Goed Nieuws !!

  • Timoner

    Na de opening vorige vrijdag in Beveren-Waas van die oefenpiste word er eindelijk ook werk gemaakt (van de lang verwachte) renovatie van het in 1925 aangelegde (83 jaar) wielerbaantje in Rumbeke.

    Ook goed nieuws uit Rumbeke (Roeselare) waar ze begonnen zijn met de werken om de wielerpiste te renoveren, al onkruid is al verdwenen en er zijn al verschillende toelatingen voor de de bouw sanitaire installaties enz.

    Historiek

    De Rumbeekse velodroom heeft een rijk wielerverleden: legendes zoals Briek Schotte, Rik Van Steenbergen, Marcel Kint en Patrick Sercu hebben er nog rondjes gereden.

    De velodroom, gelegen in de Izegemsestraat 52, werd in 1925 aangelegd door Odiel Defraye, die als eerste Belg die in 1912 de Ronde van Frankrijk won.

    De huidige betonnen wielerpiste verving in 1925 de aarden piste. Oud-wielrenner Albert Sercu nam in de jaren '60 het initiatief om de wielerbaan te herstellen. Samen met supporters van zijn zoon Patrick Sercu maakte hij de met onkruid bedekte piste weer berijdbaar.

    Vandaag blijft van de wielerpiste slechts een ruïne over.

    Hoewel de bovenste betonlaag al afgesleten is, blijven de resten van een jarenlange verwaarlozing zichtbaar, bomen groeien tussen het gebarsten beton en het middenplein is bezaaid met oneffenheden en wildgroei.

    Het Roeselaars stadsbestuur toonde weinig interesse en de piste bleef verloederen. Daar komt nu met een privé-initiatief dus verandering in. "Voor de aanleg van de nieuwe piste kunnen we voor 80 percent rekenen op subsidies van Monumentenzorg.

    Hier nog enkele beelden van de huidige toestand van het kleine wielerbaantje (Baanomtrek is 163m).

  • Timoner

    Hetzelfde zal het wel nooit meer worden, maar na de gehele renovatie (een volledig nieuw betonnen baanopppervlak) zal in 2012 wel terug echt op deze zomervelodroom kunnen gereden worden, en misschien herleeft dan wel een klein beetje de sfeer van de gloriedagen.

  • Joske

    Prachtige foto's!!

    Super.

  • South Holland

    Wie weet hoe het oude baantje uit Schiedam erbij ligt?

    Als ze het in Belgie zo kunnen opknappen moet dan toch ook wel haalbaar zijn in Nederland? Als de gemeente Rotterdam geen overdekte baan wil is dit toch een goede oplossing?

  • Javelin

    Ik dacht ook al aan de baan in Schiedam, maar aan monumentenzorg had ik nog niet gedacht. Geen gek idee………

  • Yorifumi

    http://www.yorick-bos.com/wielerbaanschiedam.htm

  • Jan Helik

    Geachte ‘Baangekken’ (waar ik zelf ook bij hoor), hebben we ons wel ens afgevraagd of er überhaupt van rennerszijde uit belangstelling bestaat om zomers op de baan te rijden? Er zijn m.i. genoeg criteriums en ik denk dat ‘onze’ baanrenners er dan voor kiezen om op de baan te rijden…zie de laatste koppelomniums en de 50 km wedstrijden in Alkmaar in maart. Het weer was overdag goed om te kunnen trainen dus was er sa vonds (te) weinig belangstelling.

    Gr Jan (die hoopt dat ie niet te pessimistisch is)

  • Timoner

    Hoewel reeds plannen sinds 1961 was de eerste steenlegging pas op 23 januari 1969 door Jan Jansen de tourwinnaar van 1968.

    De feestelijke opening van de 265m asfalt wielerbaan in Sportpark Harga aan de Olympiaweg was op 30 april 1971 (Koninginnedag).

