Ambachter Yondi Schmidt nationaal kampioen keirin
Bij afwezigheid van Theo Bos, die zich toelegt op de weg, rekende iedereen bij het Nederlands kampioenschap baanwielrennen op Teun Mulder als favoriet voor de sprintonderdelen. Yondi Schmidt stak daar zondag op de keirin echter meteen een stevige stok voor. De 21-jarige Ambachter pakte de wereldkampioen van 2005 op deze discipline op de streep en veroverde op de nieuwe baan in Apeldoorn zijn eerste nationale seniorentitel.
GABY BOUMAN
APELDOORN
,,Ik wilde minimaal tweede worden achter Teun en hoopte dat ik hem kon pakken door de trukendoos open te trekken. Het was mijn bedoeling om vol op zijn wiel te rijden en dat lukte in eerste instantie. Teun reed tot halverwege de groep, daarna heb ik doorgetrokken en ben op kop gaan rijden. Vervolgens kwam hij er in de laatste ronde weer vol overheen en was het een kwestie van proberen hem bij te halen. Dat dat lukte was voor mij ook een verrassing. Teun Mulder zit elk jaar in de keirinfinale op het WK, pakte bij de laatste editie nog zilver. En daar win ik van,’’ glunderde Schmidt, voor wie de baan in Apeldoorn sinds zijn verhuizing naar het nationale trainingscentrum Papendal zijn thuispiste is. ,,Maar dat geldt voor bijna alle jongens.’’
Baanbondscoach Peter Pieters klopte meteen bij de Ambachter aan over deelname aan de komende wereldbekerwedstrijden. ,,Het is nog niet helemaal zeker, maar het ziet er goed uit. Zo snel gaat het dan allemaal ineens,’’ lachte Schmidt, die zich maandag met een goed optreden op de kilometer verder in de etalage kan plaatsen. ,,Ik rij de laatste tijd veel persoonlijke records, op de training heb ik ook mijn beste tijd op de 1000 meter verbeterd. Ik wil dat nu tijdens de wedstrijd weer doen en dan hoop ik dat dat weer genoeg is voor een podiumplaats. Ik moet wel zeggen dat de benen na de inspanning op de keirin wel vermoeid aanvoelen,’’ merkte Schmidt, die gisteren ook de kwalificaties voor het individuele sprinttoernooi afwerkte.
,,Ik heb de derde tijd gereden, waardoor ik dinsdag eerst tegen de nummer tien van de kwalificaties moet rijden. Als ik die rit win, sta ik tegenover Tim Veldt. Hij is zich wat meer aan het richten op het langere werk, zoals de achterv olging, en wil ook meedoen aan het WK omnium. Ik hoop dat dat een beetje ten koste is gegaan van de scherpte op de sprint en dat hij dus te pakken is. Dan zou ik de finale weer tegen Teun Mulder moeten rijden. Ik ga in elk geval de komende dagen met heel veel vertrouwen in.’’