar (hoewel ik weet dat ik dan als lid van die club voor eigen parochie preek) voor dit geweldige initiatief. De beleving van de renners was grandioos. De uitstraling die dit heeft naar de andere verenigingen is prachtig. De reacties van de toeschouwers mooi. Pure reclame voor de baansport. Vanavond maar eens gaan kijken bij de Superpopulaires. (de evenementen volgen elkaar in hoog tempo op)