Groei in Apeldoorn

• Sprinter

Woensdagavond was ik in Apeldoorn…..Man wat een drukte. Ik hoorde dat er meer dan 160 renners waren….

Ik zie nu ook op de site dat ook de maandag voor opstappers wordt gereserveerd. Lijkt het toch dat het baanwielrennen goed gaat aanslaan in het Oosten (maar wat wil je ook met zo'n winter, Dan zit je toch niet voor je lol op de ATB duurtraining te doen?

Ik ben benieuwd wat dat gaat betekenen voor het prestatieniveau van het baanwielrennen. Willy Kanis, Teun Mulder, Theo Bos, Agnes Ronner zijn natuurlijk bekende namen uit het oosten, maar zij zaten al op de baan voordat het Omnisport gereed was. Ik zie nu bij de Junioren Interland in Apeldoorn ook Rochez Harbers meedoen (en de teamsprint winnen met de jongens) Hij komt van De Zwaluwen uit Almelo en is een “nieuwkomer” door de baan in Apeldoorn. Eens kijken wie er nog meer gaat volgen…… Het kan niet anders dan dat dit positieve effecten moet gaan hebben, en het moet gezegd…. De Adelaar uit Apeldoorn timmert ook behoorlijk aan de weg. Ze organiseren tenslotte uit eigen zak deze interland, en ook het jeugdtoernooi was een clubactie van De Adelaar.

En met zoveel renners op de baan (volgens mij elke avond meer dan 120 renners) gaat er toch ook een positieve baanwind waaien in Noord/Oost Nederland. Forza De Adelaar….

• shevuno

Wat een enthousiasme sprinter

En terecht het is mooi om te zien dat in Apeldoorn de baanwind in de goede richting waait. Maar calculeer altijd in dat er zeven vette en zeven magere jaren op elkaar volgen.

En dat jij hoor dat er 160 man op de baan zijn dat lijkt mij toch minder prettig … dan verkies ik als baanman toch de mountainbike en zoek de vrije natuur boven de massa fietsgroep in Apeldoorn. Maar over het oostelijke baanwielrennen niets dan lof, maar geef het de tijd forceer niets want dan komt het nooit goed.

Als je het over het baanwielrennen hebt betrek dan de andere overdekte banen er ook bij want zonder elkaar zijn we een stuk minder slagvaardiger. Het NK baan heeft nog weinig nieuwe gezichten laten zien uit het oosten dat bedoel ik met “geef het de tijd” probeer de mannetjes en vrouwtjes vast te houden door ze goed te begeleiden.

Jeugdwielrennen is leuk maar verwacht daar geen kampioenen van in de toekomst, je ziet bij de jeugd toch al te vaak dat het vaders droom is die de kinderen moeten waarmaken. Dat kan nooit lang goed gaan geef aandacht aan de nieuwelingen, junioren en de volgende categorieën die hebben competitie nodig om hogerop te komen.

Veel succes toegewenst met het baanwielrennen in Nederland.

• DeRosa

Het is een fantastische baan daar in Apeldoorn en logisch dat het jeugd en andere baan renners trekt, wat dat betreft is het niets bijzonders. De wedstrijden die georganiseerd worden door de vereniging de Adelaar verdienen alle lof.

Maar niet alleen Apeldoorn maar ook Alkmaar en Sloten leveren hun bijdrage om het baanrennen in Nederland warm te houden, belangrijk zijn aansprekende resultaten van oa de baanselectie en wat dat betreft doen Willy Kanis en Yvonne Hijgenaar goeie zaken tijdens de wereldbeker wedstrijden en helemaal Teun Mulder die altijd goed is.

Wellicht dat de verenigingen uit Apeldoorn en Alkmaar en Sloten ook wat meer onderlinge competitie wedstrijden zouden kunnen gaan organiseren.

Jammer dat er in het zuiden van het land geen overdekte wielerbaan is want ik meen te weten dat daar ook veel enthousiastsme is om op een wielerbaan te gaan rijden.

• Sprinter

nou geen lid hoor, maar vanuit het midden van Nederland nou een paar keer naar Apeldoorn gereden ipv naar Sloten, en dat bevalt goed. Ik zie dan woensdag voordat ik de baan inga de jeugdtrainingen, en dat is goed om te zien hoeveel aandacht de trainers aan je jeugd geven. Een van de trainers is zelfs een KNWU trainer. En woensdag was het ontzettend druk. Ik hoorde dat in de middag van 2 tot 4 ook al 30 kleintjes training van 2 trainers krijgen…… Dan verdiep je je toch iets meer in wat er allemaal gebeurd en sprak ik met een van de materiaalmannen. Die vertelde tot mijn verbazing dat De Adelaar dat allemaal zelf organiseert. de jeugdwedstrijd van 9 januari, de junioreninterland van dit weekend. En ze hebben najaar 2009 ook allerlei “baandagen” gedaan. (heb ik helemaal gemist). Toch veel initiatief. Men hoopt ook, vertelde de man dat ze op de andere banen ook meer van dit soort dingen gaan organiseren…. maar het zijn wel de mensen van de vereniging die het allemaal doen, en niet de KNWU (wat ik wel dacht.) Vandaar dat ik dat even wilde melden.

