Terugblik op Kopenhagen

• Buurman v.d. Klimgeit

Op de site sport.nl (NOC*NSF) staat een artikeltje waarin o.a.terug gekeken wordt op het presteren van de vaderlandse afvaardiging in Kopenhagen.

Of de constateringen en conclusies juist zijn laat ik aan de prikkers over.

Baancoaches prediken geduld

28 maart 2010

KOPENHAGEN (ANP) - De Nederlandse baanploeg bleef bij de wereldkampioenschappen in Kopenhagen steken op twee medailles. Het goud van Teun Mulder op de kilometer tijdrit en het zilver van Peter Schep op de puntenkoers waren de hoogtepunten bij een titelstrijd die door de Nederlandse bondscoaches René Wolff en Robert Slippens als tussenstation op weg naar de WK in eigen land en Olympische Spelen werd beschouwd.

In absolute aantallen behaalde Nederland het minste resultaat sinds 2002. Het was de tijd dat Leontien van Moorsel de baansport droeg, maar toenmalig bondscoach Peter Pieters al wel de jonge Theo Bos en Teun Mulder aan het grote werk liet ruiken. Gouden jaren volgden met onder meer acht medailles in 2005 en 2008. Vorig jaar ontbrak weliswaar de hoofdprijs maar keerde Oranje altijd nog met vijf keer eremetaal huiswaarts.

Ondanks de magere score viel er in de Nederlandse box amper een onvertogen woord te horen. Natuurlijk waren er ontevreden gezichten en tranen. Willy Kanis hield het niet droog nadat ze op de openingsdag naast een verwachte medaille op de 500 meter tijdrit greep en kwam die teleurstelling nooit te boven. De winnares van zilver op de sprint in 2009 verdween in de Ballerup Super Arena roemloos uit dat toernooi en bereikte zondag op keirin - vorig jaar brons - niet eens de finale. ,,Ze gelooft niet genoeg in zichzelf'', oordeelde Wolff, die Kanis sinds januari onder zijn hoede heeft. Hij liet haar meteen een zwaarder verzet monteren, noodzakelijk om mee te blijven doen tussen de wereldtoppers. Wolff: ,,Ze heeft er de kracht voor.''

De invoering van de teamprint voor vrouwen op de Spelen van 2012 bracht nog meer perspectief, maar in Kopenhagen kwamen Kanis en Yvonne Hijgenaar tekort. Zoals ook de mannen - Mulder, Roy van den Berg en Yondi Schmidt - voorlopig niet sterk genoeg zijn om een rol van betekenis te spelen. ,,We gaan heel hard werken komende zomer'', zei Wolff, die in ieder geval de ‘spirit’ heeft teruggebracht bij de sprinters.

Op de duuronderdelen keek collega-bondscoach Slippens al net zo zeer vooruit. ,,Met de achtervolgingsploeg bij de vrouwen maken we een goede ontwikkeling door en krijgen we met Kirsten Wild en misschien ook Marianne Vos mogelijk versterking vanaf de weg. Bij de mannen zie ik ons binnen twee jaar meedoen voor de plaatsen vier en vijf.'' Dat is een reële prognose. Slippens benadrukte dat zijn achtervolgers langzaam richting wereldtop gaan, maar werd daarin niet door de cijfers ondersteund. Al jaren is het verschil met het zich ook ontwikkelende wereldrecord tien seconden. ,,We zijn sinds januari zwaarder gaan rijden, dat is een wezenlijke verandering die resultaat moet opleveren.''

Olympisch succes over twee jaar lijkt vooral afhankelijk van een supertalent als Marianne Vos, mits ze haar wegprogramma tijdelijk ondergeschikt wil maken. ,,We doen goed mee als land, maar zijn geen top'', oordeelde Slippens, die hoopt dat de WK in Apeldoorn een stimulerende werking heeft. ,,Op de jeugd, maar ook op middelmatige wegrenners die op de baan misschien wel wereldtop kunnen zijn.''

• Pannenkoek-1

Nou Klimgeit klare taal !

Zo te zien loopt het niet erg warm met meningen en standpunten.

Ik zal een poging wagen om mijn denkbeelden los te laten

Of de geleverde tekst onwaarheden bevat geloof ik niet we hebben de verrichtingen gezien in Kopenhagen en ik zag de bui al hangen.

Coach Slippens kan de renners weinig bieden en als er nu al b.v. meiden zich inzetten voor de ploegachtervolging en er wordt aangehaald door (Slippens) als Wildt en Vos erbij komen gaan we hoge ogen gooien dan vraag ik me af of je de huidige ploeg in hun samenstelling nog wel kan motiveren ???

