Hebben de baanwielrenners (M/V) er nog wel iets te zoeken, daar in Londen over vier jaar, tijdens de Olympische Spelen ?
Ik ben slechts een liefhebber, maar laat ik eens bij mezelf beginnen. Twee jaar geleden heb ik de data in 2012 alvast genoteerd, zo zeker als ik was dat ik zou gaan kijken. Maar tussen het WK in Mallorca en nu is de animo bij mij langzaam maar zeker verdwenen. Heb ik er eigenlijk wel zin in om een Brits blijspel te aanschouwen, met de buitenlanders in de figurantenrollen ?
Her en der wordt betoogd dat het budget en de prestaties van de Britten los staan van elkaar, maar ik heb toch mijn bedenkingen. Hoewel Nederlanders de naam hebben zuinig te zijn, staan ook de Britten er niet om bekend dat ze met geld smijten als ze er niet minstens iets voor terug krijgen.
De vraag is ook, of deze financiële inspanning blijvend is of van tijdelijke aard, alleen gericht op de “eigen” Olympische Spelen. Het feit dat er bij het WK in Zuid-Afrika geen enkele Britse junior te bespeuren viel, doet het ergste vrezen. Blijkbaar wordt er minder uitgegeven aan de periode na 2012.
Niet alleen in Nederland staat men voor de keuze: Zwaar investeren of genoegen nemen met de kruimels die de Britten laten liggen.
Ik verkeer niet in de veronderstelling dat landen als Australië en Nieuw-Zeeland als lid van het gemenebest overwegen om hun renners thuis te laten. Maar als Nederland besluit zich te richten op andere sporten zouden andere landen kunnen volgen.
Wellicht is het een optie om in Apeldoorn of elders een alternatief toernooi te organiseren.
Niemand heeft verplichtingen richting Londen. Zelfs bij de Europese Kampioenschappen, vorig jaar in Alkmaar, lieten de Britten verstek gaan. Zij hadden hun eigen wedstrijden, de Revolutions in Manchester.