Baanselectie aan het verhuizen

  • Adelaartje

    Augustus/sept. de periode van de verhuizingen van de sprint baan selectie.

    Dacht dat Yvonne Hygenaar naar Beekbergen ging, ze is weg uit Alkmaar en Willie Kanis en Yondi Schmidt gaan in ieder geval naar Apeldoorn. Teun Mulder woonde al in de buurt.

    Op Papendal is Yondi van de week verhuisd. Zouden ze dichter bij de baan in Apeldoorn willen wonen

    om meer te kunnen trainen? Nieuwe leden voor de Adelaar ??? Nieuwe trainer uit Apeldoorn ???

  • DeRosa

    Ik denk toch wel dat het om het trainen gedaan is die verhuizingen, niets zo vervelend voor atleten dan lange reistijden naar trainings locaties. Het is ook een pluim voor de baan van Apeldoorn dat de nationale baantop gekozen heeft voor Apeldoorn ipv Alkmaar.

  • goed

    Leuk om te horen en de baan in Alkmaar is qua uitstraling natuurlijk niet echt veel in vergelijking met Apeldoorn. Zou er bijna depri van worden wanneer je elke dag in zo'n halve lage fabriekshal moet zijn.

  • Kaaskoppie

    @ DeRosa is het niet zo dat men moest verhuizen naar Apeldoornomdat dat 1 van de voorwaarden was voor het NOC/NSF die een groot bedrag hebben betaald aan dit omnisportcentrum? De sporters hebben daarin géén keuze gehad. Natuurlijk is het veel makkelijker om van Papendal naar Apeldoorn te reizen, maar om nou te zeggen dat t véél gezelliger is als in Alkmaar zoals ‘goed’ zegt ben ik ook weer niet eens. Persoonlijk vindt ik de baan in Apeldoorn minder fijn als in Alkmaar en ook de hoge tribunes tegenover de kantine vindt ik niks.

  • DeRosa

    Het klopt wel dat de bond een samenwerking is aangegaan met de baan in Apeldoorn athans volgens de verhalen. Maar omdat de bond op het moment niet erg super uitblinkt in het organiseren van trainings accomodaties is het twijfelachtig om aan te nemen dat de move gedaan is op aandrang van de KNWU.

    Nee ik ben het ook niet eens dat Alkmaar zo slecht is maar een feit is wel dat de baan in Apeldoorn een moderne baan is met steile bochten zoals die van alle grote banen op de wereld en zeker voor de sprint zijn die bochten en de steilheid daarvan van zeer groot belang. Ik was van mening dat de leden van de baan selectie min of meer zelf gekozen heeft voor Apeldoorn, Willy Kanis woont ook dichterbij Apeldoorn dan Alkmaar en eigenlijk woonde alleen Yvonne Hijgenaar vlak bij de baan in Alkmaar. Nu de meeste baantoppers zich hebben genesteld in en rond om Apeldoorn klinkt het voor mij volstrekt logisch dat Yvonne Hijgenaar ook daar naar gaat verhuizen en zo is de selectie weer grotendeels bij elkaar en dat is altijd beter.

    De baan in Alkmaar heeft door constructieve beperkingen de baan niet kunnen aanpassen aan de mondiale norm en dus deze slag verloren maar het is en blijft wel een mooie baan en niet een fabriekshal zoals eerder geopperd door een forum lid. De baan heeft aan de basis gestaan van een geweldige periode van de baansport in Nederland en die allure moet Apeldoorn nog maar eens zien te verwerven. Het was de thuis baan van Yvonne Hijgenaar en ik kan mij voorstellen dat zij met enige weemoed heeft afscheid genomen van haar “eigen” trainings baan. Maar niet de baan waar ze trainen is doorslaggevend maar de atleten zelf zijn vele malen belangrijker en de bond is als spil in het geheel en daar gaat het eigenlijk meteen al mis………..hopelijk gaan ze de belabberde organisatorische prestaties niet afschuiven op “onze” nationale baanselectie en weten ze het tij te keren………beter laat dan nooit.

