Op de site van bf-one stond onderstaand artikel.
Het verbaast me dat op zo'n radicale verandering zo weinig wordt gereageerd.
Geen Marianne Vos in Londen die haar titel op de puntenkoers zou kunnen verdedigen
Geen Taylor Phinney of Jack Bobridge, die Bradley Wiggins in eigen huis wilden proberen te overtroeven.
Geen drukte meer in eigen land wie de madison of puntenkoers zou moeten betwisten !
Een NOC/NSF dat minder geld in de baansport steekt, want onze kansen op een medaille worden m.i. nu wel heel klein.
Teleugestelde baanrenners, die dachten kans te maken in Londen op een van de onderdelen te moggen uitkomen die nu waarschijnlijk gaan verdwijnen !!
De UCI heeft plannen om het olympisch baanprogramma ingrijpend te herzien.
Er zullen een aantal radicale veranderingen aan het IOC (Internationaal Olympisch Comité) worden gedaan. De wijzigingen moeten leiden tot gelijkheid tussen de mannen en vrouwen in het olympisch programma met voor iedere categorie vijf onderdelen. In het programma dat in 2008 op de baan te Beiing werd verreden kwamen de heren zeven maal in actie en de dames drie maal. Het ligt in de bedoeling zo lezen we o.a. op de site het Deense Feltet om reeds in Londen 2012 het ‘nieuwe’ programma in te voeren.
Het zou betekenen dat in de voorstellen van de UCI de madison – individuele achtervolging en puntenkoers uit het programma gaan verdwijnen. Het nieuwe programma zou gaan bestaan uit individuele sprint – team sprint – keirin – ploegachtervolging en omnium.
Het omnium zou kunnen bestaan uit: 200 meter vliegend, puntenkoers, scratch, individuele achtervolging en eventueel een ander onderdeel.
“Ik kan bevestigen dat ik de opdracht van de UCI heb gekregen om te bekijken hoe we de gelijkheid in het olympisch programma wat betreft het baanwielrennen te bereiken en het vereist enige spoed, “zei UCI voorzitter Pad McQuaid. “Het IOC wil het olympisch programma rond 12 december a.s. bekend maken.”
Dave Brailsford, directeur van de Britse wielerbond zei: “Het is altijd jammer om een aantal onderdelen kwijt te raken. De madison en de individuele achtervolging zijn klassieke onderdelen, maar ik vind het spannend en innovatief, en het brengt gelijkheid wat betreft de dames en heren. We zullen onze strategie voor 2012 moeten veranderen en we bekijken nu al wat we moeten gaan doen.”
Bradley Wiggins (Gr-Br), olympisch kampioen individuele achtervolging in Athene en Beiing zie in zijn commentaar: “Het is vreemd om zoveel onderdelen bij de schroot te gooien. Ik ben teleurgesteld, omdat mijn onderdeel erbij zou zijn, maar ik weet natuurlijk niet hoe spannend een achtervolging is om naar te kijken – ik denk niet dat ik in het omnium geïnteresseerd ben.
Ik neem waarschijnlijk wel aan de ploegachtervolging deel en misschien de individuele tijdrit op de weg.”
Sir Chris Hoy, de Britse sprinter is ingenomen met de voorgestelde wijzigingen. Hij won alle drie de sprint onderdelen tijdens de Spelen in 2008, nadat reeds de 1 km I.T.T was geschrapt in 2005.
Zoals te verwachten leidt zo’n ingrijpende verandering tot het nodige commentaar; “This is just dumb ( Dit is hartstikke dom ..) maar ook een reactie zoals bijvoorbeeld op de site van velonews: de dames (baanrensters) kunnen wel eens de grote winnaressen worden van de eventuele veranderingen.
Een verhaal dat Baanwacht voor U volgt en dat binnenkort zeer zeker wordt vervolgd.