Het is al jaren een fnuikend iets dat als je alles geeft oom goed te zijn voor de baan en er komt een WK aan of OS dan vlieg je er net zo makkelijk uit als er plots een goeie wegrenner aangeeft om b.v. in de ploegachtervolging te stappen !

Dus jeugd trekken naar de baan om je voor 100 % in te stellen voor een onderdeel wordt een moeilijke opgave !

Ik denk (maar dat ben ik) dat die baanselectie drastisch uitgebreid dient te worden met vestigingen in Amsterdam en in Alkmaar om meer bij de renners te komen en niet die renners met hun begeleiders onnodig veel kilometers in een auto te laten vertoeven en dat kost weer veel geld ! Dus goed gestructureerde begeleidings c.q. opleidings teams samenstellen en een brede opzet van de selectie.

Dus Slippens als hoofd coach en daaronder in Amsterdam en Alkmaar nevenvestigingen met krachthonk, sprinttrainer en duurtrainer inspanningsfysioloog, voedingsdeskundige en zo meer (kost wat maar we willen de aansluiting herstellen die we verloren zijn toch ?)

Ik heb bij monde van de KNWU gelezen maanden geleden toen coach Pieters moest vertrekken dat het Engelse model voor ogen stond dus zal er gang gemaakt moeten worden om fondsen aan te werven voor een model !

Inmiddels is het Australische model meer voor de hand liggend want die Kangoeroes hebben een compleet goudschip meegenomen naar Downunder !

Want wat is er nu feitelijk veranderd met de baan selectie ?

Pieters er uit Slippens er in ….. we hebben nu een sprinttrainer die ook al weer onder vuur ligt omdat hij Willy Kanis op een zwaarder verzet liet rijden dus geen prijzen !!!!!!!!!

En de coach wordt afgerekend op zijn prestaties ook Slippens en Wolff zullen met de KNWU om de tafel komen te zitten om zijn verdere plannen uiteen te zetten !

Voorlopig is coach Pieters nog zo beroerd niet geweest hij komt er in de optelsom bij Sport.nl goed vanaf. Nu coach Slippens al hoopt op middelmatige wegrenners of misschien wel de beste als Theo Bos, Niki Terpstra en in een ultieme droom Lars Boom dan lijkt het mij zo dat je als baanrenner denkt … coach ga jij maar lekker zelf fietsen wij gaan onze energie wel in wat anders stoppen !!

Bij de sprinters zal ook een bredere opzet moeten komen, met de paar snelheidsduivels die we nu hebben is het mager. Als er 1 met een blessure zit heb je een groot probleem ! Dat was in het verleden ook zo.. met Bos, Mulder en Veldt…. Toen mocht ook Yondi Schmidt niet meedoen met de sprinters want daar was geen ruimte voor !

Dus moet er een vangnet komen voor de ambitieuze kerels en vrouwen die ook willen sprinten en dat willen doen onder bezielende leiding en ondersteuning !

Kortom sport.nl heeft conclusies getrokken die de waarheid duidelijk weergeven maar de praktijk is dat er te weinig budget is om moderne plannen aan te vangen.

Maar Klimgeit ook jij kopieert een artikel maar een mening zou ik van jou op zijn plaats vinden geef weer wat jij voor plannen (hersenspinsels) hebt met het baanwielrennen ???

Veel succes !

groetend Pannenkoek-1

• DeRosa

Zeker dat de baansport zich moet gaan verrijken door talenten overal in het land te gaan scouten en dat er een brede selectie komt die dan gaan strijden voor deelname aan WK's en de spelen. Pieters heeft het zeker niet echt slecht gedaan maar wel zijn laatste jaar en heeft de sfeer daarin toen al aardig verziekt, maar genoeg daarover nu moeten de andere coaches het doen en het herstelplan van deze coaches moet nog een duidelijke vorm krijgen. De grote winst die Wolff nu al gehaald heeft is de spirit weer terug brengen in de ploeg.

Voor het keuze beleid voor de spelen zou een soort van regelmatigheids stelsel samen met prestatie stelsel naast elkaar gelegd kunnen worden en daar uit dan een grote groep gekozen kan worden die het hele traject uitzicht houd op een ticket voor de spelen en pas als de qualificaties afgerond zijn dan pas de definitieve selectie bekent maken.

Niet atleten kiezen om de laatste wedstrijd die ze gereden en gewonnen zouden hebben of de hoeveelheid van wedstrijden dat ze rijden.

Keuzes op haalbaarheid van de atleet, moet wel voorzichtig zijn dat we niet alleen blind gaan voor goud want bijna geen enkele sporter staat garant voor goud.

