Op de site van bf-one maakte "Baanwacht' deze week reeds melding van het nieuwe kwalificatiesysteem voor de Spelen in Londen.
Ik kan me de boosheid goed voorstellen.
Onderstaand stukje staat in de krant “Het Nieuwsblad,”
Een deelnemer per land op piste in Londen 2012
vrijdag 07 mei 2010: Een deelnemer per land op piste in Londen 2012
De Internationale Wielerunie (UCI) wil voor de Olympische Spelen van Londen 2012 slechts één vertegenwoordiger per land toelaten in de verschillende onderdelen van het baanwielrennen. De Ierse voorzitter Pat McQuaid wil op die manier de globalisering van zijn sport een handje helpen. Tot frustratie van de Engelsen, die meerdere medailles per onderdeel nastreven. Deze maatregel komt bovenop de afschaffing van olympische spektakelnummers als de puntenkoers en de achtervolging en de gelijkschakeling van de olympische disciplines voor mannen en voor vrouwen.
Iljo Keisse reageerde heel laconiek. ‘Eigenlijk interesseert het me niet meer. De UCI heeft toch al alles naar de knoppen geholpen door de disciplines waarvan ik hield en uit de voeten kon, van de olympische lijst af te voeren. Ze doen maar’, aldus de Gentenaar, die in Duinkerke aan competitiedag twee na zijn val op de piste van Kopenhagen bezig is. ‘Het sleutelbeen gaat wel, maar ik sukkel wat met een geïrriteerde achillespees. Logisch na zo’n revalidatie.' (HC)