• Vitalis

Alle baanwielrennen op de baan in Apeldoorn wordt georganiseerd door De Adelaar en uitgevoerd door mensen van de Adelaar of mensen van verenigingen die zijn aangesloten bij de vrienden van de Adelaar.

Daarnaast komen er nog mensen als trainer of gangmaker “los” van deze verenigingen het baanwielrennen verzoregn.

Bij de Zesdaagse was De Adelaar een een onderdeel van de organisatie, evenals bij het NK, maar alle overige activiteiten komen toch echt bij de Adelaar vandaan, evenals het betalen van de onkosten daarvan.

Alles is jaren geleden, toen de baan er aan stond te komen verwoord in een wielerplan, waarin door de vereniging de doelstellingen en uitvoerende beleidsmaatregelen zijn verwoord. De uiteindelijke invulling en vormgeving aan dat plan vindt nu zijn werkelijkheid in de dagelijkse praktijk op de baan met dernyrainingen, vrije trainingen, wedstrijdgerichte trainingen, jeugdtoernooi, interlandwedstrijden en nationale baandagen waarop telkenmale aadacht wordt geschonken aan een specifiek onderdeel: koppelkoers, achtervolging, sprint bv.

Na de interlandwedstrijden vonden daarom ook achtervolgingstrainingen plaats. Na het wegvallen van het NCK en de mededeling dat mens dat niet meer wilde organiseren is dat opgepakt om te zien wat wel kan. Daarmee raken we de kern van het beleid:

we willen niet kijken naar wat niet kan, wij willen kijken naar wat wel kan.

Als er dan vandaag 6 ploegen zich melden, uit Woerden, uit Hoogeveen uit Apeldoorn en daar een voorzichtig begin maken met de ploegenachtervolging, dan doet ons dat wat.

Dat doet ons wat, omdat de formule kennelijk een voedingsbodem heeft waarop De Adelaar wil werken: Positieve kansen bieden aan degenen die echt willen.

Dezelfde reden ligt ten grondslag aan het NK Amateurs dat meer dan 500 bezoekers trok. Uitgesloten van het officiële NK beleefden 50 amateurs en de organisatie daar een geweldige dag aan.

Dat zijn de mogelijkheden die we willen aanpakken als het ergens anders, om wat voor reden dan ook, niet lukt.

Het tweedaagse interlandgebeuren moet een aanzet zijn om de contacten steeds verder ui te te breiden.

Apeldoorn heeft daarin straks de mogelijkheid om bij het WK de nodige contacten te leggen en te zien wat daarna allemaal kan of niet kan.

Laat onverlet, dat wij het jammer blijven vinden dat een aantal onderdelen kennelijk zo is blijven liggen: jeugdtoernooi, baandagen, interlandwedstrijden zijn natuurlijk altijd al mogelijk geweest, ook op Sloten of Alkmaar.

Daarbij opgemerkt dat een geheel andere formule wordt gehanteerd in de Interlandwedstrijden: geen landenklassement, maar allemaal individuele wedstrijden. Waarom dit zo gedaan? Het is niet interessant voor Luxemburg of de United States om mee te doen in een landenklassement. Dan blijft men weg. Een opzet zo als deze nu wordt gehanteerd, maakt het mogelijk meer individueel zijn kwaliteiten te laten zien.

Gevolgen zijn direct merkbaar: Duitsland gaf al aan, volgend jaar met een veel grotere afvaardiging te komen: dames en sprinters. De Belgische afvaardiging (vorig jaar ook aanwezig) was nu al groter dan de Nederlandse inbreng.

Het enige, dat je wel wat moet doen om het van de grond te krijgen en vooral luisteren naar de coaches en mensen die met het baanwielrennen bezig zijn. Daarui je conclusies trekken en je plannen baseren. Gehoord worden en gehoord zijn, meer is het niet.

Vandaar ook dat we op de site van De Adelaar zien staan:

Het oosten stroopt de mouwen op!

We hopen dat er straks mooie resultaten van komen voor de wielersport en die hoeven, wat ons betreft, niet afgezet te worden ten opzichte van andere banen. Liever met z'n drieën er voor gaan, dan een ander in de kou laten staan.

Op naar de clubkampioenschappen op 23 januari.

