NK duur en sprint

  • DeRosa

    Kan iemand mij uitleggen waarom nu de beide onderdelen in Alkmaar verreden gaan worden en niet op de zelfde datum???

    Waarom ziet Omnisport af van de organisatie van de sprint nummers, hebben we eindelijk een baan met Olympische maten en nu gaat het NK alsnog naar Alkmaar. Niet dat de baan in Alkmaar daar niet goed genoeg voor is maar het zou beter zijn geweest om dit kampioenschap in Apeldoorn te houden.

    Dat de onderdelen vespreid zijn kan toch niet een groot probleem zijn voor de organisatoren lijkt mij, het lijkt wel alsof er te veel ego's parten gaan spelen en dat weer nadelig gaat uitpakken voor de sport en sporters.

  • Kübler

    De Rosa

    Kun jij dan ook uiteggen waarom het beter is om het in Apeldoorn te organiseren en niet in Alkmaar. En kun je een beetje toelichten welke ego's parten spelen in deze zaak. Ik zou het verhelderend vinden als we de zaak transparant houden ..(geef toe laatste is een mode woord maar past hier goed bij)

    Ik zelf ben blij dat dit NK baan in Alkmaar wordt gehouden want ik woon 500 mtr. van de piste dus je begrijpt mijn voordeel. De baan in Alkmaar is dan wel wat smaller maar is wel 250 mtr. en is zelfs nog sneller dan Apeldoorn.

    Jou bewering : dat weer nadelig gaat uitpakken voor de sport en sporters.

    Mijn inziens is de sporter zelf de machtigste in heel veel sportieve zaken bij het wielrennen. B.v. het wegsturen van baancoach Peter Pieters had door de baanselectie e.a. kunnen worden tegen gehouden als zij zich aan blok hadden opgesteld achter hun coach. Want wat had het niet veel beter geweest dat Pieters nog steeds in functie was geweest en Robert Slippens was aangetrokken als assistent trainer. Dan had Slippens zich in het kielzog van Pieters kunnen ontwikkelen tot een topcoach!

    Nu wordt hij bij de eerste de beste wereldbeker wedstrijd op zijn succes afgerekend en zullen de omstanders meteen weer aankaarten dat Robert Slippens nog steeds geen trainersdiploma heeft. Natuurlijk heeft Robert een schat aan ervaring en is didactisch een heel goede coach maar om langs de baan te staan bij de WB wedstrijden en alle UCI georganiseerde wedstrijden moet je over een diploma beschikken.

    De recentelijke ontwikkelingen voor de sprint stages richting Frankrijk spreekt boekdelen en geeft aan hoe de communicatie in elkaar steekt bij het KNWU apparaat !

    Dus of dit NK baan in Amsterdam, Apeldoorn of in Alkmaar wordt georganiseerd is niet belangrijk !!!!!!!!! Theo Bos reed de baan van Alkmaar op geweldige wijze in en heeft daar veel WK titels aan over gehouden.

    Vertel jij De Rosa maar welke kampioen Apeldoorn op haar conto heeft staan ……????

    Het zit hem in het coachen en de sporter zelf ….wat voor vlees je in de kuip hebt …daar gaat het in essentie om.

    Verder kunnen de sporters de drie banen die we nu hebben beter gaan bevolken. Dus meer gebruik maken van de mogelijkheden om op die banen te trainen en wedstrijden te rijden. Kortom de banen zijn er en nu nog de renners die massaal naar de piste trekken …. ook dan zal het publiek er warm voor gaan lopen.

    Met de gr. van Kübler.

  • DeRosa

    Ik begrijp uit je verhaal dat er veel emoties zijn omtrend de baan in Alkmaar, ik heb ook niet beweert dat de baan daar niet zou deugen maar de baan in Apeldoorn heeft Olympische afmetingen en dan lijkt het mij beter om daar kampioens wedstrijden op te rijden.

    In een vorige post had ik ook gemeld dat Alkmaar vele kampioenen heeft gebracht maar er werd mij toen op gewezen dat Theo Bos begonnen is in Apeldoorn….op de oude baan dan wel….maar toch.

    Ik denk niet dat de renners bij machten zijn om beslissingen van de KNWU tegen te houden, een van de meest gehoorde klacht is het niet luisteren en praten met de sporters over hun wensen.

    De ego's waar ik het over had zijn die van de bond en die van de organisatoren (banen) en dat lijkt mij toch wel duidelijk zo.