Duidelijk is dat als Nederland hoger en meer wil er snel meer geld moet komen voor die zaken die verbeterd moet worden. Zeker de jeugd zou veel meer kansen moeten krijgen als die laat zien mee te kunnen met de selectie eisen.

Wat uiteindelijk belangrijk is, is dat er een meerjarig sport beleid komt waarop gebouwd kan worden en ook moeten de bonden en de fan's een verlies kunnen accepteren en niet meteen schreeuwen om andere coaches en andere atleten ect.

Het Engelese maar zeker ook Australische systeem is vooral gebasseerd op de toekomst en dus vooruit kijkend, een juiste sfeer binnen de selectie is de bases van het succes van de selectie, veel jeugd is nu al voorhanden bij de Aussies om de huidige generatie af te lossen…….van de Aussies gaan we lang mooie baansport zien.

Dat coaches hopen op Marianne Vos en/of Theo Bos is toch logisch, als deze kunnen aantonen dat het haalbaar is en als zij zich een plek weten te verdienen in de selectie zou iedere selectie daar blij mee zijn. Niet op in het verleden behaalde resultaten verkiezen dat zou een grote misstap zijn.

Voor de bond de dankbare taak om ook de baansport weer bij de mensen te brengen en er meer bekentheid aan te geven, meer pistes in Nederland en meer selectie wedstrijden.

Met het aantrekken van sprintcoach Rene Wolff is een grote stap in de juiste richting gezet maar nu dient het wel een vervolg te krijgen.

• Pannenkoek-1

De Rosa

Geweldig plan kan zo naar de KNWU cq NOC-NSF maar weet je beste man van dergelijke plannen kunnen ze wel een trilogie maken bij die instanties. In de tijd dus kort geleden hebben Peter Pieters en Piet de Wit heel veel plannen geschreven en goed onderbouwd richting euro verstrekkers gestuurd maar altijd is er die afwijzing terug gezonden aan de mannen.

Jou plan om scouts in te schakelen en dat hoeft geen geld te kosten dat is een sterke ….mensen die veel op onze banen aanwezig zijn en dan aan de coach laten weten dat er een talentje aanwezig is en wanneer het instap uurtje is ?

Of zo als ik al eerder vertelde dat we meer regionaal moeten gaan werken om de talenten wekelijks of wel twee maal in de week bijeen te laten komen. Nu moet alles en iedereen naar Apeldoorn komen en jeugdigen moeten naar de kostschool wat weer veel geld kost voor de ouders en zo werp je al weer barrières op voor minder draagkrachtigen. Want laten we eerlijk zijn wielrennen is een elitaire sport geworden en ik zit er niet veel naast dat je je kind nog beter een paard kado kan doen dan een licentie geven !

Als je op de baan wilt gaan fietsen (en je hebt al talent) moet je ook een weg fiets bezitten en voor de variatie nog een mountainbike dan de oneindig vele kilometers die je moet rijden voor naar de wedstrijden en trainingen tel uit je winst. Als dit geen belemmering is om talent door te laten stromen weet ik het niet ??

Stel je gaat met scholen aan de slag om te kijken over er aanleg aanwezig is voor de baanwielrennerij en je hebt er een stuk of vijf gevonden dan moet je aan die ouders je plannen voorleggen, ik denk dat ze snel zullen afhaken en vertellen mijn kind zit al op hockey of zwemmen !

In Alkmaar is pas een driejarig plan van start gegaan “De Poort tot Groei” dat kan een kweekvijver worden voor nieuw talent. Het schijnt zo te zijn dat er minstens 1 a 2 pupillen per seizoen moeten doorstromen naar de selectie van coach Slippens of Wolff….

Het plan heeft de euro steun van je raad het al de Rabo Bank.

Maar kortom De Rosa we zijn het er over eens dat er meer moet gebeuren dan gebruikelijk !

gr. Pannenkoek-1

• DeRosa

Ik hoop van harte dat er veel meer mensen met plannen komen en daaruit valt altijd wel wat van te maken.

Misschien dat er wat meer bedrijven moeten gaan investeren dan de Rabo alleen, laat ik wel duidelijk zijn al ben ik geen lid van de Rabo bank ik hun enorm waardeer wat ze voor het wielrennen in het algemeen doen voor Nederland.

Scholen een duidelijke JA, in Austarlie werkt dat super.

Scouting een duidelijke JA, is absoluut nodig

In Engeland en Australie is het normaal dat er veel meer bedrijfsleven investeerd in de nationale teams.

Bovenal zoals jij terecht opmerkte…..er moet wat gaan gebeuren en snel!