Bloedbad achter de zware motor...

  • André Stuyfesant

    …het fietsen achter zware motoren was, zo’n honderd jaar geleden, een bloedlinke aangelegenheid! Vanaf 1902 tot 1917 vonden meer dan veertig renners én gangmakers de dood. Waren deze mannen knotsgekke, suïcidale idioten? Wie waren dat eigenlijk? En waar ‘sneuvelden’ ze? Lees verder: www.stuyfssportverhalen.wordpress.com

  • Stayer

    In die pioniersjaren verongelukte jaarlijks meerdere renners en gangmakers, vooral door de overdreven snelheid welke de motoren toen reeds haalden.

    100 jaar geleden haalde men achter die motoren reeds snelheden van 85 km/uur of meer.

    Bovendien zat de gangmaker helemaal achteraan op de motor voor de renner, en de renner achter zijn gangmaker waardoor deze een optimaal aanzuigeffect (abri) had waardoor die hoge snelheden, de motoren waren toen al zeer krachtig en hadden meer dan 1000cc

    Het stayeren was in die beginjaren zo'n hachelijke onderneming dat er zelfs foto's bestaan waarop de gangmaker vooraan op de motor is vervangen door een doodskop welke zwaait met een zeis.

    Zoals je ziet draagt de renner erachter hier ook nog geen helm.

    Er bestaan ook vele tientalle foto's van brandende motoren (vele motoren reden toen gewoon op petroleum) welke ofwel in brand vlogen en of door de te hoge snelheid gewoon in het publiek vlogen

  • Stayer

    Bovendien droegen de stayers in de beginjaren zelfs niet eens een helm, het was de Nederlander Piet Dickentman welke na vele dodelijke ongevallen en kwetsuren in 1905 als alleerste met een (oude leger) helm tijdens de wedstrijden verscheen, hierin spoedig gevolgd door een aantal andere Stayers en gangmakers (want ook voor hen was dat niet verplicht)

    Pas in 1908 na alweer diverse dodelijke ongevallen heeft de U.C.I. het dragen van een helm verplicht voor de Gangmakers en Stayers.

    Piet Dickentman was de allereerste renner welke met een helm op de wielerbaan verscheen, het was een oude legerhelm (zie de bovenste foto)

    Naderhand werden deze stayershelmen nog verder aangepast (zie onderste foto)

  • Stayer

    Op oude foto's is duidelijk te zien dat de renners vlak achter de gangmakers rijden, volgens een Franse reglement moest de rol slechts op een afstand van 0,20 m (20 cm) van het achterwiel worden geplaatst.

    Bovendien werden toen letterlijk “zware Stayersmotoren” gebruikt met een motor van 2000 tot 2400cc, de rol waar de renners tegenaan fietsen stond dikwijls maar tussen de 30 en de 50cm van het achterwiel van de motor waardoor de aanzuiging (Abri) van de renner achter die motoren enorm was.

  • André Stuyfesant

    Hai Stayer

    een vraag: wie is die renner die achter de rug van Mager Hein zit? Is dat Willy Schmitter?

    Wil je svp naar mij mailen? Mijn mailadres staat op mijn site. Bij voorbaat hartelijk dank en vr. gr.

    André

  • Joske

    Veel ongelukken gebeurden door het nog niet voldoende kunnen vulcaniseren van de banden. Dat gaf klapbanden met als gevolg de valpartijen.

    Helaas komt Schmittert niet in mijn archief voor en bezit ik dus geen afbeelding van hem.

  • HenkS

    De eerste helm (ca. 2005) van sprinter Clemens Schürmann (later baan architekt). Ook een legerhelm. Hij was overigens ook stayer. De helm van Dickentman kan idd wel eens de eerste zijn.

    Der erste Sprinter-Helm

    Den ersten Sprinterhelm “bastelte” sich Clemens nach einem bösen Sturz aus einem Kürassierhelm von dem er den “Pickel” entfernte. Um den Helm gegen Rost zu schützen - aber vielleicht auch, um

    ihn wenger auffällig zu gestalten , bespannte Clemens ihn später mit einem ausrangierten Damenstrumpf seiner Frau Clara.

    voor foto's zie; http://radsportgalerie.schuermann-muenster.de/ –> “Der erste Radhelm” in het menu