Is er wel zo'n groot gat ontstaan tussen aanstormend talent en de gevestigde orde? Is de gevestigde orde gewoonweg niet te sterk om hun plekje al af te staan aan deze nieuwe groep. Let wel, de gemiddelde leeftijd van de huidige (voorkeur) selectie is niet eens zo hoog. Met alle respect voor Yondi, maar die komt nu nog niet eens in de buurt van Tim, Teun en/of Theo. Ook niet toen deze jongens zijn leeftijd hadden. Als wij het dan toch over progressie en vooruitgang hebben, of gaat gunnen nu ineens voor eens winstkans. Zeg het maar. Er wordt telkens maar gespeculeerd dat Pieters zijn kinderen voorgetrokken worden, maar zowel Amy als Roy zijn meerdere malen Nederlands Kampioen geworden, op verschillende onderdelen en zowel op de weg als de baan. Moet je die dan thuis laten, omwille van gunnen of groei? We zullen het zien wat de volgende coach zal doen, hahaha, wat een stunt als hij niet verder zou gaan met de kinderen van….Die twee gaan het wel een stuk makkelijker krijgen nu, want ik weet zeker dat als je de zoon of dochter bent van, dat je je altijd meer moet bewijzen als dat je een “onbekende” bent.
Ben je trouwens een goede coach als je de keuze hebt om potentiele winnaars te selecteren, maar dit niet doet terwille de groei van individuen te stimuleren? Kom nou, toch. Als hij dat had gedaan dan had hij nooit het baanwielrennen op dit niveau kunnen brengen!
En zijn er geen namen te noemen die wel degelijk ook kansen krijgen? Denk aan bijvoorbeeld Elise van Hage en/of Pim Ligthart en ja ook zijn eigen dochter Amy. (ik vergeet er nu vast een paar) Dit zijn echt wel personen met progressiemogelijkheden, hier zit geloof in, vertrouwen. Niet alleen van de coach, maar van iedereen die hun ziet rijden! Ik zie deze mensen rijden en geniet.
Nog even over Yondi dan maar, op de zesdaagse van Amsterdam heb ik hem niet eenmaal zien groeien, tactisch ook steeds hetzelfde truukje, als eerste de sprint aangaan omdat op het eind, bij de topsnelheid, hij het toch af moet leggen. Jammer, aardige jongen hoor, maar geen winnaar voor dit niveau. Ook met de snelste ronde geen progressie, tsja… Ik hou er eigenlijk niet van om mensen zo te beoordelen, want ik ben ervan overtuigd dat hij al een winnaar is als hij plezier heeft in wat hij doet, subtop of top, dat maakt dan niet uit. Maar uitkomen voor een EK, WK of op de OS dat moet je echt met de beste van de beteren doen, of zie ik dat nu echt zo verkeerd?
Ik denk dat er een aantal hier op het forum zitten die familie en/of kennissen hebben zitten die teleurgesteld zijn dat hun “eigen” inbreng ogenschijnlijk tekort komen voor de top, maar dat het makkelijker is om hun tekortkoming te wijten aan misgunnen dan dat er gekeken wordt of het er wel inzit. En wat is er mis om gewoon voor je plezier mee te draaien met de subtop? We heten niet allemaal Bos, Vos, van Moorsel etc..etc..
We zullen zien wie er gelijk krijgt, of onder een nieuwe coach, of meerdere coachen of weet ik veel wat ze van plan zijn, er dan wel gekozen wordt om titelkandidaten thuis te laten als je de mogelijkheid hebt om ze op te stellen. We zijn geen Engeland, he..zoveel talent hebben wij helaas nu ook weer niet… Hoewel ik voor de zekerheid wel ga beginnen om de jeugd sóchtend eieren, met spek en bacon, wat worstjes en voor het avondeten chips en fish vanuit een krantje geserveerd laat eten. Misschien is dat de truuk…???