Een deelnemer per land in Londen

• Buurman .v.d.Klimgeit

Op de site van bf-one maakte "Baanwacht' deze week reeds melding van het nieuwe kwalificatiesysteem voor de Spelen in Londen.

Ik kan me de boosheid goed voorstellen.

Onderstaand stukje staat in de krant “Het Nieuwsblad,”

Een deelnemer per land op piste in Londen 2012

vrijdag 07 mei 2010: Een deelnemer per land op piste in Londen 2012

De Internationale Wielerunie (UCI) wil voor de Olympische Spelen van Londen 2012 slechts één vertegenwoordiger per land toelaten in de verschillende onderdelen van het baanwielrennen. De Ierse voorzitter Pat McQuaid wil op die manier de globalisering van zijn sport een handje helpen. Tot frustratie van de Engelsen, die meerdere medailles per onderdeel nastreven. Deze maatregel komt bovenop de afschaffing van olympische spektakelnummers als de puntenkoers en de achtervolging en de gelijkschakeling van de olympische disciplines voor mannen en voor vrouwen.

Iljo Keisse reageerde heel laconiek. ‘Eigenlijk interesseert het me niet meer. De UCI heeft toch al alles naar de knoppen geholpen door de disciplines waarvan ik hield en uit de voeten kon, van de olympische lijst af te voeren. Ze doen maar’, aldus de Gentenaar, die in Duinkerke aan competitiedag twee na zijn val op de piste van Kopenhagen bezig is. ‘Het sleutelbeen gaat wel, maar ik sukkel wat met een geïrriteerde achillespees. Logisch na zo’n revalidatie.' (HC)

• Joske

De afbraak van de interesse voor deelname is nu dus duidelijk ingezet.

Men doet beter zich te concentreren op de WK en de OS gewoon te laten voor wat het is.

De globalisering werkt dus tegen de gedachte dat de beste sporters aan het vetrek dienen te staan bij de OS.

Dat zien we ook bij het OS voetbal en zo zal het bij meerdere sporten gaan gebeuren.

De OS verliest daardoor aan sportieve waarden en als dat dan weer heel duidelijk is, zal het weer worden veranderd.

Honkbal weg Xtreme sporten erin, met z'n allen gezellig skateboarden op Times Square…..

• DeRosa

Het is natuurlijk niet zo dat iedere sporter zo bij de pakken neer zit al ben ik ook zwaar tegen deze nieuwe regelgeving. De des-interesse voor de O.S. geld alleen voor die renners en rensters die door de nieuwe invulling van de baan nummers geen kant meer op kunnen en zoals Keisse niet het vermogen hebben om voor het omnium te gaan wat zeker een onderdeel zou kunnen zijn voor deze renner. Om het O.S. links te laten liggen is al even zot als de laatse stunt van het UCI en IOC samen.

• Joske

Niet links laten liggen, maar laten voor wat het is.

Dan komt er vanzelf weer een omslag, als men ziet dat het niet werkt.

• DeRosa

Ik begrijp je bezorgheid maar sporters die wel kansen zien mag je dit niet ontzeggen.

Hopelijk komen er wel goed onderbouwde protesten van de bonden en grote sponsoren en zeker van het Britse team verwacht ik wat tegengas.

Het is zeker te hopen dat deze regel terug gedraaid gaat worden al heeft het voor Nederland nauwelijks effect…tot nu toe. Ik neem aan dat Willy Kanis de keirin aan Agnes overlaat en zij zelf dan de sprint en samen met Yvonne de teamsprint. Voor het omnium zal er voor gereden moeten worden want daar zijn nog wel wat meer gegadigden.

Australie en het Britse team krijgen met deze regel wel de zwaarste klappen.

Waarom alles moet veranderen snap ik ook niet en alleen de aantal onderdelen voor vrouwen gelijk te trekken met de mannen had al voldoende zijn geweest maar nu schieten ze aan alle kanten door.

Het laten voor wat het is heeft het zelfde effect als het links laten liggen en dat kan nooit de bedoeling zijn…..strijdend veranderingen proberen af te dwingen is nog altijd het meest effectieve.