Baancoach pieters exit

• Peter

Beste History, Als oud baanrenner alles tot nu gelezen en geef dan ook maar even mijn mening. Ten eerste is er niet een van de belofte sprinters die zegt dat hij beter is dan de drie T'. Lees op dit forum ook nergens dat Schmidt dat dan ook zegt. Feit is wel en daar draait het in hoofdzaak om, de beloften werden tot enige maanden geleden ( de verhuizing naar Papendal ) niet begeleid. Patrick Bos en Yondi Schmidt trainden samen op Alkmaar en ik heb daar zelf ook nog deel vanuit gemaakt. In plaats van Yondi aan te vallen moet je jezelf eens afvragen hoe het is om drie jaar op Alkmaar bezig te zijn met alleen als enige vorm van competitie het NK. Daarintegen rijden Tim, Teun en Theo al jaren alle wedstrijden in binnen en buitenland. Daar wordt je alleen maar sterker van. Neemt niet weg dat er natuurlijk een kloof is maar zonder competitie en buitenlandse ervaring is het moeilijk die kloof te dichten. Ook op de zesdaagse zie je dat aan de 200 meter.

En wat betreft je visie over de zesdaagse van Amsterdam blijkt ook dat je weinig kennis van zaken heb daarover . Als Yondi nou iedere avond de zelfde actie onderneemt op de sprint gaat er dan niet een lichtje in je bovenkamer branden dat dat is geprogrammeerd terwille van de toeschouwers die over het algemeen niet iedere avond aanwezig zijn. Je kan het nu wel over Yondi hebben maar je geeft geen mening om waar het allemaal om gaat en dan met name het niet mogen starten van hem op het EK. en dan de afwikkeling daarvan.

• DeRosa

hmmmm, ja zoals ik al eerder zei moet in dit soort zaken het persoonlijke er buiten blijven ander heeft discussie geen zin. Nee ik heb geen wrok tegen Pieters maar wel respect wat hij heeft opgebouwd maar dat gat tussen nu en toekomst is er duidelijk wel door de talenten te laten op Papendal. Als de jeugd of talenten niet die inzicht en trukkendozen hebben zoals de 3T's dat wel hadden op die zelfde leeftijd dan is dit toch echt wel een probleem met de opleiding OF zijn ze echt dan niet zo goed……………..maar waarom zitten ze dan nog op papendal…….vul dit dan maar zelf in.

Neen ik heb geen familie of kennis die zich gepasseerd moet voelen in deze kwestie.

Idereen die het baan rennen en met name de sprinters een warm hard toe draagt had kunnen aanvoelen dat er iets moest gaan gebeuren. De verhouding van de coach met de bond was nou niet echt geweldig en als je nu denkt dat dan een hele bond dan maar opstapt dan kan ik je gerust stellen want dat zal nooit gebeuren. Links om of rechts om moest er wat gaan gebeuren om de impasse te doorbreken, helaas zijn door dit soort zaken altijd de atleten weer de benadeelden zeker nu het seizoen al begonnen is.

Pieters heeft Theo Bos niet weten te houden voor de baan na een ietwat mislukt seizoen……………….een klein beetje mentale aandacht voor Bos was toch wel op zijn plaats geweest, maar laat ik niet ook beginnen met modder gooien want dat gebeurt al genoeg op de diverse forums.

Wat mij wel steekt is dat veel goede renners op de baan na de spelen hebben overwogen om iets anders te gaan doen.

En…..als er nu zo goed met de talenten zou zijn omgegaan waarom zijn er alleen maar 3 dames in training voor de komende wereldbeker wedstrijd……….als dat gat dan nu nog niet genoeg zichtbaar is???????????????????????

Na 9 jaar bondscoach is de magie duidelijk uitgewerkt en dat is bij meestal alle sporten zo (natuurlijk uitzonderingen daar gelaten) dus zo dramatisch is het allemaal niet…………..wel de timing en dat reken ik de KNWU wel degelijk aan.

• History

De sprinters hebben toch ook al een eigen sprintcoach gekregen? Maar die moet ook al na een jaar weg. Er is klaarblijkelijk meer aan de hand dan waar wij ons druk om lopen te maken.

En of Theo had gebleven als Pieters hem dat had gevraagd, dat denk ik niet. Beide zijn proffesioneel genoeg om te weten hoe dat gaat. Wel denk ik dat Pieters heel duidelijk zal zijn geweest dat Theo op de baan een volksheld is en dat hij bij een overstap naar de weg geheel opnieuw moet beginnen. De eerste jaren teert Theo nog op zijn faam van de baan. Ik denk best dat Pieters met dat gegevens zijn best heeft gedaan om Theo te behouden, maar tegen de druk van de media, de Rabobank en sponsoren, kortom het grote geld, daar kan een coach niet tegenop. Zoiets komt dan van Theo zelf af. Pieters is niet zijn manager en Theo is prof genoeg om er hoe dan ook financieel beter door te worden. Pieters en Bos waren een goed duo, hebben ook veel aan elkaar gehad, en in stukjes is ook te lezen dat Pieters op een gegeven moment over Theo heeft gezegd dat hij nu op een niveau zit dat hij uitsluitend zichzelf nog maar kan verbeteren. Ik denk overigens dat Theo heel veel waardering heeft voor de persoon Pieters, die zich ook heeft weten te verdiepen in de sprintdisciplines. Dat de groep groter en groter werd geeft weliswaar meer keuze maar ook meer belasting in de vorm van persoonlijke aandacht.

