baan fiets

  • kees

    waar om is de baan fiet een doorprap fiets

  • HarrieH

    Goeie vraag, het had net zo goed een fiets kunnen zijn met freewheel en remmen.

    Wanneer je er voor kiest om te rijden zonder doortrapper (een freewheel dus), dan moet je wel remmen hebben om de snelheid te kunnen regelen, cq te kunnen stoppen. Dit i.v.m. de veiligheid.

    Een doortrapper functioneert immers ook als een soort rem (tegendruk geven op de pedalen).

    Maar als er één met een doortrapper rijdt dan zal iedereen in de baan dat moeten doen.

    Dus niet de één met een doortrapper en de ander met freewheel en rem. Dat is immers te gevaarlijk.

    De fiets met doortrapper, maar zonder remmen is de eenvoudige, simpele versie.

    Immers: minder onderdelen, minder techniek.

    Bijkomend voordeel t.o.v. een fiets met één versnelling en freewheel: gemakkelijker om tempo te houden.

    Misschien kun je wel stellen dat een baanfiets de simpelste en meest oorspronkelijke vorm van fietsen/wielrennen is en dat freewheel en remmen er later pas bijgekomen zijn (weet ik niet zeker, zul je moeten nakijken).

    Omdat wielrennen / fietsen op de openbare weg met doortrapper voor de meeste fietsers te gevaarlijk is (bovendien lastig te combineren met versnellingssystemen), wordt daar meestal géén doortraper gebruikt.

    M.i. moet je je vraagstelling dus omkeren: waarom heeft niet iedere fiets een doortrapper ?

  • DeRosa

    Waarom een baanfiets een doortrapper is weet ik niet precies en misschien wel door dat het daarmee ooit begonnen is.

    Waarom niet iedere fiets een doortrapper is weet ik wel, wat dacht je dan van de ontelbare ongelukken op de weg.

    Ik zou zeggen probeer met een baanfiets de Cauberg af te rijden en als je dan nog in staat bent mag je verslag doen van je ervaringen.