Basisscholen op de baan

• Sprinter

Ik was al een tijdje niet meer op deze site geweest (zomerseizoen, dan denk je niet aan indoor) en kijk nu toevallig even op de startpagina.

Joske, jij als Apeldoorns kloppend hart…. wat een leuke berichten lees ik bij het nieuws over die basisscholen die naar de baan gebracht worden. Een mooi initiatief, maar wat moet ik me erbij voorstellen? twee basisscholen, dus zeker meer dan 50 kids…. dat zal lekker druk worden in de baan…… Verklaar eens nader. Dit vis wel leuk nieuws zo in het dalseizoen als er (haast) niets gebeurd….

Gaan die kinderen (die neem ik aan geen wielrenervaring hebben ) de baan echt in… en dan bedoel ik dat ze minimaal in de buurt van de stayerslijn rijden? of is het meer friemelen op de cote d'azur?

En hebben zich al horden talenten bij De Adelaar gemeld?

• Sprinter

Was ik al weer te vroep met mijn vraag, want ik had het leuke filmpje nog niet gezien van omroep gelderland. Ik zag te toch al in de buurt van de boarding fietsen (van het rechte stuk) en ook schoof er een tandem door het beeld…… ziet er goed uit Adelaars……. mooie promotie voor de sport.

Zag inderdaad ook op de site van de Adelaar (forum) dat het aantal jeugdleden spectaculair groeit…. (snelst groeiende vereniging qua jeugdleden in Nederland? van 8 vorig jaar januari naar 25 nu!) Ik hoop voor julllie dat dit ook nog iets oplevert…… krijg je een leuke jeugdafdeling.

Groeten van de Sprinter

• Joske

Beste sprinter,

De bedoeling is dat in plaatsen waar wielerverenigingen zijn een school wordt gekoppeld aan die vereniging.

Als de school dat wil krijgen ze een aanbod: mountainbiken en baanwielrennen. Als dat aanslaat kunnen die kinderen terecht bij de vereniging in de buurt.

Om de kinderen uit verder afgelegen plaatsen toch naar de baan te kunnen krijgen wordt een bus ingezet. Ze worden dan 3x opgehaald om een clinic te volgen en natuurlijk weer thuis gebracht.

We doen i.s.m. de gemeente Apeldoorn, de KNWU en Omnisport en ROC aventus

De pilot is bedoeld om plooien glad te strijken in de organisatie, want we werken met groepen van 35-45 kinderen. Met opzet zo groot, omdat anders de kosten voor een bus alleen al heel hoog liggen per kind. De kinderen gaan in groepen de baan in en degenen die niet fietsen worden door studenten van ROC begeleeid om streetdance te doen, tafeltennis spelen of boksen. Dat wisselt dus af.

Omdat de fietsen unieke nummers hebben buiten de maat: 54-01, 54-02 kan iedereen b ij een volgende keer snel zijn “eiegen”fiets weer krijgen en is het wachten beperkter geworden.

We worden er zelf als vereniging niet meteen beter van, als er kinderen uit Tiel komen, maar we zetten in op de breedte.

Er zijn drie trainers, drie mecaniciens en een ehbo'er in de weer om alles te regelen als een groep kinderen komt.

De laatste keer dat de kinderen in dit kader een clinic volgen, kunnen de ouders ook meekomen.

De tandem wordt ingezet om kinderen met coördinatieproblemen toch mee te kunnen laten doen, maar ook wat angstige kinderen mogen het prpberen op de tandem met ervaren piloten. Dat werkt heel goed, want we zien ze al vrij snel boven langs de balustrade gaan en daar zijn de anderen best jaloers op.

Het is verder alleen maar mogelijk, omdat we 80 fietsen kunnen inzetten, veel mensen zich hebben aangemeld om de clinics te geven (allemaal opgeleid in de afgelopen 2 jaar met een baanapplicatie) en natuurlijk e voorrijders op de tandems.

Verloopt de pilot goed, we ronden af op 25 juni, dat gaat de subsidieaanvraag weg naar de provincie en het rijk.

Zo zit dat dus, want als je niets doet, gebeurt er niets.

• DeRosa

Geweldig initiatief Apeldoorn!!

Hopelijk gaan andere banen bij gelegenheid ook over om dit soort initiatieven te ontplooien en om meer jongeren met de baansport en sport in het algemeen te laten kennismaken.

Promoten van de wielersport komt op ten duur iedere vereniging met betrekking tot het wielrennen goed uit.

Ik hoop van harte dat jullie gehoord gaan worden en dat de subsidie toegekend gaat worden.

Prima gedaan, succes!!

• Carolien van H

Amsterdam heeft in de aanloop naar de giro 16 dagen lang clinic's baanwielrennen gegeven aan basisscholen: http://www.dmo.amsterdam.nl/sport/overig/nieuwsartikelen/@310538/giromania!/

foto's: http://www.deegee-foto.nl/categorie.php?album=2010-04-01%20Scholenproject%20Giromania

Leuk dat Apeldoorn ons voorbeeld volgt! ;)

• DeRosa

Ook alle lof voor Amsterdam hoor, maar Apeldoorn probeert het wel een vervolg te geven en probeert dit met hulp van derde het structueel te laten zijn.

Misschien dat andere wielerbanen in Nederland dit wel als voorbeeld kunnen gebruiken.:D

• Lex

Het is in Amsterdam al jaren zo dat de scholen/jeugd gebruik maken van het Velodrome.

i.s.m met de gemeente Amsterdam worden daar een aantal dagen per jaar in de mei vakantie een Sport en Funtoer gehouden waar buiten de baanclinics tijdens deze fun toer ook nog op de BMX en Mountainbike gereden kan worden en nog diverse andere sporten.

In de zomervakantie wordt er in het stadsdeel een Summercamp gehouden voor de jeugd van 7 t/m 14 jaar en is er gelegenheid voor de jeugd om onderwijs op de baan te krijgen.

Verder is er natuurlijk in het Amsterdamse de Amsterdamse baanwielerschool waar sinds de oprichting daarvan nu enige baantoppers de roots daar hebben onplooid. Ook de jeugd aan de diverse clinics vindt aansluiting bij zowel de ASC Olympia als de Amsterdamse Baanwielerschool