Hoe krijg je meer publiek naar de baanwedstrijden in NL

• redactie@bf-one.com

Beste wielerliefhebbers

Heeft u een goed idee m.b.t. de publieke belangstelling bij de Nederlandse baanwedstrijden. Zowel in Apeldoorn, Alkmaar en Amsterdam (Sloten) komen weinig tot zeer weinig mensen kijken naar veelal goede baanwedstrijden.

Misschien leuk om hieraan een topic te openen en te reageren misschien zit het perfectie idee erbij en kunnen de organisaties hun activiteiten daarop aanpassen.

En laten we vooral elkaars mening respecteren !

gr. Rob Duin . www.bf-one.com ….

• Herogewier

Ben ook ff wezen kijken bij die volleyballers. Het verschil is natuurlijk het wij horen bij deze of bij die. Bij het wielrennen kom je kijken naar de sport, de mooie wedstrijden an sich. Wie ook wint, je hebt een geweldige middag. Al is dat natuurlijk ook zo bij zo'n volleybal of wat voor wedstrijd dan ook bij verlies je wel kan genieten dat je er als groep was.

Hoe je dat moet invullen bij zulke wedstrijden. Mischien toch als Alkmaar/Sloten/Apeldoorn tegen elkaar gaan strijden ? De ooit geopperde 3-banen toernooi waarbij renners van Alkmaar, sloten Apeldoorn en mischien ook van een andere buitenlandse, of juist vanuit bepaalde regio gaan strijden.? ik zie helaas toch ook dan nog niet bij iedere baan een paar bussen vertrekken richting de wedstrijd bij de buren, maar wie weet een optie. Je moet het wellicht ook eerst meegemaakt hebben, een held hebben op de baan, of een vader die er gek van is.

Mijn meiden zijn er helemaal gek van, stonden te juichen dat we naar de baan gingen. waarom? hoe krijg je dat bij meer mensen? Ze willen wel graag een idool hebben, het idee hebben dat het idool hen ook ziet staan en dat effect hebben enkele renners bij hen wel weten te verkrijgen. Iljo Keisse die bij de 6 daagse in Apeldoorn lekker met ze gaat kletsen, Vera en Kirsten die ff naar ze zwaaien, een keer op de foto gaan enz.. Maar dat kunnen ze ook niet bij duizenden doen.

• Dennis

Ik zou graag vaker willen maar vanuit Zeeland is het voor mij te ver rijden om regelmatig te gaan.

• bert stopler

Ik denk dat het een media probleem is, er wordt erg veel sport uitgezonden op radio en tv, en er word aandacht besteed aan de sporten die het meeste geld opleveren! en die de meeste kijkers trekken, zoals voetjebal.

In het verleden was het zo:…wegseizoen over…………..dan de baan op!

Er zaten duizenden mensen op de tribune in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam of waar dan ook, maar er werd ook aandacht aan besteed in de media!!!!!

Tegenwoordig is dat niet meer zo helaas, ja een Theo Bos werd dan wel wereldkampioen, en een Marianne Vos bij de vrouwen………….ok 2 minuten in een berichtje en dat was het dan.

Aandacht is het sleutel woord!!!!!

Breng het in de media, op TV, begin bij Hollandsport en niet direkt bij Studio-sport, schrijf berichten in de grote kranten en laat op die manier weten dat het nog wel degelijk leeft!!!!! en dat we vreselijke goede baan-renners hebben!!!!

Schrijf berichten over de 6-daagse koersen en de kampioenen die daar rijden, bericht over de stayers en de kampioenen, het is te gek voor woorden dat je daar niets meer over hoort of leest!!!!!! Hoeveel baan kampioenen hebben we wel niet gehad?

Een media offensief is naar mijn mening de oplossing, en dan geen berichtje van zes regels, maar een mooi verslag waar je de spanning vanaf kunt lezen, dat werkt op de langere termijn.

• Joske

Ik ben niet zo somber. Het gaat zeker goedkomen, maar we hebben tijd nodig.

