Open wielerbaan Baarlo

• Rock

Wielerbaan De Berckt in ere hersteld

De wielerbaan op circuit De Berckt in Baarlo wordt weer in ere hersteld. Zaterdag 28-maart neemt wielerclub Olympia de baan in gebruik.

Baarlo

Onze verslaggever

Het terrein diende de afgelopen jaren als opslagplaats van de Oostappengroep, eigenaar van de voormalige autospeedway en het aangrenzende recreatiepark De Berckt. Inmiddels ligt de baan en het binnenterrein er, dankzij de inspanningen van de clubleden van Olympia, weer piekfijn bij. Alles gebeurde in samenspraak met de Oostappengroep. Olympia, dat de afgelopen vijf jaar dakloos was, neemt de baan drie dagen in gebruik voor trainingen en wedstrijden. Tevens wordt de samenwerking gezocht met wielerclub De Maastrappers.

• Stayer

Die wielerbaan in Baarlo kan je toch moeilijk een ECHTE wielerbaan noemen maar is eerder een wielerparcours of wielercircuit.

Het is een afgedankte ovalen stockcar racebaan in asfalt van 800m lengte zonder verhoogde bochten, en er is ook niet eens een boarding, afrastering aan de bovenzijde van de wielerbaan

Men spreekt in Nederland nogal gemakkelijk van wielerbanen ipv een wielerclubparcours, maar een wielerbaan (velodroom) is wel degelijk een ovalen parcours MET opgehoogde bochten.

Er worden bovendien ook niet met eche baanfietsen (doortrapper) op gereden maar enkel maar wat oefenen of duurwedstrijden (van bv. een uur) met alleen wegfietsen, het doet zelfs meer aan een criterium (op de weg) denken, dan aan het echte baanwielrennen.

En ook de zogenaamde wielerbaan in Landgraaf (megaland) kun je om dezelfde reden moeilijk een wielerbaan noemen, maar is een wielerparcours.

In Geleen ligt er wel een echte 500m asfalt wielerbaan (met helling in bochten van 22°) rondom een 400m openlucht ijsbaan, maar ook hier gebeurt er heel weinig wat met het echte baanwielrennen te maken heeft.

Enkel wat duurwedstrijden van een uur of langer allemaal met de wegfiets, maar er is weinig verschil of deze nu gereden worden op die baan of op de omloop in de industriezone, het lijkt dus allemaal weinig op ECHT baanwielrennen.

Er is ook nog wel ieder jaar een Dernywedstrijd maar ook daar word gereden met wegfietsen.

En zelfs de Limburgse afdeling van de KNWU gebruikt deze baan zelfs weinig of niet voor opleiding en training in baanwielrennen, en of wedstrijdjes voor de jeugd.

• sjeufke

beste Stayer,

De “wielerbanen” die Limburg rijk is worden inderdaad ingezet als trainingsmogelijkheden gericht op het wegwielrennen.

We zijn in Limburg heel blij zijn met deze parcoursen en dat is eigenlijk de boodschap van Rock.

Betreft de opmerkingen over de mogelijkheden van de wielerbaan in Geleen zou ik het volgende willen zeggen. Organiseer zelf een baanwedstrijd en laat de mensen zien wat de mogelijkheden zijn. Wacht niet dat anderen dit voor je doen, dat kan wel eens heel lang duren.

Stayer we houden de kalender in de gaten.

groet,

Jeffrey Quaaden

• Stayer

Beste Jeffrey,

Het is natuurlijk wel niet aan mij om te gaan organiseren hoor, maar waarom doet bv. de Limburgse afdeling van de KNWU niets aan “echte” baanopleiding op de wielerbaan van Geleen ?

Het is in omtrek een grote baan, met geen steile bochten, dus ideaal om jeugd en beginners op te leren fietsen.