    Wielerbaan Schiedam sluit zijn poorten op 6 juli 1976, omdat de baan niet meer veilig is omdat de gemeente Schiedam geen onderhoud aan het talud wil doen.

    Door eigen inzet is na renovatie deze wielerbaan opnieuw klaar voor gebruik in 1982 is, in 1991 werd de wielerbaan Schiedam definitief gesloten.

    Bijgevoegd enkele foto's van de opening van de baan, en van de eigen gebouwde Derny's (met een 55 cc motor), alsook van de Derny training

  • Timoner

    Huidige toestand van de baan in Schiedam kan je zien op of klik hierop :

    http://www.yorick-bos.com/wielerbaanschiedam.htm

    Ik heb mij ook al afgevraagd waarom niemand een initiatief neemt om van de vroegere zomerbaan in Schiedam terug een echte zomerbaan re maken, met wat medewerking van de KNWU, Rotterdam, de huidige baantoppers enz. in Nederland moet daar toch iets voor te doen zijn.

    Want waarom zou er in Schiedam niet kunnen wat met die oude ruine in Rumbeke (Belgie) wel kan.

    De baan ligt er en zelfs opknappen en zelfs nieuwe fundamenten onder de baan en nieuw oppervlak zal nog steeds goedkoper zijn dan wanneer er niets is.

    Het kan eigenlijk toch niet dat één van de huidige (wereldtop) baannaties omzeggens GEEN enkele echte zomerbaan meer heeft.

    Er ligt sinds 2000 wel een 500m asfalt baan in Geleen (Limburg), maar buiten wat klassementswedstrijden (meg een wegfiets) gebeurt daarop eigenlijk niets wat met het echte baanwielrennen te maken heeft.

    Verder zijn er nog 400m asfalt oefenbanen (helling bochten12 a 14°, vergelijkbaar met de baan in Beveren-Waas - zie foto's) gelegen in Helmond, Woensel (Eindhoven-Noord) en Tilburg.

    Nog zo'n 400m asfalt oefenbaan ligt er in Baarle-Nassau, maar wordt momenteel niet meer gebruikt.

    Er is in Nederland ook al een jaar of 5 (een KNWU) baanplan voor de aanleg van nieuwe goedkopere openlucht wieler(oefen)banen, maar een jaar of 5 later moet de eerste nog worden ingehuldigd, laat staan dat er al ergens plannen zijn en dan moeten de werken nog beginnen.

    Van de zomerbanen welke er begin jaren 80 nog waren in Nederland zijn de grote stadion wielerbanen in Amsterdam (Olympisch Stadion), Nijmegen (de Goffert) en Utrecht verdwenen, evenals de kleinere wielerbaantjes in Oudenbosch en Apeldoorn (beiden verkaveld voor bebouwing) en deze in Hilversum (lag in natuurgebied, grond is gesaneerd)

    De vroegere openluchtbanen van Sloten en Alkmaar werden ondertussen verbouwd tot de huidige indoor wielerbanen.

    Er komt dit jaar nu wel een geheel nieuwe indoor topwielerbaan bij in Apeldoorn (Omnisportcentrum) wat natuurlijk een hele aanwinst is, maar toch zouden een aantal van die zomerbaantjes moeten blijven bestaan.

    Rijden in de zomermaanden op een indoor wielerbaan spreekt inderdaad maar weinigen aan, en ook is de stap voor sommigen soms te groot.

    Sommigen gaan met Pa of Ma het graag eerst eens proberen en testten op een kleine regiobaan en als het allemaal meevalt en het is goed kan de stap naar de echte grote (indoor)banen worden gezet.

    En ook voor regionale recrutering en training zijn zulke openluchtbaantjes een ideale lokatie enz.

    Bijgevoegd foto : dernywedstrijd beroepsrenners wielerbaan Schiedam 1975

  • Timoner

    Zie ook deze Link :

    http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=V61T4RG0