Gaan de UCI en het WADA met twee maten meten?
Bij het bericht dat er bij drievoudig Tour De France winnaar Alberto Contador tijdens een controle minieme sporen van clenbuterol zijn aangetroffen moest ik onmiddellijk aan ‘de zaak Keisse’ denken. De Gentenaar vecht nog steeds tegen zijn tweejarige schorsing nadat hij in november 2008 positief werd bevonden op een minimale hoeveelheid cathine en HCT. Benieuwd nu of de UCI en het WADA ( Wereldantidopingagenschap) met twee maten gaat meten.
Beide zaken vertonen m.i. een grote overeenkomst. Als Contador zegt dat het komt door het eten van ‘verontreinigd’ vlees (een steak) en het gaat om een zo’n minieme hoeveelheid en bovendien is het niet prestatiebevorderend dan ligt eenvergelijking met de zaak Iljo Keisse voor de hand. In de laatste zaak is al bewezen waar het vandaan kwam en dat het niet prestatiebevorderend werkte. Iljo Keisse werd daarop vrijgesproken maat dan gaat het WADA bij het TAS in beroep en wordt hij opnieuw geschorst. In het geval van Alberto Contador zal de UCI in overleg met het WADA bijkomende wetenschappelijke onderzoeken uitvoeren vooraleer er een conclusie getrokken gaat worden. Keisse draait zelf voor de kosten op. En die zijn tot nu toe niet bepaald gering! Als het WADA consequent is moeten ze Contador ook een fietsverbod van 2 jaar opleggen. Maar ja, wie is Iljo Keisse in vergelijking met Alberto Contador. “Ik wens hem veel succes, want het wordt een moeilijke weg. Ik wens het mijn ergste vijand niet toe,” liet Iljo Keisse in een reactie weten. “Al zal hij wel meer middelen hebben dan ik en zijn de UCI en WADA zoals gezegd heel mild.”
Woensdag kreeg Keisse te horen dat de rechter zich onbevoegd verklaart en dat hij dus geschorst blijft. Hij hoopt nu in beroep alsnog zijn gelijk te krijgen. Het is nog niet duidelijk wanneer de zaak in Brussel voorkomt. ‘Ik hoop zo snel mogelijk, want ik wil koersen’, aldus Keisse. Dat willen wij en de organisatoren van de zesdaagsen ook.