Over papendal weet ik niet zo heel veel, er zitten sporters van verschillende wielerdisciplines bij elkaar om van elkaar te leren, toch?!? Of alle sporters daar dan ook daadwerkelijk de nieuwe top van Nederland vertegenwoordigen, lijkt mij sterk. Zoiets heb ik al eerder geprobeert toe te lichten. Niet iedereen is een Vos, een Bos of een van Moorsel….We mogen onze handen dichtknijpen als er weer eens eentje van dat formaat komt bovendrijven…

Misschien is het uiteindelijk een kind van Pieters zelf, dat zou pas een stunt zijn!

• History

Peter,

Ik ben een leek, ben geen (oud)baanrenner maar vind het machtig mooi om te volgen en om te zien. Neemt niet weg dat ik als leek dingen constateer en daar een mening over vorm.

Ik heb Yondi zelf niet aan willen vallen, dan ben ik daar niet duidelijk genoeg over geweest. Ik heb zelfs aangegeven dat Yondi wel degelijk een winnaar is, maar zeker niet van het niveau van de 3T's, zoals je ze noemt. Ik val hem dan ook absoluut niet aan, maar vind wel dat anderen dan ook niet moeten gaan roepen dat deze spinter(s) een kans verdienen ten koste van de 3T's.

Het is knullig natuurlijk dat hij voor deelname op het EK is opgeroepen terwijl hij er niet eens mocht starten. Een blunder en voor hem erg sneu. Tim en Theo waren er immers ook en zij zijn beide titelkandidaten dus gaan voor. Dat is wederom wat ik telkens probeer aan te geven. De beste van de betere gaan voor. Dat is dan wel weer logisch. Toch? Uiteindelijk is het bewijs geleverd in de vorm van een gouden en zilveren plak, dus die discussie hoeven wij niet eens verder aan te gaan.

Volgens mij is het mis gegaan met het aantal startbewijzen voor de sprinters omdat wij al een regerend Europees Kampioen in ons midden hadden. Teun, de ontbrekende T. Doordat deze mister T zijn boterham in Japan aan het verdienen was, was hij niet in staat zijn titel te verdedigen, ik ben ervan overtuigd dat wij dan een voltallig 3T podium hadden gehad. Ik denk zelf dat het startbewijs van Teun is doorgespeelt aan Yondi, maar omdat deze niet de titelverdediger bleek te zijn, mocht hij ook niet starten, Nogmaals erg lullig en knullig allemaal. Dat is niet goed te praten voor die jongen. Positief voor Yondi (Dan hoop ik nogmaals te laten zien dat het geen aanval op deze jongen is) Hij wordt hiermee dus wel degelijk direkt gezien als de 4e man, en met waarschijnlijk overstap van Theo naar de weg wellicht als 3e man voor bij de teamsprint. Komt het toch allemaal goed en kunnen wij gaan kijken of het inderdaad ligt aan ervaring, wedstrijdritme en aandacht.

Ik ga wel degelijk uit bij een voorstelling der sprinters op de zesdaagse van Amsterdam. mocht het gespeelt worden allemaal, dan nog kun je echt wel wat meer laten zien wat je in je mars hebt. Een 200 meter is voor mij doorslaggevend en bepalend hoe je je ontwikkeld. De zesdaagse was vlak na het EK, en daarop had ook Yondi zich voorbereid. Overigens denk ik er nu wel hard over om de 6 daagses te laten voor wat ze zijn. Als dit show moet voorstellen, dan was het een slechte..Bos niet eens winnaar!

• Peter

Beste History, Zover als ik weet is er in de finale niets gespeelt en was Kenny terechte winnaar maar in de voorronde mag zo'n renner als Yondi niet meedoen voor de ere plaatsen en moet dan in iedergeval wel voor wat spektakel zorgen.

Wat ik wel hoorde is dat hij soms te hard wegging waardoor de anderen volle bak moesten om er op het laats overheen te komen. Heb van Yondi zelf gehoord dat de 200 meter nog zijn zwakste onderdeel is. Maar in Barcelona was hij toch mooi 2e op de keirin.

• History

Beste Peter,

Prima resultaat toch! En als de 200 meter zijn zwakste punt is, dan zal hij geen starter zijn, maar wellicht de tweede of derde man bij de teamsprint. (Ervan uitgaande dat Theo naar de weg gaat)..Laten wij hopen dat hij als individu alsnog de stappen kan maken die ervoor zorgen dat ook hij voor het podium mee mag/kan (Ik weet het even niet meer, hoor) gaan draaien