nieuw record

• Joske

Zojuist ontvangen:

Maas van Beek heeft zojuist in Moskou het werelduurrecord achter de derny van Matthé Pronk verbetert. Matthé Pronk reed 5 jaar geleden volgens velen een niet te verbeteren record. Vandaag kwam de 54-jarige Maas van Beek tot maar liefst 66,443 km.

Hij deed dit met een ongelooflijk zwaar verzet van 70 tanden voor en 13 tanden achter. De eerste 40 minuten gingen voorspoedig (67 km gemiddeld), maar met name de laatste 10 minuten waren slopend. Dankzij coach Klaas Balk wist Maas, achter de rug van Wilco van der Hoorn, echter toch het record te pakken!

Het betreft een officieel record, dat onder auspiciën stond van de UCI. Er was een internationaal jurylid aanwezig en er vond een dopingcontrole plaats.

• Joske

Kleine correctie op voorgaand bericht: Maas heeft geen 66,443 km, maar 66,343 km gefietst. De telefoonverbinding in Moskou was niet echt lekker

• Stayer

Nieuw uurrekord van 66,343 km/ uur achter de Derny !!

Dan zeg ik PROFICIAT !!

• Joske

Naast het verbreken van het werelduurrecord heeft Maas van Beek ook het wereldrecord over 50 km gevestigd. Maas reed deze afstand in 45 minuten en 2 seconden (gemiddeld 66,617 km per uur). Het record bestond nog niet, maar werd door de UCI zelf voorgesteld om ook op te nemen. Dit is niet alleen voor Maas een leuke opsteker, maar ook goede promotie voor de baan in Moskou! Volgens coach Klaas Balk geeft dit wel aan hoe goed ze in Moskou bezig zijn met de wielersport. Hij vindt dat ze daar in Nederland nog een groot voorbeeld aan kunnen nemen.

• grapjas

Tuurlijk moeten we een voorbeeld nemen aan Moskou. Daar mag je met materiaal rijden, waar Pronk niet mee mocht rijden. Dat het Maaskamp dit geweldig vindt, kan ik me voorstellen.