Russen rijden 58.860 km

• Joske

Tijdens de WK in Moskou heeft de Russische Juniorenploeg een gemiddelde snelheid van 58.860 km per uur neer gezet.

De Nederlandse delegatie bleef steken op 56.349 km p.u.

Kortom er is nog heel veel werk voor de nieuwe baancoaches om zoveel prograssie te maken en in de buurt van de podiumplaatsen te komen.

Alle medaillewinnaars reden snelheden van boven de 57.600 km p.u.

Wat gaan we hier straks tegen over stellen?

• Kübler

Beste Joske

In de eerste plaats de sterkste renners die een land in huis heeft afvaardigen naar zulke int. toernooien zoals een WK. We laten b.v. Yoeri Havik thuis … natuurlijk hoor je in de wandelgangen wat daar een oorzaak van is. Maar het is de bekrompenheid van onze vaderlandse aanpak om met jonge mensen om te gaan.

Baancoach Peter Pieters werd o.a. verweten dat hij niet zo goed was in communiceren ?

En daar schort het nu ook bij het gehele knwu apparaat aan goed communiceren.

De zaak Havik had b.v. best goed geschikt kunnen worden als er mensen tot de begeleiding gaan behoren die de poppetjes op de goeie plaatsen gaan zetten. We hebben te maken met jonge mensen waarbij de ouders een grote invloed uitoefenen. Dat is begrijpelijk zij zijn de grote sponsors en de begeleiding van de jonge mensen en hebben hele grote invloed op die jonge talenten. Maar er is best met al die mensen te praten en dan staan wel de sterkste renners aan de start.

Mij hoor je niet zeggen dat de Oranjeploeg dan een wereldtijd had gereden in Moskou maar dan stonden wel de sterksten daar waar ze horen te staan.

In de voelballerij heb je allang haptonomen, studentenpsychologen, en nog een waslijst aan begeleiders om te proberen tot de top door te dringen. Bij onze wielersport en zeker op de baan is begeleiding nog in de kinderschoenen, want het kost allemaal geld.

Het is in mijn ogen allemaal te veel hap snap beleid en dat kan heden ten dagen niet meer. De schouders moeten eronder als we 2012 willen meetellen in Londen.

gr. Kübler.

• Joske

Ik ken de zaak Havik niet.

Waar het mij om gaat is dat er nu structureel nagedacht moet gaan worden, om de zaak onder controle te krijgen en met name de rendementen op te schroeven van de arbeid die verricht wordt.

Ik zie hier en daar wel wat van trainingen, maar heb geen beeld van trainingsschema's en dat soort zaken.

Wel hebben we als organisatoren ook een rol te spelen en te zorgen voor competitie mogelijkheden.

Mss dat de bondscoaches, trainers, de KNWU - baancommissie daarover eens met de banen om de tafel moeten gaan zitten.

Want ook daar kan nog wel het een en ander gebeuren, lijkt mij.

Ik kan alleen maar zeggen dat men in Apeldoorn daar iig voor open staat.

Laat maar eens horen wat de bondscoaches verwachten en hopen dat ook de organisaties kunnen bijdragen.