Baancoach Michel Vaarten ontslagen
vrijdag 30 juli 2010
Auteur: (FDG, PDK)Michel Vaarten is niet langer nationaal baancoach. De Oost-Vlaming (53) vernam dinsdag na de training zijn ontslag.
'Ik ben er niet goed van', sakkert Michel Vaarten. Na tien jaar dienst als coach van de Belgische pistiers, moet hij op zoek naar een andere job. ‘Wat moet ik beginnen? Ik ben er 53. Bovendien werd het baanprogramma van de Spelen grondig hervormd en zitten ze nergens te springen voor een pistecoach, ook al heeft die 35 jaar ervaring. Ik geef deze zaak aan een advocaat. Zo gemakkelijk komen ze niet van me af.’
Na de training van dinsdag hoorde Vaarten van Jos Smets, directeur sport van de BWB, en François Vercammen, voorzitter van de Wielerbond Vlaanderen (WBV) dat hij ontslagen werd. ‘Eigenlijk ging ik er van uit dat we het zouden hebben over de financiële compensatie voor onze extra uren, gepresteerd tijdens het weekeinde en in het buitenland. Rudy De Bie (veldrijden), Ludwig Willems (vrouwen) en ikzelf worden betaald door de WBV maar die compensatie moest blijkbaar van de BWB komen. Zijn ze daarover gestruikeld?’
Gangmaker
Michel Vaarten stelt dat hij geen duidelijke reden heeft gekregen voor zijn ontslag, dat hem overigens nog niet schriftelijk werd betekend. ‘Ik zou graag weten waarom ik aan de deur word gezet. De echte reden, dan wel. Ik ving iets op over het feit dat ik als gangmaker fungeer, onder meer tijdens de Zesdaagse van Gent. Is dat. de stok achter de deur? Of neemt men het mij kwalijk dat ik geregeld kritiek heb op de aanpak van Jon Wiggins, de trainer van de WBV?’
Vaarten suggereert ook dat er al onderhandelingen zijn opgestart met Peter Pieters, de voormalige Nederlandse bondscoach, momenteel in dienst van de Poolse federatie.
Van de Belgische bond kon gisteren geen uitleg worden gekregen. ‘Pas vrijdag wordt dat allemaal juridisch op punt gezet’, aldus François Vercammen.
bron: het Nieuwsblad