• outsider

ben het grotendeels eens met vitalis, echter er is altijd wel een maar. er wordt enorm veel aangeboden van breedtesport tot topsport.

de enorme groei kent ook zijn groeistuipen. de trainingen voor licentiehouders op donderdag worden als een eenheidsworst aangeboden terwijl dit voor de categorien deelnemers zonder al teveel moeite veel specidieker kan, iedereen kan dan veel meer genieten van het aangebodene op zijn haar nivo wat het plezier alleen maar zal vergroten.

de dinsdagavond dreigt te verzuipen in teveel deelnemers en te weinig derny rijders terwijl er op die avond ook nog een aantal verhuurd worden, bij gebrek aan beter (sneeuw, zout, donker enzo) neemt men dit vaak voor lief maar het kan best wel anders.

Ook de populaires zouden best wat meer model Alkmaar mogen. de aangeboden wedstrijden sluiten vaak niet aan bij wat men wenst in een bepaald gedeelte van het baanseizoen en het aantal deelnemers is daar dan weer een afspiegeling van. soms is kopieren van wat goed is bij een ander beter dan zelf uitproberen omdat het in Apeldoorn anders moet.

verder vielen de prestaties en prensentaties van de Nederlandse equipe wat beelkjes uit ten opzichte van de andere deelnemende lande bij de interland dit weekend.

Nederland blijft steken in zuinigheid en kneuterigheid als het gaat om materiaal en begeleiding. het beleid is bij de jeugd kennelijk gericht op handhaven van wat er is en niet op progressie met een duidelijke doelstelling.

wel weer erg genoten van de derny wedstrijden, men rijdt voor de dood of de gladiolen en daar zouden de profs in de zesdaagse wel eens naar mogen kijken.

• Vitalis

Blijf geen outsider, maar doe mee om de zaak vorm te geven en meld je aan bij de baancommissie van De Adelaar.

Zie de contacten op hun website.

• nuancering

Beste outsider,

Ik deel je mening niet voor wat betreft de prestaties van de Nederlandse deelnemers aan de junioren interland. Bij de mannen waren het Didier Caspers en Matthijs Büchli die de dienst uitmaakten en was met de achtervolging van Dylan van Baarle ook niks mis. De Duitse mannen achtervolging was fenomenaal. Daar kon de Nederlandse ploeg echt niet aan tippen. Ook bij de vrouwen vielen goede prestaties te noteren al waren de uitblinkers daar van tjechische en belgische kom af. Wat betreft de begeleiding viel mij nou juist op dat er zoveel mensen in knwu shirt rondliepen. Ik herken je kneuterigheid en zuinigheid dus niet.

Petje af voor de baancommissie van de Adelaar én de knwu. Mét jou genoten van de derny wedstrijden. Het blijft leuk om naar te kijken.

• outsider

beste vitalis,

ik ben geen oustsider maar insider vandaar mijn opmerkingen. men heeft veel vrienden van de adelaar nodig om de toko draaiend te houden maar men wil wel graag een eigen ding doen. andere meningen, andere opzetten worden maar slecht geaccepteerd door de beleidsbepalers bij de adelaar. dat is dan ook het grote manco op dit moment. men geniet van de aandacht en het succes maar hoe vertaalt zich dit op langere termijn?

als men zich niet openstelt voor andere meningen zal er een stagnering in de ontwikkeling optreden. het is erg jammer dat men in Amsterdam te weinig doet aan de invulling van het seizoen en het is Alkmaar te prijzen dat ze blijven vasthouden aan wat al jaren goed gaat.

als je dit vertaalt naar wat er dit weekend in opzet goed gebeurt in Apeldoorn dan moet je het veel breder trekken. er zijn veel duurrenners en sprinters die nu buiten dit gebeuren vallen. namen………. Martijn Tussveld, Jip westra, Ivar Slik, Dennis Bakker, Oscar Riesebeek, Justin Schless, Kevin Ossendrijver enz.

Zij zouden allemaal partij kunnen geven aan wat er dit weekend meedeed en misschien nog wel wat extra kunnen geven ten opzichte van Ottema, Lammens Oliver, Groenewegen, Harmes enz.

maak de onderkant wat breder, het is toch al beperkt wat internationaal geboden word en bouw daarmee op.

bij de meisjes is de situatie nog erger maar daarvoor geld hetzelfde. laat zoveel mogelijk renner/ster inschuiven en zie maar wie zich ontwikkeld.

• vitalis

De deelnemers aan de interlandwedstrijden worden niet aangewezen door de Adelaar, maar door de KNWU

Het programma wordt opgesteld in overleg met alle vertegenwoordigers van de deelnemende landen. Zij hebben zeggenschap in het programma en nemen op grond daarvan hun selecties mee of melden zich daardoor aan.

De Duitse selectie wilde het eerst aanzien, maar komt volgend jaar met dames en meer spinters. Dat is prima, dus…

De deelname van Belgie al verdubbeld, de deelname van Nederland uitgebreider, wat willen we nou nog meer?

Riesebeek stond trouwens op de startlijst, maar heeft zich afgemeld.

Natuurlijk moet Alkmaar blijven doen wat ze doen als dat goed loopt.

Een hebben we in ieder geval bereikt: er wordt veel gediscussieerd over de baan en dat is nooit weg.