Bij de Interland in Apeldoorn zijn duizend mensen geteld. Probleem daar is het grote stadion met 5000 zitplaatsen.

Het oogt snel leger dan een kleiner stadion.

Je denkt dan: valt tegen, maar eiegenlijk niet,

De gedachten van Stopler onderschrijf ik volledig. Daar wordt asl behoorlijk aan gewerkt. Grote probleem is ook de onbekendheid van de sport, omdat het maar op drieplaatsen iun Nederland wordt beoefend en veel mensen uitsluitend gericht zijn op een zesdaagse. Dat zegt mensen wel wat, maar er moet nog veel gebeuren om de andere activiteiten te pluggen.

Ook organisatorisch leren wij:

Na Assendelft en de WK 's ochtends (slaapgebrek)! moet je zoiets niet doen: topwedstrijden, hoewel er Indonesie en Ierland weer te bewonderen waren.

Weekje opschuiven dus.

De suggestie van een driebanentoernooi zie ik niet direct meer zitten.

Renners van de baan Amsterdam-Alkmaar-Apeldoorn?

Welke renners zijn dat dan, die bij één baan “horen”. Gewoon rijden waar je kunt rijden.

• Joske

En….. de renners moeten op tijd inschrijven, zodat we ook met hen reclame kunnen maken.

Ook van die kant moet er dus iets gebeuren.

• HarryR

In Apeldoorn zijn dan wel 1000 toeschouwers geteld, maar er zijn toch meer dan 1000 wielerfans in Nederland?

Het is een wisselwerking van factoren. Veel wedstrijden om de renners beter te maken. Worden de renners (internationaal) beter, dan word de media gekietelt. Is er meer aandacht, dan komen er meer mensen kijken. En als er meer mensen komen, is een evenement sponsor-technisch aantrekkelijker… Enzovoort.

En natuurlijk komen er meer mensen kijken naar een koers met een Theo Bos, Niki Terpstra en andere grote namen, dan naar de gemiddelde amateur… Maar die laatste breng natuurlijk wel aanhang mee, als er ook grote namen naar hetzelfde evenement komen…

Dus volgens mijn bescheiden mening zou je op een evenement meerdere categorieen moeten laten starten, waarbij het hoofdevenement met BW-ers (Bekende Wielrenners) gevuld is…

• DeRosa

Ik kom uit Limburg en dan is het altijd wel een hele reis om ff naar de baan te gaan om een wedstrijd te bekijken.

Vaak als ik vertel over de afgelopen bekeken wedstrijd is er zeker wel animo om ook eens te gaan kijken.

Probleem zoals eerder al aangehaald is de bekendheid van de sport en ook te gebrekkige publicatie, de ingewijde weten de info op een of andere manier wel te vinden maar mensen die onbekent zijn met de sport weten vaak nog niet eens dat het nog bestaat in Nederland.

Het aantrekkelijk maken door bv zoals de Revolution wedstrijden in Engeland en Australie……eigen talenten en toppers en topper van toplanden samen in de baan.

• br

Vanwege de open vraagstelling en leuke reacties die er al zijn binnengekomen heb ik de vrijheid genomen mijn gedachten hier ook even neer te pennen.

Het zou natuurlijk erg gaaf zijn als er in het belang van het baanwielrennen echt een ommekeer gaat komen. Ik denk dat het kan, maar ook dat het tijd nodig heeft en veel inzet van mensen die er hart voor hebben. Iig, onderstaand mijn ideeen:

Het zou wellicht ook al helpen als de communicatie over het baanwielrennen op de site van bijv. de KNWU en Wielerland wat prominenter aanwezig zou zijn. Op wielerland vindt men vrijwel nooit aankondigingen of uitslagen van baanwedstrijden, zoals de topwedstrijden in Apeldoorn of dadelijk de GP Sprint. In de KNWU kalender is nauwelijks een baanwedstrijd te vinden (alleen een apart pdf-documenten ergens tussen de nieuwsitems). Ik heb het idee dat er heel veel via eigen media en middelen gaat van de wedstrijdorganisatie en daarmee een groep potentieel geinteresseerde (zowel voor deelname als publiek) worden gemist. BF-one.com en dit prikbord zijn voor insiders sites die goed gevonden worden, maar voor mensen die minder bekend zijn met de baanwereld niet de plek waar zij als eerst terecht komen.

