OS Londen, 2012. Heeft het nog wel zin ?

• Javelin

Hebben de baanwielrenners (M/V) er nog wel iets te zoeken, daar in Londen over vier jaar, tijdens de Olympische Spelen ?

Ik ben slechts een liefhebber, maar laat ik eens bij mezelf beginnen. Twee jaar geleden heb ik de data in 2012 alvast genoteerd, zo zeker als ik was dat ik zou gaan kijken. Maar tussen het WK in Mallorca en nu is de animo bij mij langzaam maar zeker verdwenen. Heb ik er eigenlijk wel zin in om een Brits blijspel te aanschouwen, met de buitenlanders in de figurantenrollen ?

Her en der wordt betoogd dat het budget en de prestaties van de Britten los staan van elkaar, maar ik heb toch mijn bedenkingen. Hoewel Nederlanders de naam hebben zuinig te zijn, staan ook de Britten er niet om bekend dat ze met geld smijten als ze er niet minstens iets voor terug krijgen.

De vraag is ook, of deze financiële inspanning blijvend is of van tijdelijke aard, alleen gericht op de “eigen” Olympische Spelen. Het feit dat er bij het WK in Zuid-Afrika geen enkele Britse junior te bespeuren viel, doet het ergste vrezen. Blijkbaar wordt er minder uitgegeven aan de periode na 2012.

Niet alleen in Nederland staat men voor de keuze: Zwaar investeren of genoegen nemen met de kruimels die de Britten laten liggen.

Ik verkeer niet in de veronderstelling dat landen als Australië en Nieuw-Zeeland als lid van het gemenebest overwegen om hun renners thuis te laten. Maar als Nederland besluit zich te richten op andere sporten zouden andere landen kunnen volgen.

Wellicht is het een optie om in Apeldoorn of elders een alternatief toernooi te organiseren.

Niemand heeft verplichtingen richting Londen. Zelfs bij de Europese Kampioenschappen, vorig jaar in Alkmaar, lieten de Britten verstek gaan. Zij hadden hun eigen wedstrijden, de Revolutions in Manchester.

• Joske

Geen gek idee

the Alternative At Apeldoorn?

The AAA

Let's go for it.

• Mistral

@ Javelin, ik vind het behoorlijk kinderachtig om nu ta gaan roepen wat heeft 2012 nou voor zin voor de Nederlanders.

Dat bij jou het animo zakt op het moment dat de prestaties van de Nederlanders enigzins tegenvallen geeft misschien meer aan over de fan die je eigenlijk bent. Zou het juist niet mooier zijn om de sporters te steunen ook als een toernooi zwaar tegenvalt.

En wie had een jaar geleden verwacht dat Bos geklopt zou worden op de sprint? Ik niet. Maar zijn de overige supporters thuis gebleven? Nee natuurlijk niet, die komen kijken, leven mee en mocht het een keer tegenvallen, steken ze die jongens een hart onder de riem! Dat zijn voor mij supporters.

En als je buiten de prestaties van de Nederlanders niet kan genieten van een Llanneras, of bijvoorbeeld de Britse achtervolgingsploeg, zou ik inderdaad thuis blijven.

En natuurlijk zal er geevalueerd moeten worden binnen de baanploeg en misschien moeten er zaken verbeterd worden waarvoor meer geld nodig is. Maar om je bij voorbaat neer te leggen bij een Britse suprematie in londen 2012 gaat mij veel te ver.

Het blijft topsport en gelukkig is dat niet te voorspellen!

• BigBen

Als alle deelnemers die niet winnen hun eigen competitie gaan organiseren om kans te hebben op een overwinning krijgen we erg veel wedstrijden met erg weinig deelnemers. Zitten we daar op te wachten?! Mag je een topper als Theo Bos afrekenen op basis van het falen op 1 (belangrijk!) moment?! Kunnen we echt zo slecht tegen ons verlies?! Is het echt zo moelijk om toe te geven dat de ploeg van Hoy, Pendleton en anderen het gewoon verschrikkelijk goed gedaan heeft en dat zij gewoon beter waren?! En nu niet beginnen te zeuren over “ze zullen wel iets gebruikt hebben” want iemand is pas fout als hij is gepakt en het onomstotelijk is bewezen. Dat een Hoy benen heeft van 70 cm. omtrek (wat sommigen direct koppelen aan doping) en dat een Pendleton naakt op de cover stond (wat werd uitgelegd als schreeuw om aandacht) zijn bijzaken, ze stonden er op het moment dat het moest gebeuren!

Bij verlies wijst het vingertje direct richting bondscoach en/of sporter, die moet hangen! Bij de dames is de deelname te gering om een EK te organiseren, en dan denkt men hier over een nieuwe competitie-zonder-GB …. Heel sportief! ;)

• Javelin

Gezien de reacties van Mistral en BigBen is een toelichting wellicht op zijn plaats.

Het gaat in dit topic niet over de prestaties van de baanwielrenners. Het gaat al helemaal niet over verdachtmakingen, alleen over het astronomische budget waarover de Britse baanploeg kan beschikken.

