Het heeft denk ik weinig zin de banen met elkaar te vergelijken.
Als je wijst op prestaties, kun je dat ook doen naar de Apeldoornse baan waar mannen als Leo Peelen, zilver OS, Leon van Bon Zilver OS, Servais Knaven, Theo Bos WK, Teun Mulder WK, Marcel Beumer (WKjunioren baan), zijn begonnen.
De toenmalige baanselectie bestond vrijwel uitsluitend uit jongens uit het oosten met ook nog Eric Cent erbij.
Logisch dat na het afbreken van de oude baan er een terugloop is geweest in oostelijke renners. Steeds 140 km heen en terugrijden gaat je niet in de koude kleren zitten, zeker niet omdat er geen faciliteiten waren als nu.
Het vrouwenwielrennen was op de baan eigenlijk nog niet aan de orde in die tijd.
Daar heeft Van Moorsel en nu Vos belangrijk aandeel geleverd in de popularisering.
Maar dat Apeldoorn zich moet bewijzen is een vreemde opvatting. Niet de baan moet zich bewijzen, dat zijn in mijn opinie nog altijd de renners en de begeleiders. Natuur lijk is de baan van Apeldoorn een baan die je niet snel weer zult bouwen, maar dat is nog niet een garantie voor goede prestaties. Dat zullen toch echt de renners moeten doen met de huidige groep trainers en begeleiders die anders ook in Alkmaar zouden hebben gewerkt.
Sloten als open baan en Alkmaar als halfoverdekte baan hebben zeker hun nut bewezen en bewijzen dat nog, maar hebben last van de remmende voorsprong. Op een gegeven mo\ment word je voorbijgelopen. Er zijn nu toch plannen die Apeldoorn weer in de schaduw moeten zetten. Ik weet niet of we dan allemaal weer gaan verhuizen, maar ik kan me best voorstellen dat Alkmaar dat niet leuk heeft gevonden.
Het is in het belang dat alle beschikbare banen (3) een goed thuis bieden voor de renners.
De mogelijkheid om wereldbekerwedstrijden en het WK te kunnen organiseren in eigen, de interlandwedstrijd die weer is opgepakt in Apeldoorn zullen m.i. ook een positieve uitwerking hebben om het baanwielrennen te bevorderen. En die gaan er komen.
Alkmaar heeft dat natuurlijk ook geprobeerd: EK stayers en in de jaren 80 en 90 werden in Sloten grote Internationale toernooien verreden met bv. Michael Hubner, Jens Fiedler en Darryn Hill.
Dat is de laatste jaren er niet meer van gekomen, om welke reden dan ook.
Aan de andere kant is Amsterdam weer de baan geweest waat het Zesdaagse gebeuren weer van de grond is getild.
Kortom: alle banen hebben hun eigen mogelijkheden.
En Apeldoorn heeft door deze accomodatie een streepje voor:
De WK was anders niet naar Nederland gekomen.