Verzet baan (meest gebruikte)

• 52-16

Gister ben ik bij de opening van de wielerbaan geweest in Apeldoorn, geweldig!

Bij de dernyrace bv. waren duidelijk de verschillen tussen de verzetten te zien…

Nu vraag ik me af, wat is eigenlijk een gangbaar verzet waar de meeste mee rijden?

• Debby

Ja, dat verschilt nu net per categorie en per discipline.

Op een baanfiets heb je een vast verzet, dus kun je heerlijk puzzelen met kettingwielcombinaties, banddiameters, cranklengtes etc.

Maar een doorsnee combi is bijv. 50x15 of 52x16.

Voor sprinters en dernyrijders bijv. ligt het weer anders.

In Apeldoorn zit op de Gazelle huurfietsen 50x16 en op de Merckx nog wat kleiner, dacht ik.

• Paul Versluis

Hallo HarrieH

Klopt op de Gazelles zit 50-16; op de Merckx fietsen 48-16

Groetjes,

Paul Versluis

baantrainer OSC

• een baanrenner

een gangbaar verzet voor een koers waarin niet van te voren bekend is of e veel moet worden gesprint, of het afwachten wordt. dan adviseer ik 49x15 is met 52x16 te vergelijken maar draait sneller.

• renner225

En wat bedoel je met ‘draait sneller’ ?

• Debby

49/15 = 3,27

52/16 = 3,25

Met 49/15 heb een een iets groter verzet en kun je dus:

of met dezelfde trapfrequentie wat sneller rijden

of met dezelfde snelheid iets rustiger draaien.

Verhaaltjes over verschillen met precies dezelfde overbrengingsverhouding maar dmv grotere of juist kleinere kettingwielen zijn “broodjes aap”

• Carolien

Klopt denk ik, wetenschappelijk gezien, maar als het werkt maat het niet uit hoe het werkt (al zit het tussen de oren!) en met een korte ketting, en dus kleine bladen voor, kun je meer variaties maken en dat vinden metname sprinters fijn. dus kies maar 49x15 denk ik dan

• Debby

Als een vrouw van de praktijk zul je ongetwijfeld gelijk hebben.

Maar toch: als de kettingwielen groter worden, zijn de verschillen per tandje juist fijner (kleiner) en zijn er dus kleinere/nauwkeurige aanpassingen te doen aan het verzet.

De waarheid zal wel altijd een raadsel blijven…

• H. Ossendrijver

en wat als je nu ook nog het vermogen van de renner introduceerrt? elke rennner produceerst nu eenmaal zijn eigen vermogen gekoppeld aan het verzet wat ie draaien kan. ben je snel klaar met deze discussie lijkt mij.renner225 schreef:

>

> En wat bedoel je met ‘draait sneller’ ?

• Javelin

Wat HarrieH al zegt.

Wat als je de luchtweerstand introduceert ?

Wat als je de stroefheid van de baan introduceert ?

Carolien slaat de spijker ergens. Ik denk wel: op zijn kop,

Als het in je hoofd werkt, gaan je benen beter.

Maar een ovaal voorblad, maakt dat nou wat uit ?