    Dat het voor jou beter uitkomt omdat je dichtbij de baan woont van Alkmaar is een persoonlijk voordeeltje en verder niets.

    Voor mij maakt de reistijd weinig uit want ik moet vanuit Maastricht komen maar doe dat graag om deze mooie sport te kunnen bewonderen en het liefst op de beste baan (Olympisch) die Nederland heeft.

    Dat het z'n zooitje is geworden bij de KNWU had ook niemand durven vermoeden en het had beter geweest als er een voltijds sprintercoach was bij gekomen maar dat is nu alleen nog maar achteraf. Pieters en Slippens zijn mannen van de duur en het was onder Pieters ook al duidelijk dat er een sprintercoach erbij zou moeten komen. Dit seizoen zal het niets meer gaan worden bij de bond maar ik hoop wel dat de zaakjes voor volgend seizoen wel weer voor elkaar zijn en duidelijk voor iedereen.

    Dat de baan in Alkmaar sneller is valt nog te bezien maar dat de baan in Apeldoorn steiler is dat is zeker en dat is voor de sprinters en sprinsters van groot belang, zeker om op te trainen want de meeste “grote” banen hebben deze hellingshoek.

    Het is goed dat we nu 3 mooie wielerbanen hebben maar laten we onze streek ego (transparant genoeg zo??) nou niet te veel laten gelden en de kampioenswedstrijden houden op de baan met Olympische afmetingen.

    Volgens mij had Alkmaar zijn evenementen agenda ook al aardig goed vol, ook zonder het NK sprint.

    Eh ja, het gaat altijd om de sporter en die sporter verdient ook de beste accomodatie….in essentie.

    Maar je hebt gelijk als je steld dat er meer sporters (jongere en oudere) naar de banen moeten komen om deze mooie sport te beoefenen en het is jammer te lezen dat er een paar jeugidige talenten hebben afgehaakt.

  • Kübler

    De Rosa

    Bedankt voor je uitleg en je visie omtrent de baanproblemen, en zoals Johan al eens memoreerde "Elk nadeel heeft ook weer zijn voordeel'

    Natuurlijk vind ook ik Apeldoorn een prachtige baan laten daar geen misverstanden over bestaan, maar de sporter blijft altijd de belangrijkste mens in deze. Maar het ergste is wel dat de baansport een ernstige imago schade heeft opgelopen door al die commotie met trainers wissel en de lege dop voor de sprinters !

    Als jonge mensen met hun ouders al die heisa lezen over de piste dan is de keus snel gemaakt want zo reëel moeten we wel zijn.

    Als je mee wilt doen moet je naar Papendal intern … volgens de bobo's. Maar we zullen zien wie de dienst gaan uitmaken in oktober tijdens het NK in Alkmaar. De toekomstige kampioenen zullen hopenlijk worden uitgezonden naar de Wereld Beker wedstrijden mijns inziens ?

    Er zijn al aardig wat mannen van de weg die serieus aan het trainen zijn om te pieken tijdens het NK en dan gaan we zien wat de keuze heren doen met de nieuwe kampioenen. Ik hoop wel dat de keuze mannen met de blauwe blazers die sporters uitzenden naar de toernooien die er ook recht op hebben gezien hun prestaties.

    gr. Kübler.

  • DeRosa

    Helemaal mee eens!!

    Ik hoop echt dat er veel jonge renners een gooi willen gaan doen naar de Nederlandse titel.

    Ja het wordt tijd dat we ook de jongere de kans geven tijdens de wereldbeker wedstrijden, ik heb vernomen dat Agnes Ronner in ieder geval wel bij de baan selectie blijft tot na het WK en ik ben er haast wel zeker van dat zij nog veel sneller kan sprinten dan dat ze nu doet. Het zou mooi zijn om haar naast Yvonne Hijgenaar en Willy Kanis te zien presteren op de sprint op de internationale banen.

    Vorig jaar tijdens het EK ben ik voor het laatst in Alkmaar geweest en dit jaar kom ik voor het NK sprint, voor de duur in oktober ben ik helaas verhinderd.

    Inderdaad we moeten proberen deze mooie sport weer in een mooie daglicht te zetten.

    Ik las net op BF dat Theo Bos overweegt om de 6-daagse mee te rijden……geweldig.

    Jammer dat er zo weinig nieuws te lezen valt over de baan atleten in aanloop van het seizoen en ik zou wel eens weten hoe ze ervoor staan.

    gegroet…!