Die wielerbaan in Baarlo kan je toch moeilijk een ECHTE wielerbaan noemen maar is eerder een wielerparcours of wielercircuit.
Het is een afgedankte ovalen stockcar racebaan in asfalt van 800m lengte zonder verhoogde bochten, en er is ook niet eens een boarding, afrastering aan de bovenzijde van de wielerbaan
Men spreekt in Nederland nogal gemakkelijk van wielerbanen ipv een wielerclubparcours, maar een wielerbaan (velodroom) is wel degelijk een ovalen parcours MET opgehoogde bochten.
Er worden bovendien ook niet met eche baanfietsen (doortrapper) op gereden maar enkel maar wat oefenen of duurwedstrijden (van bv. een uur) met alleen wegfietsen, het doet zelfs meer aan een criterium (op de weg) denken, dan aan het echte baanwielrennen.
En ook de zogenaamde wielerbaan in Landgraaf (megaland) kun je om dezelfde reden moeilijk een wielerbaan noemen, maar is een wielerparcours.
In Geleen ligt er wel een echte 500m asfalt wielerbaan (met helling in bochten van 22°) rondom een 400m openlucht ijsbaan, maar ook hier gebeurt er heel weinig wat met het echte baanwielrennen te maken heeft.
Enkel wat duurwedstrijden van een uur of langer allemaal met de wegfiets, maar er is weinig verschil of deze nu gereden worden op die baan of op de omloop in de industriezone, het lijkt dus allemaal weinig op ECHT baanwielrennen.
Er is ook nog wel ieder jaar een Dernywedstrijd maar ook daar word gereden met wegfietsen.
En zelfs de Limburgse afdeling van de KNWU gebruikt deze baan zelfs weinig of niet voor opleiding en training in baanwielrennen, en of wedstrijdjes voor de jeugd.