Baancoach pieters exit

• Herbert

Bf- oner Duin neemt het op voor Pieters. Ik zie het zo; Pieters heeft best wat neergezet op de duuronderdelen , alleen niet meer de laatste jaren.Als je als enig land altijd met de sterkste renners naar de wereldbekerwedstrijden gaat scoor je uiteindelijk ook het hoogst.

En op de sprint heeft hij geen of nauwelijks aandeel gehad. De sprinters zochten het altijd zelf uit. Achter de schermen was er veel antipatie jegens Pieters voor zijn slechte vorm van comminuceren. Als je leest wat de nieuwe leiders het hoogst in hun vaandel hebben staan n.l. comminucatie is in dit geval de conclusie snel getrokken.

• DeRosa

De magie werkt maar een paar jaar en dus is het juist om te zoeken naar andere wegen en mensen om de aansluiting weder te vinden.

Neemt niet weg dat Pieters wel veel heeft gedaan en bereikt met beperkte middelen. Ook sprinters en sprintsters heeft hij gemaakt/gebracht als was die tak niet zijn sterkste alleen had hij wat meer met de talenten moeten werken want nu zitten we straks met een gat in het kansrijke sprint arsenaal.

Hopelijk komt er een nieuw systeem van ondersteuning en coaching, en mijn hoop is een coach voor ieder baan onderdeel……………..maar dat zal wel een droom blijven.

Jammer wel dat dit soort zaken besloten moeten worden nu het seizoen al begonnen is en ik hoop dat de dames die zich aan het voorbereiden zijn voor de Worldcup in Melbourne daar niet door negatief worden beinvloed en laten zien dat aansluiting met de top nog altijd in het vizier is.

• History

Communicatie, communiceren, praten, spreken, het is allemaal eender (Alleen dit keer wel goed geschreven)

Herbert, Zijn het juist niet de woorden van de sprinters Theo en Teun geweest (in de sportweek) waarin zij zich bijzonder duidelijk en verdienstelijk uitspraken over de bijzondere kwaliteiten van Peter Pieters?

Ook duursporter Peter Schep gaf zich hierin duidelijk uit over het vertrouwen wat hij van Pieters heeft gekregen. Ik vind het allemaal niet zo logisch hoor. Die sterkste renners zijn echt gekweekt, en ja, natuurlijk zijn het de sporters die boven zichzelf uit moeten groeien om tot de absolute wereldtop te behoren, maar om daar te komen, dan moet je toch kunnen kiezen, en dat deed Pieters.

Je hebt het over de laatste jaren, daarmee doel je waarschijnlijk alleen op de OS?

Dat was behalve een superieur Engeland ook nog eens pech, pech en nog eens pech. Hoeveel zijn er niet (zwaar) ten val gekomen, letterlijk en figuurlijk. Daar wordt dan ineens niet over gesproken? Behalve het succes van Marianne wat gegund was aan al onze deelnemende baansporters, zijn er verder alleen maar medailles gehaald, kun jij ze tellen? Ik onder het bewind van Pieters in ieder geval niet meer. Het EK van 2007 kon qua medailles en titels volgens kenners niet beter….Wat blijkt, het EK van dit jaar, na de dramatsische OS, was qua medailles en titels toch NOG beter…Dan moet je toch ook als coach goed kunnen praten, kunnen motiveren en kunnen delen, en dat is toch maar mooi gelukt!

Ik denk dat wij dankbaar mogen zijn dat wij een persoon als Pieters op die plek hebben gehad. Niets meer, niets minder. Ik kan geen waardige opvolger van hem bedenken, hoor. Niet in 1 persoon in ieder geval!

• H. Ossendrijver

Respect voor wat Pieters en zijn staf vanaf 1999 hebben neergezet. vanaf nul de baanwielersport in de lift gezet met alle resultaten van dien.

Maar wat nu? hoe nu verder KNWU? ik had graag gezien dat beleidslijnen voor de toekomst al wat concreter ingevuld zouden worden.