Interessant in dit verband is mogelijk het artikel dat o.a. verschenen is in het Brabants Dagblad:

http://www.brabantsdagblad.nl/sport/peking/baanwielrennen/3583254/Slechts-paar-kruimels-gemist.ece

Nu al heeft het Britse baanteam een budget ter beschikking dat vele malen groter is dan dat van Nederland, 7 miljoen tegenover 4 ton.

In de aanloop naar de Olympische Spelen wordt er in Groot-Brittanië nog eens 300 miljoen Pond extra gestoken in de sport als geheel. Of er daarvan ook nog een deel naar het baanwielrennen gaat, wordt in december besloten.

Ik ben van mening dat de resultaten en het budget van het Britse team met elkaar in verband staan.

Gaan wij nu ook zoveel investeren ?

Het is niet moeilijk te roepen dat we dat willen, het wordt al moeilijker als we erbij moeten zeggen waar het geld vandaan moet komen.

De kans is groot, dat renners uit Nederland en de andere landen in Londen geen rol van betekenis zullen spelen in en dan is mijn vraag, en meer is het niet: “Heeft het nog wel zin om daar mee te gaan doen ?”

• Mistral

Volgens mij zeg je eerst dat het animo om te gaan kijken een stuk gezakt is daar reageer ik op, graag je reactie.

Dat er natuurlijk werk aan de winkel is lijkt me duidelijk. Maar ik denk niet dat die gouden medaille te koop is. Natuurlijk moet je goede facaliteiten hebben, en hopelijk zijn die voldoende om Theo en de rest een eerlijke kans te geven tegen die Britten. En dan zal in londen blijken of het goed genoeg is voor een bevredigende prestatie.

Geef dan eerder eens je visie waar het aan schort volgens jou? Want lukraak geld erin pompen heeft geen zin.

• Javelin

Een medaille is niet te koop en natuurlijk staat het de Britten vrij om te investeren wat en waarin ze willen.

Je schrijft zelf over faciliteiten, ook faciliteiten kosten geld. En als je dan ziiet waar zo'n baanteam uit bestaat: Waar wij twee coaches hebben, hebben zij er achttien. Technische, medische, psychologische begeleiding etc.etc.

Naar het EK in Polen sturen wij slechts twee junioren, naar verluidt wegens geldgebrek.

Er is een webpagina waar wat valt af te lezen over de investering in GB:

http://www.uksport.gov.uk/pages/summer_olympic_sports_-_home/

Daarnaast zie ik de resultaten in Manchester en Beijing. Bewijzen dat er een relatie bestaat tussen die investeringen en de resultaten is niet eenvoudig. Maar ik leg die link wel en ziedaar mijn afnemende animo om in Londen te gaan kijken.

Er is werk aan de winkel……… er komt een evaluatie……..

Alles leuk en aardig, maar ik geloof niet dat we tot Londen hoeven te wachten om te zien of het voldoende is voor een bevredigende prestatie. Ik ben juist bang dat Manchester en Beijing het tegendeel al aangetoond hebben.

Waar het volgens mij aan schort ? Hierboven kun je wel het één en ander vinden. Maar dan nog, of dat nu lukraak geld pompen is of niet. Wie gaat dat geld verstrekken ?

• DeRosa

Natuurlijk heeft het zin om te blijven investeren in de baanrenners en rensters.De essentie van sport is het winnen maar ook het verliezen en we hebben goude tijden gehad en nu zitten we in het slechte weer. Toen Bos alles won wisten de Britten ook niet hoe ze het hadden en kijk ze nu eens.Denk dat het grote verschil behalve het budget ook de manier van trainen is en heb vernomen dat daar veel meer de aandacht op (been)spierkracht ligt. Sommige renner en rensters bij “ons” hebben ook die mogelijkheid gezien hun fysiek maar een Theo Bos moet het hebben van zijn souplesse en tactiek, natuurlijk zit er ook dynamite in de benen en zal hij moeten blijven kracht trainen maar een Hoy zal hij nooit worden gezien zijn fysiek. Wel kan hij sneller gaan worden dan Hoy want de rotatie snelheid bij bos kan nog omhoog terwijl die van Hoy bijna aan het maximale zit ivm gewicht van de benen. Voor Willy Kanis geldt meer duur vermogen, ze is de snelste op de start maar na een 3/4 ronden verliest ze snelheid. Heb trouwens af gevraagt waarom Yvonne Hijgenaar in Peking niet veel eerder op volle snelheid is gaan fietsen want haar talent is het om een hoge snelheid lang vol te houden. Haar max. snelheid is dan wel lager dan de top meiden maar als ze eerder aangaat dan is haar gemiddelde hoger en op wereld nivo ondanks dat vele haar al afgeschreven hebben is zij op de 500 meter en team sprint een fenomeen.Als laatste de opmerking dat in de UK het baanwielrennen net z'n wetenschap is als bij ons het schaatsen en dus leeft het daar veel meer met bij behorende sponsoren en dus mogelijkheden.Hopelijk blijven onze baan atleten doorgaan tot 2012 want ze hebben allemaal nog mogelijkheden, volg de wereldbeker wedstrijden maar goed!!!!!!