Iljo Keisse ontslagen

• Peter

Wielerteam Topsport Vlaanderen-Mercator heeft baanwielrenner Iljo Keisse ontslagen. Dat maakte de professionele continentale wielerploeg van manager Christophe Sercu vandaag bekend.

Keisse werd ontslagen omwille van zijn positieve dopingtest tijdens de zesdaagse van Gent (18-23 november). In zijn urine werden toen de stoffen cathine en hydrochlorothiazide (HCT) aangetroffen.

“Geen andere keuze”

“Wij konden niets anders doen dan dit drastische besluit te nemen”, verklaarde manager Christophe Sercu. “Wie bij ons een contract aangaat, weet waar hij zich moet aan houden. De zaak is nu officieel: Iljo Keisse wordt ontslagen na zijn positieve dopingplas tijdens de Gentse zesdaagse”, verduidelijkte Sercu.

Na de bekendmaking van het positieve A-staal werd Keisse al voorlopig geschorst door zijn team. Er werd toen ook aangegeven dat ontslag zou volgen bij een positieve tegenexpertise.

Zesdaagsekampioen

De 26-jarige Keisse won in zijn carrière al meerdere zesdaagses en behaalde meerdere medailles op EK's en WK's baanwielrennen. Afgelopen zomer werd hij aan de zijde van Kenny De Ketele nog vierde op de ploegenkoers op de Olympische Spelen van Peking. De zesdaagse van Gent waarin hij betrapt werd, won hij samen met de Duitser Robert Bartko.

Bron: www.hln.be

• Hans

terecht, lijkt me zo

• Stayer

Sercu heeft natuurlijk weinig keuze want het is ook nogal een ingewikkelde situatie :

1. Iljo Keisse rijd voor de ploeg “Topsport Vlaanderen-Mercator”, het hoofdbudget komt van Topsport Vlaanderen = De Vlaamse gemeenschap.

2. De hoofdsponsor van de zesdaagse Gent (Gent waar Iljo Keisse ook woont) = de Vlaamse gemeenschap, de zesdaagse noemt dan ook officieëel “zesdaagse van Vlaanderen - Gent”.

3. De dopingcontroles worden (werden) uitgevoerd door door de dienst “medisch verantwoorde sportbeoefening” van het Ministerie van Cultuur, jeugd en Sport van de Vlaamse gemeenschap. = De Vlaamse gemeenschap.

4. vervolgens worden de straffen en sancties uitgesproken door “de Disciplinaire Commissie van de Vlaamse Gemeenschap”

De belgische wielerbond KBWB en Vlaamse wielerbond WBV spreken zelf geen straffen meer uit ingeval van dopingovertreding, op het grondgebied van Vlaanderen is nog enkele e Disciplinaire Commissie van de Vlaamse Gemeenschap daarvoor bevoegd. = De Vlaamse gemeenschap.

Ongeacht of Iljo nu al of niet schuldig is of niet moet de Vlaamse gemeenschap hun baanrenner gaan sanctioneren, voor een misdrijf in een mede door hen gesponsorde zesdaagse, terwijl hij lid was van hun eigen wielerploeg, de controles werden uitgevoerd door de Vlaamse gemeenschap, en deze Vlaamse gemeenschap nu ook nog een sanctie moet uitspreken over hun enige internationale (top) baanwielrenner.

Dat is dus 4x Vlaamse Gemeenschap in deze zaak.

• Vlaamse gemeenschap

Wat is hiermee uw punt als ik vragen mag? Het maakt niet uit wie de sponsor van een evenement is, en wie controleert, (wada, uci of de vlaamse gemeenschap) of voor welke ploeg je rijd! als je ERGENS positief word bevonden, door WIE dan ook, zul je ontslagen worden door een ploeg welke onder uci licentie opereert, WELKE je ploeg dan ook is, vraag me af wat u met uw bericht wilt duidelijk maken.

• Stayer

Lees de eerste regel -)

Wil zeggen dat manager Christophe Sercu van de ploeg “Topsport Vlaanderen - Mercator” ploeg geen andere keuze heeft dan Keisse te ontslaan.

80% van de centen van zijn ploegbudget komt ook van de Vlaamse gemeenschap.

Mijn persoonlijk standpunt in deze is :

Als Iljo toch bewust doping (en ook het risico betrapt te worden) had willen nemen zou hij toch wel beter zwaarder of straffer dopinspul genomen ipv snoepgoed.

1. Tegen de dopinglamp lopen en of het nu voor zware spullen zijn of voor ongevaarlijk lichte prullen, voor de modale man welke toch het verschil niet kent maakt dat geen verschil want positief is positief. .

2. Iljo zegt dat hij onschuldig is en van niets weet dat ook zo maar ook hier is het probleem voor de modale burger dan ook dat iedere renner welke betrapt word en tegen de lamp loopt dit ook zegt.

Ben je echt slachtoffer en onschuldig is het zoals in voorgaande moeilijk te bewijzen tegen de algemene publieke opinie in.

• Vlaamse gemeenschap

ha maar de ploegleider heb nooit een keuze! Als je onder UCI licentie rijd als ploeg, dien je zoweiso een positieve renner te ontslaan. Want de werknemer (de renner ) pleegt contractbreuk tov de ploeg en de ploegen hebben weer contracten met UCI over hoe te handelen. Wat u wel even vergeet is dat HCT een maskeermiddel is , wat ervoor zorgt dat sporen van zwaarder spul snel weg zijn. Warom neem je een maskeermiddel??? als je niks te verbergen hebt toch niet denk ik he! Kan me wel iets voortsellen dat een renner zich opgeblazen voelt en vocht vasthoud door een ontregelde vochthuishouding. Maar waarom zou je dan een product daartegen nemen wat verboden is? Enige mogelijkheid wat overblijft ter verdediging van Keisse is dat iemand hem geflikt heeft! er hoeft maar iemand een kleine hoeveelheid van iets in zijn eten / drinken te doen en je hangt! Maar dan blijf ik het raar vinden dat Toevallig die ene van de 100 controles dat er wat gevonden word, en er iemand hct in zijn drinken/ eten heb gedaan, dat er dan toevallig ook nog een 2e stof is, waarvoor hij meteen wel een verklaring heeft! (sinutabs) ik blijf het verdacht vinden, en hoe jammer ik het ook vind, positief is positief is 2 jaar schorsen

• henk

jammer