stayer motor

  • Joop

    Wat wat de voorloper van de BSA motor waar mee werd gestayerd ?

  • Joske

    Dat is een wel heel algemene vraag.

    De stayerij begon natuurlijk met levende gangmaking (de zgn safety's)

    De eerste WK werd gehouden in 1899 in Montreal achter de motoren.

    Toen was dat nog een petroleumtandem, maar ook accutandems werden nog gebruikt.

    Zovder ik weet waren er ook nog Dion-Bouton motoren in dat allereerste tijdperk van de stayers.

    Dion was een van de Franse automobiel pioniers en hield zich ook bezig met stoomauto's.

    Ook de derny heeft natuurlijk een grote rol gespeeld in de gangmakerij. Bedacht door de Fransman Derny et Fils (zoon).

    werd hij in 1938 geintroduceerd in de wedstrijd Bordeaux Parijs.

    De eerste renner met een werelduurrecord achter derny was Jean Bobet, broer van Louison Bobet.

    En dan nog de beroemde Anzanimotoren.

    Gemaakt door de Italiaan Allessandro Anzani met het bekende verhaal dat Louis Bleriot het Knaal overvloog met een Anzani motor in 1909 in zijn kist.

    Ook deze Italiaan ontwikkelde motoren voor de baan.

    Een ander beroemd product van hem was the Iron Horse, een soort lichte tractor.

    De Anzani fabriek in Engeland ging failliet in 1980.

    Zo kunnen we nog wel even verder als we het hebben over de voorlopers van de BSA 650 cc.

    Zo'n monster heb ik nog in mijn garage staan, compleet met beugel voor de stayerfiets, de rode voetbakken, de dubbele, afgezaagde uitlaat, het hoge schuinstaande zadel en zijn brede stuur met vaste gaskabel, die niet kan teruglopen.

    Daar zijn er niet veel meer van in Nederland, maar deze zal straks weer tentoongesteld worden…., want in de garage is mooi, mooier is om hem te tonen aan de liefhebbers.

    Jammer genoeg niet fit genoeg om er nog rondjes mee te rijden.

  • Stayer

    Deze 10 B.S.A stayer motoren werden dank zij de financieële inbreng van sponsor Vredestein door de KNWU in 1970 bij BSA in Groot Britannie besteld in en geleverd in 1971.

    Deze motoren hebben de volgende 30 jaar aardig wat km gelopen.

    Lange tijd stond gangmaker Noppie Koch in voor het onderhoud van die 10 BSA stayer motoren.

    Zij zijn door de KNWU gebruikt tot in 2000 en werden toen te koop aangeboden.

    Van die set van 10 motoren werden er 5 gekocht door Nederlandse - Zuid Afrikaanse renner en stayer Martin Hartman welke deze blijkbaar ging meenemen naar Zuid-Afrika om ginder het stayeren te lanceren.

    Er waren zelfs al plannen met Europese gangmakers en stayers voor enkele wedstrijden aldaar, maar er is nooit iets van gekomen.

    Buiten die 5 motoren welke Hartman heeft opgekocht zouden er ook nog 2 in het bezit zijn van Stayer en Derny fanaat Harry Mater, en ook de gangmakers Sam Mooij en Bruno Walrave zouden ieder nog eigenaar zijn van één van deze BSA motoren.

    En de 10de BSA staat dus blijkbaar bij Joske in zijn eigen garage.

    Deze moet op de nieuwe baan in Alpeldoorn nog prima dienst kunnen doen voor Stayers opleiding en de eigen gangmakers Peter Steijn en Jerry Arentsen van de club uit Apeldoorn hebben hiervoor een KNWU gangmakers A vergunning en tevens de nodige ervaring in wedstrijden op de Stayers motoren.

  • Stayer

  • Joske

    De motor die ik in mijn bezit heb is gekomen van Sam Mooij.

    Hij is niet meer geschikt om betrouwbaar te kunnen functioneren hebben motorliefhebbers mij laten weten.

    Hij komt in het Omnisport te staan, waar hij trouwens nu al is.

    Deze behoorde tot de Vredestein, Doeland, motoren.

  • HarrieH

    Hij is niet meer geschikt om betrouwbaar te kunnen functioneren hebben motorliefhebbers mij laten weten.

    Hij komt in het Omnisport te staan, waar hij trouwens nu al is.

    Sam of de motor ???

  • Joske

    beide

  • Stayer

    Zo zou het nu toch moeten lukken

  • Stayer

    > Wat wat de voorloper van de BSA motor waar mee werd gestayerd ?

    Om terug te komen op de orginele vraagstelling.

    Dit zijn de HONDA 360cc stayersmotoren welke door de KNWU werden gebruikt eind de jaren 60, begin jaren 70 tot zij door de KNWU danzij de sponsoring van Vredestein werden vervangen door de 10 BSA 650cc Stayersmotoren in de jaren 70.

    Joop schreef: