Districttrainingen op de piste Hoe was het ??

• Kübler

Hallo jonge baangiganten

Ik ben benieuwd hoe de districtstrainingen zijn verlopen … Al die jonge bikkels die de houten latten hebben gegeseld.

Hoe is het hen vergaan laat het weten zodat het volgende week nog drukker gaat worden op de banen in Apeldoorn, Amsterdam en Alkmaar.

Jullie kunnen er voor zorg dragen dat nog meer jonge mensen zich willen inspannen om zich goed voor willen bereiden voor het snel naderende NK….

gr. Kübler.

• Debby

Apeldoorn is morgen (zondag) pas.

• Paul Versluis

Hallo Kübler,

Ik ben op zaterdag actief als trainer op de baan in Sloten. We hadden daar een mooie opkomst: 2 groepen van ongeveer 30 renners en - gelukkig veel - rensters.

In 2 blokken van anderhalf uur krijgen de renners gerichte training. Getuige het enthousiasme van hen valt dat in de smaak.

Met vriendelijke groet,

Paul Versluis

KNWU-wielrentrainer-B

• Kübler

Paul geweldig te lezen dat er genoeg animo was, je mag verwachten dat er volgende week weer een hoop m/v voor de deur van het Velodrome staan te springen.

In ieder geval dank voor je berichtje.

Ik hoop dat Apeldoorn ook nog reageert want daar is het toch opstarten om de gang er in te krijgen. De aanmeldingen voor deze training faciliteiten liep niet storm maar de tijd moet hier zijn werk doen.

De centrale plek van Apeldoorn moet bijna beloven dat hier een groot potentieel baanwielrenners m/v vandaan te halen is.

Kortom we zullen zien hoe alles uitpakt…

gr. Kübler.

• Joske

De trainingen door de week worden zeer goed bezocht:

tussen de 75-120 man elke avond, behalve bij de dernytrainingen: 30 man.

• H. Ossendrijver

de opkomst voor de distrcttraining in Apeldoorn is nog niet zo groot als op de andere banen. dit kan komen door de uitgebreide veldrit cultuur in deze regio, immers er is jarenlang geen ander alternatief geweest in de winter. dit gaat langzaamaan wel veranderen.

ook trainen veel noorderlingen nog in zuid laren en zodra deze baan weer verhuist naar Rotterdam dan komen ze wel naar Apeldoorn.

dat er op de derny avonden ongeveer 30 renners komen is alleen maar prettig omdat we nog niet zoveel derny's kunnen inzetten. met de tijd zal dit ook alleen maar beter worden. een aparte avond voor derny trainingen is uniek ten opzichte van de andere banen.

• Louk

Mijn gevoel na twee trainingen:

Prima initiatief die districtstrainingen op de baan. Toch moet bedacht worden dat niet iedere renner die op de weg (net) kan meekomen vanaf dag één oefeningen kan doen op een wielerbaan. Ik heb groot respect voor de Amsterdamse Baanwielerschool waar dit aspect veel aandacht krijgt. De opbouw gaat zorgvuldig en de renners krijgen voldoende tijd om te wennen voordat ze een volgende stap mogen zetten. Dat duurt soms lang, maar dat moet ook. De baan is een vak apart, de discipline moet erin slijpen.

Bij districtstrainingen die ik in Amsterdam heb gezien wordt een periode van gewenning niet ingelast. Iedereen die zich aanmeldt en na een half uur nog op de fiets zit mag meedoen met de oefeningen, met als gevolg dat er heel veel gevallen wordt. Bij de Baanwielerschool wordt bijna nooit gevallen.

Hoe doen ze dit in Apeldoorn en Alkmaar?

• Buch

In Alkmaar geen problemen gehad met valpartijen.

Er zaten ook echte beginners bij ( zonder baan ervaring).

Die aan het einde training ook gekoppeld hebben.

Na eerst wat oefeningen hiervoor gedaan te hebben.

Ik schat zo,n zes ongeveer

• HarrieH

Toch lijkt me dat het in Amsterdam behoorlijk serieus en strak geregeld is.

Hoe het in de praktijk loopt zou ik niet weten:

http://www.velodrome.nl/baantr_algemeen.php

Apeldoorn: daar is de officiele opening nog niet eens geweest, dus laat ze daar hun draai eerst eens vinden en de juiste formule opstellen.

Mijn ervaring is dat ze het programma wekelijks aanpassen om zowel opstappers, gevorderde beginners als ervaren renners de ruimte en veiligheid te bieden.

In ieder geval wordt er niemand aan zijn/haar lot overgelaten en is er een vorm van begeleiding voor iedereen die dat op prijs stelt.

Er is altijd een aantal trainers (en assistenten) aanwezig en vragen staat vrij.

• Carolien

Ho HarrieH,

De trainingen hier http://www.velodrome.nl/baantr_algemeen.php waar jij naar verwijst zijn inderdaad strak geregeld. Er wordt bv. met de stap voor stap methode en het eerst goed aanleren van vaardigheden gewerkt. Ook moet je bij deze trainingen echt eerst echt de vaardigheden hebben voor de trainingen en oefeningen moeilijker worden, zoals bv. koppelen.

Maar deze trainingen worden gegeven door het Velodrome. De districtstrainingen en de trainingen van de baanwielerschool hebben daar niets mee te maken, dit zijn organisaties die de baan huren van het Velodrome en zelf trainingen geven.

In de trainingen onderbegeleiding van het Velodrome wordt zeer weinig gevallen.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat het rijden op de baan in Amsterdam toch echt een ander verhaal is als in Alkmaar of Apeldoorn. Hij is kleiner, steiler, smaller en hobbeligger. Je komt eerder weg met een foutje of weinig organisatie op de baan in Alkmaar of Apeldoorn.

Aan de andere kant, als je op amsterdam kan rijden dan kan je het in Alkmaar en Apeldoorn ook en dan is Apeldoorn echt niet glad!