Waarom niet Pavel nog een jaartje erbij bij de sprinters? Resultaten komen niet in een seizoen maar vaak na een langere periode.

Wat is het beleid naar 2012 toe? Wordt het het Engeland model overgenomen met alle kosten van dien? Of wil men weer voor een dubbeltje op de voorste rangen plaatsnemen?

Bondscoaches de wacht aanzeggen is een diing, graag zie ik hoe de bond dit met een termijnvisie wil invullen. Duidelijk en open voor elke sporter die nog dromen koestert in de toekomst.

Sommige dromen hebben de, de gewezen bondscoaches wel degelijk waargemaakt, met alle restpect voor hun inzet.

mvg,

Hein Ossendrijver.

• DeRosa

Neem aan dat er wel een of andere visie is bij de KNWU maar dat het eerst intern en met diverse atleten besproken gaat worden en dit niet als eerst hier voor ons uit de doeken doen. Over Pieters heb je gelijk maar hij is/was niet de man voor de volgende stap, als die stap zou betekenen het gat repareren dat is ontstaan en dat is NIET alleen de conclusie van de afgelopen O.S.

Maar zeker de laatste tijd zijn er wel onduidelijke en evt laakbare acties geweest van de coach. Pavel Buran werd betaald door NOC-NSF en niet door de KNWU en had dus ook geen contract bij deze, wel is het logisch om te bedanken voor zijn diensten want een nieuw aan te stellen staf neemt meestal (zeg maar altijd) zijn eigen medewerkers mee en het zou dan ook zo maar kunnen gebeuren dat hij dan weer in het beeld komt. Hoop dat er enigsinds het Brits model gevolgd gaat worden en dat er zeker voor de sprinters en sprintsters een aparte trainer komt maar ook iemand voor het mentale werk want dat ishelemaal fout gelopen bij Pieters, hij had dan ook daar over een mening die niet gedeeld door de atleten en KNWU maar ook niet door NOC-NSF.

Vergis je ook niet in de invloed van deze laatst genoemde bond!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mooi werk en resultaten geleverd door Pieters, bedankt daarvoor maar nu is het hoogste tijd voor een volgende stap in de (hopelijk) goede richting.

De timing van dit alles is uiterst ongelukkig want ook de KNWU had toch moeten weten dat er in het Olympische jaar er weinig tijd is tot aan de start van het volgende seizoen. Het had voor iedereen beter geweest om deze stappen na het WK te ondernemen…………..maar dat die stappen nodig zijn/waren dat is duidelijk.

• History

Zo duidelijk zijn die stappen niet, hoor. Niet voor mij in ieder geval.

Kun je wat concretere voorbeelden noemen dan DeRosa? Ik zie niet in hoe de KNWU in samenspraak met het NOC-NSF dit op gaat lossen.

Als men nu namelijk wel meer geld in de baansport wil steken om daar meerdere coaches voor aan te trekken, of zelfs het engelse model aan wil gaan houden…sjonge jonge, dat kost dan nogal wat. Dan had men die euroinjectie ook wel ten tijde van deze groep mogen doen,. Dan hadden er ook meer talenten/beloften of liefhebbers mee gekund naar de wereldbekerwedstrijden.

We moeten nu wachten op een nieuw beleidsplan van de KNWU…En de KNWU en snelle stappen maken, dat kennen wij ook wel inmiddels.

Waar komt dat geld eigenlijk vandaan???

Ik denk dat Pieters nog veel meer voor de baansport had kunnen betekenen. Zij het niet direkt als coach/trainer/envanalles, dan toch met zijn (baan)wielerinzicht als een soort van technisch direkteur of adviseur. Deze man ademt werkelijk baanwielrennen, en gezien de behaalde resultaten met alle middelen die bij beginsel en nu voor handen waren, het had echt niet beter gekund!!!

We zullen zien wie gelijk krijgt, DeRosa. Of een duur engels model, waarbij er geen geld over blijft om deel te nemen aan de wereldbekerwedstrijden, trainingskampen etc..of..terug bij af…

Voorlopig zal er nog even geteerd kunnen worden op de basis die is neergezet, Niets anders dan lof voor Peter!!!!

