Alle baanwielrennen op de baan in Apeldoorn wordt georganiseerd door De Adelaar en uitgevoerd door mensen van de Adelaar of mensen van verenigingen die zijn aangesloten bij de vrienden van de Adelaar.
Daarnaast komen er nog mensen als trainer of gangmaker “los” van deze verenigingen het baanwielrennen verzoregn.
Bij de Zesdaagse was De Adelaar een een onderdeel van de organisatie, evenals bij het NK, maar alle overige activiteiten komen toch echt bij de Adelaar vandaan, evenals het betalen van de onkosten daarvan.
Alles is jaren geleden, toen de baan er aan stond te komen verwoord in een wielerplan, waarin door de vereniging de doelstellingen en uitvoerende beleidsmaatregelen zijn verwoord. De uiteindelijke invulling en vormgeving aan dat plan vindt nu zijn werkelijkheid in de dagelijkse praktijk op de baan met dernyrainingen, vrije trainingen, wedstrijdgerichte trainingen, jeugdtoernooi, interlandwedstrijden en nationale baandagen waarop telkenmale aadacht wordt geschonken aan een specifiek onderdeel: koppelkoers, achtervolging, sprint bv.
Na de interlandwedstrijden vonden daarom ook achtervolgingstrainingen plaats. Na het wegvallen van het NCK en de mededeling dat mens dat niet meer wilde organiseren is dat opgepakt om te zien wat wel kan. Daarmee raken we de kern van het beleid:
we willen niet kijken naar wat niet kan, wij willen kijken naar wat wel kan.
Als er dan vandaag 6 ploegen zich melden, uit Woerden, uit Hoogeveen uit Apeldoorn en daar een voorzichtig begin maken met de ploegenachtervolging, dan doet ons dat wat.
Dat doet ons wat, omdat de formule kennelijk een voedingsbodem heeft waarop De Adelaar wil werken: Positieve kansen bieden aan degenen die echt willen.
Dezelfde reden ligt ten grondslag aan het NK Amateurs dat meer dan 500 bezoekers trok. Uitgesloten van het officiële NK beleefden 50 amateurs en de organisatie daar een geweldige dag aan.
Dat zijn de mogelijkheden die we willen aanpakken als het ergens anders, om wat voor reden dan ook, niet lukt.
Het tweedaagse interlandgebeuren moet een aanzet zijn om de contacten steeds verder ui te te breiden.
Apeldoorn heeft daarin straks de mogelijkheid om bij het WK de nodige contacten te leggen en te zien wat daarna allemaal kan of niet kan.
Laat onverlet, dat wij het jammer blijven vinden dat een aantal onderdelen kennelijk zo is blijven liggen: jeugdtoernooi, baandagen, interlandwedstrijden zijn natuurlijk altijd al mogelijk geweest, ook op Sloten of Alkmaar.
Daarbij opgemerkt dat een geheel andere formule wordt gehanteerd in de Interlandwedstrijden: geen landenklassement, maar allemaal individuele wedstrijden. Waarom dit zo gedaan? Het is niet interessant voor Luxemburg of de United States om mee te doen in een landenklassement. Dan blijft men weg. Een opzet zo als deze nu wordt gehanteerd, maakt het mogelijk meer individueel zijn kwaliteiten te laten zien.
Gevolgen zijn direct merkbaar: Duitsland gaf al aan, volgend jaar met een veel grotere afvaardiging te komen: dames en sprinters. De Belgische afvaardiging (vorig jaar ook aanwezig) was nu al groter dan de Nederlandse inbreng.
Het enige, dat je wel wat moet doen om het van de grond te krijgen en vooral luisteren naar de coaches en mensen die met het baanwielrennen bezig zijn. Daarui je conclusies trekken en je plannen baseren. Gehoord worden en gehoord zijn, meer is het niet.
Vandaar ook dat we op de site van De Adelaar zien staan:
Het oosten stroopt de mouwen op!
We hopen dat er straks mooie resultaten van komen voor de wielersport en die hoeven, wat ons betreft, niet afgezet te worden ten opzichte van andere banen. Liever met z'n drieën er voor gaan, dan een ander in de kou laten staan.
Op naar de clubkampioenschappen op 23 januari.