Verder wilde ik alleen bedoelen dat de “wielerbaan van Baarlo” geen echte wielerbaan (ovaal met opgehogde bochten) is, maar een wieleromloop, zoals de wielerbaan (een vroegere drafrenbaan) van Landgraaf.

Maar beiden zijn uiteraard wel ideaal om veilig op te oefenen en verder oefenwedstijdjes en jeugdwedstrijden op te rijden.

Verder dacht ik dat er in Noord Limburg nog ergens een (oude) ovalen stockcar racebaan word gebruikt om op te fietsen of veilig op te oefenen.

• jantje

Hallo Stayer,

Jij bent een grote zeikzak.

Wielerbaan of geen wielerbaan, het is een prachtige locatie om hier

trainingswedstrijden te houden.

En die mensen die zich hiervoor ingezet hebben dat is geweldig.

Dat is anders lullen dan wat jij doet.

De groeten, Jantje

• Javelin

Beste “Jantje”,

Ik verzoek je dringend bijdragen goed te lezen alvorens te reageren en je te matigen in je taalgebruik, vooral als je iets niet helemaal snapt.

“Stayer” levert gewaardeerde bijdragen aan deze prikpagina, ook aan andere trouwens. Zijn kennis van wielerbanen overstijgt die van vrijwel iedereen, zelfs de kennis van professionele baanwielrenners.

Hij geeft meer dan duidelijk aan dat het goed is als er gelegenheid bestaat om op een veilige manier trainingen en trainingswedstrijden te houden.

Hij vraagt slechts om onderscheid te maken tussen echte wielerbanen (met verhoogde bochten) en iets dat we beter zouden kunnen aanduiden met een begrip als bv. “wielerparcours”.

Op “wielerbanen” wordt gereden met doortrappers.

Of “wielerparcours” het juiste woord is doet er niet toe, maar laten we proberen een onderscheid te maken, het zijn twee verschillende dingen. Het ene is niet meer waard dan het andere.

Je excuses zouden op hun plaats zijn.

• Stayer

De reactie van Jantje toont inderdaad duidelijk dat men liever schiet op de booschapper i.p.v op de boodschap.

Het lijkt er wel op dat “zijn eigen hobby” hier word aangevallen of afgenomen !!

En dan word de booschap vlug de grond ingeboord met een scheldpartij = slecht argument.

De tittel van deze thread vermeld wel 'Open wielerbaan Baarlo", zodus ik ken geen enkele wielerbaan van 800m lengte en open is zelfs nog niet eens van toepassing.

Ik heb helemaal niets tegen Baarlo maar het is geen wielerbaan (velodrome) in de letterlijke zin maar een een wielerparcours waar men veilig op kan oefenen en rijden (zelfs achter een Derny / bromfiets)

Geleen (lengte 500m) heeft wel een wielerbaan waar bijna enkel duurwedstrijden worden op gereden.

Zij de bijgevoegde foto's van dit jaar :

http://picasaweb.google.com/roelgaj/WielerbaanGeleen200949

Ik laat aan de wielerbaankenners op dit Forum over of zij dit echt ook baanwielrennen vinden dan wel een criterium op de wielerbaan, maar ik ken geen wielerdisiplines op de wielerbaan waar men met de handen boven op het stuur en op de remgrepen rustig kan rondfietsen.

• Rock

Hee hallo.

We zijn nu enkele maanden verder en we hebben in Baarlo een geweldig baanseizoen.

3 avonden in de week fietsen we er nu met 40 tot 90 renners per avond.

Sorry,dat ik door dit draadje een scheldpartij veroorzaak maar dat mag de pret niet drukken.

De baan heeft idd geen hoge kombochten (maar enkele graden) maar het is een baan en er wordt alleen op gefietst dus is het voor mij een wielerbaan.

Vaak zijn de snelheden hoog (ook in de bochten) en remmen is dan ook not done.

Het is echt een prachtige training en kan het iedereen van harte aanbevelen.

Meer info:

Website van TWC Olympia,organisator van de trainingswedstrijden