Is het met de baan gedaan of is er redding nabij ?

  • Shevuno

    Laten we aanschuiven aan de ronde tafel en proberen te analyseren wat er mis is met het huidige aanbod van wedstrijden op de banen in Nederland !

    Het wedstrijd aanbod zal hier en daar aangepast dienen te worden om de renners en rensters naar de piste te krijgen en er ook zien te behouden.

    Continuïteit zou mooi zijn maar de organisatie van b.v. Alkmaar ziet het aanbod van wedstrijden in de tweede helft van het baanseizoen niet aansluiten bij de wens van de renners.

    Tenminste als er wensen zijn ?

    Vanaf 1 januari zijn er geen noemenswaardige elite, beloften of junioren naar Alkmaar getrokken om de wedstrijden te bezoeken. Uitgezonderd dan de amateurs B die altijd op het zelfde lage pitje de koersjes op de baan bezoeken.

    Kortom wat leeft er bij de heren renners en rensters wat en hoe zouden ze graag zien gebeuren in het huidige wedstrijd aanbod en wat moet er in de maanden januari, februari en maart op het baan menu staan ?

    Graag uw mening heren en dames wielrenners ook de zijlijn reageren graag !

  • fan

    De meeste renners zijn vanaf half januari volop zich aan het richten op de weg. Of op trainingskamp. Dus weinig tijd voor de baan.

    Ook was het NK in december een stimulans om op de baan te rijden in de winter, en dat dan vol te houden in Januari.

    En ik weet niet of de organisatie nog altijd renners opbelt om te vragen of ze komen dat was jaren geleden wel het geval.

  • Joske

    Zeker is: je moet niet iets willen organiseren als er geen vraag naar is.

    Dat is duidelijk, dan frustreer je jezelf en je krijgt de verhalen van “geen belangstelling voor de baan”.

    Heel goed om eerst naar de renners te luisteren en dan pas je programma op te stellen.

    Zie de Interlandwedstrijden in Apeldoorn die op deze manier tot stand zijn gekomen: niet volgens landenklassementen, zoals veel wordt gedaan, maar volgens de wens van de renners en coaches.

    Opbellen of ze komen, tsja ik weet niet of dat de weg is.

    Wie niet wil, laat zich niet dwingen door een telefoontje.

    Eerst om de tafel. Dan dringt zich wel de vraag op: met wie of: welke renners?

    Praten we met de profs, de eliterenners, de vrouwen, de junioren en de amateurs?

    Het lijkt me een breed vlak dat ingeschakeld zou moeten worden.

    De focus nu op de weg is wat we moeten proberen om te draaien. Daarbij wil het er bij mij niet in d at iedereen met deze weersomstandigheden op de weg wil trainen.

    Wij ontvingen nogal wat “dringende verzoeken om het mogelijk te maken op de baan te trainen”. Helaas is dat in Apeldoorn niet mogelijk ivm NK-atletiek, maar het lijkt me stug dat dit alleen in het oosten zou leven.

    Juist deze weersomstandigheden en het feit dat men na zijn werk of andere bezigheden ‘s avonds op de banen terecht zou kunnen, zou mensen naar de baan kunnen doen gaan voor trainingen. Of kan dat ook niet in Alkmaar en Sloten? Is men daar ’s avonds dicht voor vrije trainingen?

  • DeRosa

    De renners die in deze periode bezig zijn met trainingen voor het wegseizoen die ben je kwijt in deze periode maar de pure baanrenners zijn zeker te vangen door het organiseren van wedstrijden waarin ze kunnen meten met hun opponenten voor het WK. In GB doen ze dat door de Revolution wedstrijden……..ga eens kijken daar zou ik zeggen tegen de organisatie van Alkmaar. De elite zijn dan wel bezig met trainingsstagens maar rijden wel voorbereidingswedstrijden zoals eind februari ook Kanis en Hijgenaar en Teun Mulder in Manchester en waarom kunnen wij in Nederland niet z'n internationaal gedragen wedstrijden organiseren???? De opzet van de Revolution wedstrijden zijn goed voor de renners en een pracht voor de toeschouwers.

  • Shevuno

    Mister Apeldoorn !

    Sinds mensen heugenis is er op Alkmaar altijd in de avonduren tijd voor training mits je natuurlijk een trainingskaart koopt om legaal te trainen. Op maandagavond de veelbezochte jeugdtraining van Rob Kramer, dinsdag populaires, woensdagavond training, donderdag de groepstraining voor iedereen van Herman Schenk dus wat er nog ontbreekt ik weet het niet en dit buiten de trainingsmogelijkheid overdag.

    Hoe gaat het met jullie populaires in Apeldoorn, afgezien van deze periode tijdens het NK atletiek.

    Kijk volgens mij kun je als renner je training zo construeren dat je 's avonds de wedstrijden tijdens de populaires gewoon inbouwt

    Maar stel voor nu gaan jullie in Apeldoorn op 1 januari populaires aanvangen in deze periode wat bied jij de heren en dames aan voor spectaculair wedstrijd menu ?

    In Alkmaar was dit weekend de UIV finale waar alle landen zich aan hadden geconformeerd en je raad het al kort voor het aanvangen der wedstrijden meld het een na het andere land af …. dus ook bij de organisaties in de landen om ons heen rammelt het van weinig respect voor de organisatie van dergelijk evenement.

    Joske je kent de geluiden wel van er moeten meer banen komen en als de banen er zijn hebben de renners geen zin of is trainen in de regen en winterbuien belangrijker ???