Een landelijk en regionaal media-offensief opstarten (soort collectieve campagne) om meer aandacht te krijgen voor het baanwielrennen zal in beginsel waarschijnlijk een aanzienlijke investering vragen in geld en tijd. De vraag is wie dit zou moeten doen, of het op te brengen is en het gewenste effect biedt.

Een ander idee is dat Zesdaagsen wellicht een mogelijkheid bieden in hun media (ik denk aan het programma, speaker en de website) om aandacht te geven aan andere baanwedstrijden. Misschien dat zij daar in mee willen werken om ook in hun belang meer aandacht voor het baanwielrennen te genereren. Bezoekers die daar naar toe komen hebben meestal ‘iets’ met baanwielrennen waardoor zij het de moeite waard vinden om naar een Zesdaagse te komen. Wellicht zit hier een groep mensen bij die graag meerdere wedstrijden zou willen bezoeken, maar er gewoon weg geen weet van hebben.

Ik denk dat er veel gedaan zou kunnen worden om het baanwielrennen meer in de media te krijgen (al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik een slecht beeld heb van wat er allemaal al gedaan wordt). Dat renners en rensters bij het publiek bekend gaan worden en dan jong en oud naar wedstrijden willen komen kijken voor (top)sport, entertainment en contact met ‘helden’. Een werkgroep met afgevaardigden van de verschillende betrokken partijen zoals de KNWU, NOC*NSF, de organisatoren van wedstrijden en wellicht ook ploegen of teams die het belang onderkennen zou hier mee aan de slag kunnen.

Rest de vraag of al deze partijen daar belang van in zien en de mogelijkheid ertoe hebben.

• Joopie

Het heeft wellicht niet zo veel met de media te maken. De media bereiken (en lanceren) kost gewoon (te) veel geld. Advertenties, paginaruimte en zendtijd kosten gewoon geld. Met alle respect, maar de topwedstrijden op Apeldoorn kosten (bijvoorbeeld) de telegraaf en volkskrant te veel geld. Die ruimte kan namelijk ingevuld worden door ‘interessantere’ artikelen. Meer ruimte maken is geen optie, daar is geen geld voor.

Wat wel zou kunnen is de interesse van mensen wekken. Bijvoorbeeld door gratis kaarten uit te delen voor kinderen en hun ouder(s). Op scholen gratis kaarten weggeven voor bijvoorbeeld de zesdaagse van apeldoorn. Die was vorig jaar slecht gevuld, maar heeft veel capaciteit. 2000 kaarten aan kinderen geven zou veel publiek op leveren en een hoop enthausiaste kinderen blij maken. Het is namelijk heel leuk om naar te kijken.

Het gaat er juist om dat ook de wedstrijden op bescheiden niveau mensen aantrekken. De echte topwedstrijden zullen altijd wel wat publiek aantrekken. Met het WK vermoed ik dat het een vol huis zal zijn.

Het probleem van de sport zit hem in de grootte.. Baanwielrennen is gewoon een hele kleine sport, maar heeft vaak wel (relatief) grote stadions. Daarnaast is er voor de mensen gewoon een heel groot aanbod van wielrennen. Na het wegseizoen is er veel veldrijden op tv.. Alleen de echte baanliefhebbers komen. De groep wielrenners moet je op de een of andere manier zien te mobiliseren naar de baan. Maar ik denk dat de sport te klein is om dat rendabel te maken. Het kost zo ontzettend veel geld om die mensen te mobiliseren en naar de baan toe te krijgen, dat je er uiteindelijk niet veel aan zou overhouden.