  • Adelaartje

    Voor zo ver ik gehoort heb is Yondi Schmidt verhuist om dichter bij de baan te wonen zoals hij ook in Alkmaar deed.(5 minuten fietsen. ) en woont nu veel ruimer als op die kleine kamer op Papendal. Ook Patrick Bos is na Jaime van der Lugt weg op Papendal en ook op de sprint, gaat zich toeleggen op de duuronderdelen.

  • Joske

    Het heeft denk ik weinig zin de banen met elkaar te vergelijken.

    Als je wijst op prestaties, kun je dat ook doen naar de Apeldoornse baan waar mannen als Leo Peelen, zilver OS, Leon van Bon Zilver OS, Servais Knaven, Theo Bos WK, Teun Mulder WK, Marcel Beumer (WKjunioren baan), zijn begonnen.

    De toenmalige baanselectie bestond vrijwel uitsluitend uit jongens uit het oosten met ook nog Eric Cent erbij.

    Logisch dat na het afbreken van de oude baan er een terugloop is geweest in oostelijke renners. Steeds 140 km heen en terugrijden gaat je niet in de koude kleren zitten, zeker niet omdat er geen faciliteiten waren als nu.

    Het vrouwenwielrennen was op de baan eigenlijk nog niet aan de orde in die tijd.

    Daar heeft Van Moorsel en nu Vos belangrijk aandeel geleverd in de popularisering.

    Maar dat Apeldoorn zich moet bewijzen is een vreemde opvatting. Niet de baan moet zich bewijzen, dat zijn in mijn opinie nog altijd de renners en de begeleiders. Natuur lijk is de baan van Apeldoorn een baan die je niet snel weer zult bouwen, maar dat is nog niet een garantie voor goede prestaties. Dat zullen toch echt de renners moeten doen met de huidige groep trainers en begeleiders die anders ook in Alkmaar zouden hebben gewerkt.

    Sloten als open baan en Alkmaar als halfoverdekte baan hebben zeker hun nut bewezen en bewijzen dat nog, maar hebben last van de remmende voorsprong. Op een gegeven mo\ment word je voorbijgelopen. Er zijn nu toch plannen die Apeldoorn weer in de schaduw moeten zetten. Ik weet niet of we dan allemaal weer gaan verhuizen, maar ik kan me best voorstellen dat Alkmaar dat niet leuk heeft gevonden.

    Het is in het belang dat alle beschikbare banen (3) een goed thuis bieden voor de renners.

    De mogelijkheid om wereldbekerwedstrijden en het WK te kunnen organiseren in eigen, de interlandwedstrijd die weer is opgepakt in Apeldoorn zullen m.i. ook een positieve uitwerking hebben om het baanwielrennen te bevorderen. En die gaan er komen.

    Alkmaar heeft dat natuurlijk ook geprobeerd: EK stayers en in de jaren 80 en 90 werden in Sloten grote Internationale toernooien verreden met bv. Michael Hubner, Jens Fiedler en Darryn Hill.

    Dat is de laatste jaren er niet meer van gekomen, om welke reden dan ook.

    Aan de andere kant is Amsterdam weer de baan geweest waat het Zesdaagse gebeuren weer van de grond is getild.

    Kortom: alle banen hebben hun eigen mogelijkheden.

    En Apeldoorn heeft door deze accomodatie een streepje voor:

    De WK was anders niet naar Nederland gekomen.

  • DeRosa

    Het klopt dat wat toen met de buitenbaan is gebeurt gebeurt nu met de baan in Alkmaar maar toen werd er ook vergeleken.

