Archief beelden Stayeren - Mathé Pronk Sr.

• Stayer

Hier vind je een mooi filmpje met archiefbeelden van oud wereldkampioen Amateur Stayers Mathé Pronk Sr. en met mooie archief wedstrijdbeelden van o.a. stayerswedstrijden op de wielerbaan in Schiedam en Amsterdam.

Ook is duidelijk te zien dat de wielerbaan van Schiedan er toen al reeds zeer oneffen bijlag an het schokken van de gangmaakmotoren.

http://stream.rtvnh.nl/Super8/20060425_Pronk.wmv

• har

Dankjewel Stayer dat was inderdaad een mooie reportage van Pronk sr.

• Henk

Leuk om te zien, bedankt voor het plaatsen

• Kübler

Geweldig bedankt Stayer…

Wat geweldig leuk weer eens die beelden te zien. Ik heb samen met Mathe gereden naar buitenland geweest etc. Een mooi mens de eenvoud zelve en het was een man met veel humor en een groot hart voor de wielrennerij.

Met Mathe nog o.a. naar de baan van Utrecht geweest en velen malen in Alkmaar. Kortom ik ga dat filmpje doorlinken dit mag niet verloren gaan.

Een ode aan Mathe Pronk zo kunnen we dit filmpje wel betitelen.

gr. Kübler.

• Stayer

Inderdaad, een mooie herinnering aan een zeer groot en onderschatte renner.

Hierbij de foto van het podium WK 1979 in Amsterdam :

1. Mathé Pronk (Ned) - gangmaker : Noppie Koch

2. Guido van Meel (Belgie) - gangmaker : Paul de Paepe

3. Gaby Minneboo (Ned) - gangmaker : Bruno Walrave

• Stayer

Op deze foto denk ik dat zijn broer Martin welke in het filmpje over Mathe praat de man is welke hem hier vasthoud.

Deze foto is volgens mij nog van de vroegere openlucht (nog voor de overkapping) wielerbaan in Alkmaar.

• Javelin

Magnifiek, valt verder weinig over te zeggen, Erick.

Bedankt.

• Timoner

Inderdaad,

Daar valt weinig over te zeggen zie hieronder :

Wereldkampioen Amateur Stayers in 1979 and 1981, 2de plaats 1978, 1980, 1982 en 1983..

Nationaal kampioen Amateur Stayers Nederland 1977 en 1979.

Nationaal kampioen Nederland Derny 1977 en 1979

En niet vergeten dat er in die periode internationaal ook nog enkele andere toppers rondreden en ook in Nederland zelf waren in die periode toen nog een aantal sterke stayers zoals Gaby Minneboo aktief.

• Peter

Erg leuk om allemaal te zien. Bedankt.

• Stayer

En omdat jullie hier allemaal zo positief reageren hierbij nog de podiumfoto van Mathé Pronk zijn 2de wereldtittel behaald in 1981 in Brno (Tsjechie).

1. Mathé Pronk (Ned) - gangmaker : Noppie Koch

2. Rainer Podlesch (Duitsland) - gangmaker : Dieter Dürst

3. Max Huerzeler (Zwitserland - gangmaker : Ueli Luginbühl