Echt een hele stomme zet, hoor. Onbegrijpelijk.

• DeRosa

Stilstand is achteruitgang.

Wat het nieuwe beleid gaat worden heb al eerder gemeld en dat dat wij dat als “volgers” natuurlijk nog niet weten maar dat eerst met de betrokkene moet worden uitgekookt.

Er is ook niet gezegd dat wat Pieters gedaan en bereikt heeft ondermaats is alleen zal hij niet de juiste man zijn geweest voor een volgende stap.

Natuurlijk is het verstandig om verder te bouwen aan de fundatie die hij heeft gelegd want als het helemaal anders moet dan zijn we weer terug naar af.

Ik neem aan(hoop) dat iets van een brits systeem gaat komen met verschillende trainers en voor de mentale ondersteuning( waar Pieters altijd tegen is geweest) en waarschijnlijk met een overkoepelende hoofdcoach, ik heb niet beweerd dat het een exacte copy zal gaan worden van de Britten want dat is voor ons land onbetaalbaar ivm de bereidwilligheid. Het aankomende gat in de doorstroming van talenten mag je wel op zijn conto bij schrijven, hij was de afgelopen jaren immers de bondscoach. Maar kijk niet raar op als hij weer in een andere functie zijn steentje zal bij gaan dragen.

Persoonlijke zaken spelen voor mij hier geen enkele rol het gaat om het baanrennen als sport en niets anders.

Gezien het feit dat ik maar ook jij niet in de toekomst kunnen kijken zullen inderdaad moeten afwachten wat het gaat worden……maar zo is het leven nu eenmaal.

• Jan Rietveld

Lees het interview in de wielerrevue van interim-directeur van de KNWU de heer Harjan van Dam en dan met name dit citaat: " Een coach moet een autonoom leider zijn. Hij of zij moet iets uitstralen op het gebied van houding en gezag. Een coach die ook opleidt, die motiveert. Die bovenal communiceert en het totale pakket aan taken en verantwoordelijkheden regisseert. Die pro-actief omgaat met kansen en bedreigingen. Dat ontbreekt er bij ons aan. Wij hebben heel veel trainers, maar geen coaches, geen leiders. Een coach moet dus niet alleen goed zijn in trainingstechnische vaardigheden, maar ook proffessioneel zijn in houding en gedrag. Dat kan en moet beter bij ons. Met de coaches moeten we het kunnen hebben over meerjarenplanningen, trainingsmethoden, vernieuwingen en resultaten.

Een coach moet ook oog hebben voor vernieuwing. Je kunt niet alleen maar naar het verleden blijven kijken. "

En daar wringt nou juist de schoen bij Pieters De enige vorm van vooruitkijken als baancoach was alleen gericht op zoon en dochter die gepast en ongepast al zo'n 7 jaar op de centrale trainingen mee trainden. ( maar dat zou waarschijnlijk iedere vader doen ). Nieuw talent begeleiden was aan Pieters niet besteed, hij wilde direct succes ( korte termijn visie ) Daarom ook altijd met de strekste ploeg naar wereldbekerwedstrijden en het EK omnium daar waar andere landen juist aan de toekomst dachten en er met beloften kwamen. En in de communicatie was er achter de schermen veel meer aan de hand dan de meeste mensen die hier hun mening geven weten. Al die factoren hebben geleid tot het opzeggen van de verbintenis van Pieters. Resent voorbeeld nog van miscommunicatie van de coach

en ook van de organisatie was het wegsturen van sprinter Yondi Schmidt op het EK in Alkmaar zo'n drie uur voor de start door het niet goed bekend te zijn met de regels. En daarna die gast zonder dat ook iemand ( op Pavel na) er ook maar iets van spijt of excusus over uit sprak naar huis liet gaan.