    Je kunt ze aanstonds weer af zien stappen in al die voorjaars klassiekers stijf van de kou….. wat is er nu verkeerd van rijden op de baan ?

    ik hoor het graag hoe het wel moet !

  • Shevuno

    De RoSa

    De Revelution wedstrijden zijn natuurlijk prachtig maar het Engelse publiek is niet te vergelijken met Hollanders. Ik heb je gemist dit weekend Zesdaagse sfeer drie dagen lang in Alkmaar.

    Met moeite kon de organisatie 6 buitenlandse koppels naar Alkmaar krijgen, en het wedstrijd menu was heel gevarieerd. Ongeveer 55 bezoekers per dag… waar moet de kachel van branden en de lichten ????

    We moeten dit en we moeten dat ?

    De sponsoring van het verreden Flynth koppelomnium om de veertiendagen op Alkmaar komt zo ook op los zand te staan. De renners willen blijkbaar iets anders dan een koppelomnium.

    Vroeger had je stalen frames en stalen coureurs maar dat is met het intrede van het Carbon wel even anders geworden ! :D

  • Renner

    Hoeveel pure baanrenners zijn er nu die meedoen aan de koppelomniums? De meeste combineren het met de weg. En zelfs de echte specialisten zijn rond deze periode op trainingskamp al dan niet met de selectie.

    Je moet als organisatie ook kunnen accepteren dat als je 10 omniums organiseert er altijd een mindere editie tussen zit.

    En het bellen haalt je als renner wel degelijk over de streep, als Ton Kramer of de familie Kos belde of je meedeed, was er gewoon geen nee zeggen bij. De afgelopen jaren waren de koppelomniums wel heel goed bezocht. Waardoor het niveau ook dermate hoog werd, dat het zelfs een drempel werd om mee te doen.

  • Joske

    Wat er in maart wordt gedaan op het gebied van populaires wordt deze week besproken.

    Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is of je populaires moet organiseren als de renners geen belang hebben.

    Dan denk ik: dan maar niet en lekker vrije trainingen inbouwen ipv mijzelf te frustreren met het idee dat het populaires hadden moetn zijn in mijn beleving.

    Vorig seizoen bleven er renners komen tot 1 mei, of dat nu het geval is: geen idee.

    We hebben vorig jaar wel een enquete gehouden. Daar leerden we één ding van: wat op papier werd beleden, was in de praktijk toch anders!

    Je hoort mij niet zeggen dat we “oplossingen” hebben, maar ik vind wel dat we ons minder afhankelijk moeten maken van de gedachte dat alle maakbaar is met een programma dat van te voren is uitgedacht. Renners blijven nu eenmaal wat individueel ingestelde mensen die dan toch weer precies iets doen wat je niet verwacht.

    Als we dat patroon leren kennen, lukt het mss meer om ze op de baan te krijgen?

    En als het amateurs zijn die hun rondjes wel willen rijden met veel recreatieve liefhebbers? Ik vind het prima, doen we dat toch.

    Ik ben van mening dat niet de banen het beleid moeten maken. Dat moet de KNWU doen en dat zou dan in overleg met de coaches, de renners en de organisatoren kunnen zijn.

    Dat beleid is dit jaar echter nogal aan kritiek onderhevig geweest. Nu maar afwachten of “men” daar iets mee doet of niet.

  • DeRosa

    Helaas ben ik op dit moment in India voor mijn werk en dat gaat nog wel een paar maanden duren. Het NK omnium is de laatste baan feestje wat ik heb meegemaakt tot nu toe, heel misschien dat ik met het WK in maart erbij kan zijn.

    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat die twee landen niet met elkaar zijn te vergelijken maar ik heb toch het idee dat als er wat meer grote namen komen aantreden de bekendheid van deze mooie sport in Nederland wellicht weer wat doet stijgen. Het mooie van de Revolutions is dat het gevormde teams zijn van diverse nationaliteiten, als ik zie hoe het er aan toe gaat in Australie of GB of Nieuw Zeeland dan denk dat we daar best wat van kunnen leren en er onze voordeel uithalen. Ik het moeten vernemen via internet van de laatste koppel wedstrijden in Alkmaar en dat doet mij oprecht pijn. De moed moeten we absoluut niet gaan opgeven want wat afgeschaft gaat worden komt nooit meer terug. Het rare is dat het baanrennen bij de renners op de weg steeds meer gewaardeerd gaat worden als winter trainingen maar het publiek en met name de jeugd laat het afweten.

  • Shevuno

    Beste Joske

    Afwachten doe je in de Koepelgevangenis maar als het om beleid gaat of om debat op dit forum gaan we niet zitten af te wachten. De koppelomniums in Alkmaar begonnen met twee finales koppelkoers met 2x 12 koppels in de baan. Dan is het op 16 feb. toch heel raar als er maar twee renners naar de piste komen om te koersen.

    Om ook even op de reactie van Renner terug te komen het opbellen van renners is niet meer van deze tijd. In Alkmaar zaten ze toen des tijds met torenhoge telefoonkosten nota's dus dat is not done.

    En specifieke baanrenners … wij hebben het altijd over baanbenen want in de eerste plaats ben je wielrenner en/of je nu meer ambitie hebt met de baan is niets bijzonders maar je bent en blijft een wielrenner.

    Een optie kan zijn om in januari al te beginnen met de 50 km. wedstrijden, als dit het medicijn mocht zijn dan teken ik daar voor.

    Op 5 januari waren er 7 koppels waaronder Jens Mouris die de benen nog even kwam testen voor de zesdaagse van Rotterdam en daarna is het berg af gegaan.