    Dat Apeldoorn het WK heeft toegewezen gekregen is vanwege de Olypische baan en nog niet door de faam, dat zal wel komen maar is er nog niet(mondiaal). Vele atleten hebben er nog nooit op gereden al komen er wel steeds meer teams van over de gehele wereld om er te gaan trainen. Van Moorsel heeft zeker het nederlandse vrouwen baanwielrennen een flinke boost gegeven maar vaak wordt vergeten dat Yvonne Hijgenaar ook al heel wat jaartjes rond fietst op de banen overal op de wereld en ze heeft al een aardige staat van dienst opgebouwd, nee nog geen wereld titels of Olympische medailles en hopelijk gaan die nog komen. Ze heeft wel jaren lang het vrouwen baan sprinten hoog gehouden (samen met Willy Kanis) en heeft daar zeer weinig media aandacht voor gekregen.

    Dat de banen vergeleken worden met elkaar is de normaalste zaak van de wereld en als na het WK in Apeldoorn alle records gebroken zouden worden dan gaat het Omnisport er ook prat op om de snelste baan ter wereld te zijn op dat moment.

    Natuurlijk is het logisch dat Apeldoorn verkozen is omdat het een baan is met Olympische maten en daar is dus goed en juist te trainen voor op de andere Olympische banen. Ik gun iedere streek zijn eigen overdekte wielerbaan maar we moeten wel oppassen op wildgroei in Nederland, ik weet dat Brabant plannen heeft om ook een moderne wielerbaan te gaan bouwen. Als er veel meer komen dan is er weer snel verzadiging en is het weer moeilijk voor diverse banen het hoofd boven water te houden.

    Ik snap ook eigenlijk niet waarom het NK duur in Alkmaar gehouden gaat worden (als ik goed ben geinformeerd)….waarom niet alles in Apeldoorn…….hebben we eindelijk een overdekte moderne Olympische baan!!!!!!!!!!!!!

    Heb net wel gelezen dat de duur renners wel aan het trainen zijn in Apeldoorn voor het komende NK, zijn de sprint damens en heren ook daar aan het trainen of zijn ze ergens op trainings stage………het sprint seizoen begint als ik het goed heb op 20 oktober tijdens de eerste wereldbeker in Manchester maar hoe staat het met de vaderlandse sprinters en sprinsters??????

  • Adelaartje

    Op dit moment trainen van de sprintselectie alleen de eerder genemde vier dus ,Kanis, Hijgenaar, Mulder en Schmidt op Apeldoorn. Voorlopig trainen zij alleen in Apeldoorn in afwachting van een nieuwe trainer nu het hele Zwitserse plan is afgeblazen met dank aan Gerrit Middag met zijn luchtkastelen.

  • DeRosa

    Dat de bond nu nog voor een sprinters trainer gaat zorgen geloof ik niets van en al zou het wel zo zijn dan nog is het telaat om een vertrouwens band te kweken tussen de atleten en de trainer. Denk dat de gemoemde 4 wel ervaring genoeg hebben om zelf tot goede resultaten te komen met hun eigen trainings aanpak…….zeker voor Hijgenaar en Kanis is dit niets nieuws. Misschien een optie om Boran Pavel weer terug te halen voor het verloop van het seizoen al zou Willy Kanis daar niet zoveel aan hebben gezien haar ongeloof in deze sprint trainer in de aanloop naar de O.S. van 2008.

    Ik hoop dat Agnes Ronner met Yvonne Hijgenaar en Willy Kanis mee kan trainen om zo toch enige progressie te kunnen boeken in trainings opbouw, net zoals al die andere jongere geselecteerde mee kunnen trainen…hopelijk.

    Mocht Hijgenaar ooit haar benen stil gaan willen houden dan lijkt mij dan de kans van de KNWU om haar een sprinterscoach functie aan te bieden gezien haar ervaring en hart voor deze tak van de wielersport…….mits zij dat zou willen natuurlijk, maar hopelijk haalt ze de kwalificatie in 2011-2012 voor het O.S. in Londen……..het is haar gegund !!!!!!!!!

    Het is geen ideale situatie natuutlijk op het moment maar nu al mijn bewondering voor al die atleten in de nationale baanploeg om toch de moed er in weten te houden.