• History

Is er wel zo'n groot gat ontstaan tussen aanstormend talent en de gevestigde orde? Is de gevestigde orde gewoonweg niet te sterk om hun plekje al af te staan aan deze nieuwe groep. Let wel, de gemiddelde leeftijd van de huidige (voorkeur) selectie is niet eens zo hoog. Met alle respect voor Yondi, maar die komt nu nog niet eens in de buurt van Tim, Teun en/of Theo. Ook niet toen deze jongens zijn leeftijd hadden. Als wij het dan toch over progressie en vooruitgang hebben, of gaat gunnen nu ineens voor eens winstkans. Zeg het maar. Er wordt telkens maar gespeculeerd dat Pieters zijn kinderen voorgetrokken worden, maar zowel Amy als Roy zijn meerdere malen Nederlands Kampioen geworden, op verschillende onderdelen en zowel op de weg als de baan. Moet je die dan thuis laten, omwille van gunnen of groei? We zullen het zien wat de volgende coach zal doen, hahaha, wat een stunt als hij niet verder zou gaan met de kinderen van….Die twee gaan het wel een stuk makkelijker krijgen nu, want ik weet zeker dat als je de zoon of dochter bent van, dat je je altijd meer moet bewijzen als dat je een “onbekende” bent.

Ben je trouwens een goede coach als je de keuze hebt om potentiele winnaars te selecteren, maar dit niet doet terwille de groei van individuen te stimuleren? Kom nou, toch. Als hij dat had gedaan dan had hij nooit het baanwielrennen op dit niveau kunnen brengen!

En zijn er geen namen te noemen die wel degelijk ook kansen krijgen? Denk aan bijvoorbeeld Elise van Hage en/of Pim Ligthart en ja ook zijn eigen dochter Amy. (ik vergeet er nu vast een paar) Dit zijn echt wel personen met progressiemogelijkheden, hier zit geloof in, vertrouwen. Niet alleen van de coach, maar van iedereen die hun ziet rijden! Ik zie deze mensen rijden en geniet.

Nog even over Yondi dan maar, op de zesdaagse van Amsterdam heb ik hem niet eenmaal zien groeien, tactisch ook steeds hetzelfde truukje, als eerste de sprint aangaan omdat op het eind, bij de topsnelheid, hij het toch af moet leggen. Jammer, aardige jongen hoor, maar geen winnaar voor dit niveau. Ook met de snelste ronde geen progressie, tsja… Ik hou er eigenlijk niet van om mensen zo te beoordelen, want ik ben ervan overtuigd dat hij al een winnaar is als hij plezier heeft in wat hij doet, subtop of top, dat maakt dan niet uit. Maar uitkomen voor een EK, WK of op de OS dat moet je echt met de beste van de beteren doen, of zie ik dat nu echt zo verkeerd?

Ik denk dat er een aantal hier op het forum zitten die familie en/of kennissen hebben zitten die teleurgesteld zijn dat hun “eigen” inbreng ogenschijnlijk tekort komen voor de top, maar dat het makkelijker is om hun tekortkoming te wijten aan misgunnen dan dat er gekeken wordt of het er wel inzit. En wat is er mis om gewoon voor je plezier mee te draaien met de subtop? We heten niet allemaal Bos, Vos, van Moorsel etc..etc..

We zullen zien wie er gelijk krijgt, of onder een nieuwe coach, of meerdere coachen of weet ik veel wat ze van plan zijn, er dan wel gekozen wordt om titelkandidaten thuis te laten als je de mogelijkheid hebt om ze op te stellen. We zijn geen Engeland, he..zoveel talent hebben wij helaas nu ook weer niet… Hoewel ik voor de zekerheid wel ga beginnen om de jeugd sóchtend eieren, met spek en bacon, wat worstjes en voor het avondeten chips en fish vanuit een krantje geserveerd laat eten. Misschien is dat de truuk…???

• renner

Ik als renner heb meer geleerd van Peter Pieters in 1 training als Jan de graaf en Peter Zijerveld in 2 jaar. Wordt het niet eens tijd dat deze vervangen worden?

Als we het over communceren hebben zijn dit 2 voorbeelden die dit helemaal niet doen en kunnen.

Zal tijd worden als de Knwu deze 2 personen ontslaat.