Sloten.... begin van het einde?

  • Sprinter

    Ik lees dat de motoren van Sloten naar Apeldoorn gaan. Gekocht zegt de ene (Joske), weggegeven zegt een ander (Carolien). Hoe dan ook, blijkbaar zijn ze overbodig in Amsterdam. Dat stemt tot nadenken…. Waarom zijn ze overbodig…. Wordt er niet meer gestayerd?

    Dat lijkt me niet want ze gaan naar Apeldoorn, dus zullen nog wel gebruikt worden.

    Kunnen ze niet meer in Amsterdam rijden (latjes te dun in de bocht wordt gezegd)? Mogen ze niet meer daar rijden. Willen ze niet meer daar rijden?

    Wat is er aan de hand? Als de latjes te dun zijn (is de baan zo slecht, was mij niet echt opgevallen de laatste keer dat ik er zelf gefietst heb) wat betekent dat voor de onderhoudssituatie en moet de baan wellicht vervangen gaan worden? Is daar dan wel geld voor?

    Een hoop vragen die zo ineens opkomen. Ik kan me een discussie herinneren met een toeschouwer tijdens de laatste 6 daagse die wist te melden dat er woningen zijn gepland op het terrein. Ik heb dat toen afgedaan als pure speculatie, maar vraag me nu toch wel een aantal dingen af. Met de komst van Apeldoorn, en wellicht in de toekomst ook een baan in Tilburg, wat is dan de noodzaak van 2 banen redelijk dicht bij elkaar? (Sloten en Alkmaar) Is het sluiten van de ene, een voorwaarde voor de bouw van een andere?

    Wie weet hier iets zinnigs over te melden?

    Ik zou het persoonlijk toch wel jammer vinden als dat zo is.

  • Martin Grefte

    Onderstaand een bericht uit Demarrage, Sport in Slotervaart uit 2009:

    Verbouwing en uitbreiding Velodrome

    Het Velodrome ligt naast het te ontwikkelen gebied aan de voorkant van het sportpark. Het is niet

    meegenomen in de planvorming in het gebied. Het Velodrome is door het stadsdeel verhuurd voor

    een symbolisch bedrag aan de Stichting Stadion Velodrome. De stichting is zelf verantwoordelijk voor

    de exploitatie van het Velodrome en heeft goede financiële resultaten behaald door geen tekorten te

    laten ontstaan op de operationele exploitatie. De stichting heeft te kennen gegeven het Velodrome te

    willen uitbreiden waardoor het geschikt wordt voor meer wielergerelateerde functies. Het stadsdeel

    Slotervaart staat positief tegenover de uitbreiding van het Velodrome op voorwaarde dat er geen

    kosten voor het stadsdeel aan verbonden zijn, en de uitbreiding geen belemmering vormt voor de

    ontwikkeling van het gebied aan de voorkant.

    Kortom. Ik denk dat de wielerbaan er voorlopig blijft. De exploitatie is positief (zie boven) en er zijn blijkbaar zelfs uitbreidingsplannen.

    Dit is gevonden op het internet…. ik heb geen inside info. (even googelen, 5 minuten werk). Over woningbouw kan ik niets vinden, maar is in tegenspraak met de Nota Demarrage. Die heeft het duidelijk over het voortbestaan (en uitbreiden) van de baan.

    Wie nog meer?

  • DeRosa

    Ik ben blij met de geschetste toekomst maar ik hoop wel dat het ook betaalbaar blijft voor de sprintschool die een zeer belangrijke functie heeft voor het baansprinten in Nederland.

  • simon

    Die sprintschool is niet gebonden aan een baan. Die kunnen zo ook wat

    tijd huren in Alkmaar.

  • DeRosa

    Laat ze in Sloten blijven daar loopt het goed met hun en komen ze niet in conflict met de wielerverenigingen op de andere banen. Ik gun hun van alles het beste want de opzet werkt en is uniek voor ons landje.

  • Martin Grefte

    Er komen wel huizen langs het sportpark, echter het velodrome blijft volgens de Raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening, Grondzaken, Waterbeheer en ICT in een notitie van 18/2/2009

    De voorgenomen aanpassingen van het sportpark gaan in goed overleg met huidige

    en toekomstige gebruikers (Velodrome, golfclub en diverse voetbalclubs). Het overleg

    loopt nog.

    Aangezien hier sprake is van “goed overleg” gaat het dus niet over het verdwijnen van het Velodrome, dat zal toch niet in “goed overleg” gebeuren?

    Enfin, weer een zorg minder voor veel westelijke rijders….. kunnen ze zich weer concentreren op de activiteiten in het Velodrome.

  • DeRosa

    Mooi.

  • amsterdammer

    we gaan er van uit dat de baan blijft!!!

    reden voor het “wegdoen” van de stayers is, dat de baan 200 mtr. is, waardoor de bochten dus te krap zijn voor de grote motoren.

    dit probleem werd ook al genoemd halverwege de jaren 90 toen dezelfde vraag kwam waarom er geen stayer wedstrijden meer waren.

  • Stayer

    amsterdammer Schreef:

    ——————————————————-

    > we gaan er van uit dat de baan blijft!!!

    >

    > reden voor het “wegdoen” van de stayers is, dat de baan 200 mtr. is, waardoor de bochten dus te krap zijn voor de grote motoren.

    > dit probleem werd ook al genoemd halverwege de jaren 90 toen dezelfde vraag kwam waarom er geen stayer wedstrijden meer waren.

    Of dit het “echte” probleem is weet ik niet.

    1. Op dezelfde 200m wielerbaan (toen het nog een open baan was) werd wel volop gestayerd in de jaren 70 en 80, en tot zelfs halfweg de

    jaren 90.

    (Zie de bijgevoegde foto's)

    Men reed toen zelfs achter de krachtige 650cc BSA stayermotoren (van de KNWU) met de Vredestein publiciteit op de tank.

    De rol stond toen op 70 cm van het achterwiel van de motor (en niet op 120cm zoals in Alkmaar nu.

    En men kon toen op deze baan en achter die motoren toen zeer goed stayeren, dus zou op diezelfde (inmiddels indoor) baan niet meer

    kunnen ?

    2. Bijna iederé oudere wielerfan herinnert zich zeker de felle stayerswedstrijden op de vaste indoo baan van AHOY Rotterdam.

    Deze wielerbaan had een lengte (baanomtrek) van 220m en ook daar reden de gangmakers met de 650cc gangmaakmotoren

    Daar is zo fel gestreden achter de motoren dat de nagels uit de latten vlogen, en ik kan mij geen ongevallen achter of met demotoren

    herinnen, wel eens een val tijdens een Dernywedstrijd.

    En nu dus nu rijd men men lichtere motoren en de rol verder weg (Honda's Alkmaar 400cc) en de LSM's (100cc) en zou men op zo'n baan

    niet meer kunnen stayeren, en dus daar heb ik ernstig mijn bedenkingen over.

  • Stayer

    Zal nog eens deze foto plaatsen

    Op deze foto van 1979 zien we gangmaker Jaap Niele met Ron Hout