Selectie WK baan bekend
WK BAANWIELRENNEN
NIEUWEGEIN (ANP) - - Bondscoach Peter Pieters heeft woensdag zijn selectie voor de wereldkampioenschappen baanwielrennen in Manchester (26-30 maart) bekendgemaakt. Het toernooi is voor een aantal Nederlandse deelnemers de laatste kans zich te plaatsen voor de Spelen van Peking. Pieters reist met een selectie van zeventien naar de Britse stad.
WK-selectie. Mannen: Levi Heimans (ploegachtervolging), Jenning Huizenga (ploegachtervolging, individuele achtervolging), Pim Ligthart (puntenkoers), Jens Mouris (ploegachtervolging, koppelkoers, individuele achtervolging), Peter Schep (ploegachtervolging, koppelkoers), Robert Slippens (omnium), Wim Stroetinga (scratch), Theo Bos (teamsprint, sprint, keirin), Teun Mulder (teamsprint, sprint, keirin, 1 km tijdrit), Tim Veldt (teamsprint, sprint, 1 km tijdrit).
Vrouwen: Marlijn Binnendijk (ploegachtervolging), Ellen van Dijk (ploegachtervolging, individuele achtervolging), Elise van Hage (ploegachtervolging), Yvonne Hijgenaar (sprint, 500 meter tijdrit), Willy Kanis (sprint, keirin, 500 meter tijdrit), Marianne Vos (puntenkoers), Chantal Blaak (reserve ploegachtervolging).
WK geen tussendoortje voor Bos
WK BAANWIELRENNEN
AKERSLOOT (ANP) - Natuurlijk zijn de Olympische Spelen het hoofddoel voor Theo Bos. Maar de baanrenner stapt zondag niet in het vliegtuig naar Manchester om verstoppertje te spelen. Sprinter Bos wil voor de derde keer op rij de wereldtitel op het koningsnummer veroveren.
Om dat doel te bereiken heeft het icoon van de Nederlandse baansport niets aan het toeval overgelaten. ,,Ik heb me voorbereid zoals ik dat voor de Spelen zou doen'', vertelde hij woensdag in een hotel langs de snelweg bij Akersloot. De sprinters Bos, Teun Mulder en Tim Veldt - samen ook kanshebbers voor goud op de teamsprint - presenteerden zich op eigen initiatief aan de media op de dag dat de wielerbond KNWU schriftelijk de WK-selectie bekendmaakte.
Bos is uiteraard de blikvanger en de enige Nederlandse titelverdediger. Hij erkende woensdag dat een WK in een olympisch jaar net even anders aanvoelt maar daarom niet minder belangrijk is. ,,Ik wil wel winnen, hoor. En ik zie het ook als een generale voor de Spelen. Ik heb deze winter niet veel anders gedaan dan andere winters. Hooguit details wat aangepast: in mijn eetpatroon, met slapen, een beetje spelen met versnellingen.''
Wat zou hij ook veranderen? Bos verloor sinds maart 2005 (WK Los Angeles) geen belangrijk sprinttoernooi meer. ,,Twee keer pieken in een jaar is geen probleem. Het is nog een hele tijd naar de Spelen. Het lijkt me zelfs goed om de ballon al een keertje op te blazen. Verstoppertje spelen zie ik niet zitten. Ik zou me niet prettig voelen als ik in Manchester niet het achterste van mijn tong zou laten zien. Misschien is het niet handig maar ik behoud liever mijn ongeslagen status. Dat vind ik een beter signaal.''
Bos gaat in Manchester voor niets minder dan de regenboogtrui. ,,Met zilver zou ik heel teleurgesteld zijn. Ik zie het toch een beetje als mijn trui.'' De Fransman Kevin Sireau ziet hij als zijn grootste concurrent. ,,Een gevaarlijke klant. Een nieuwkomer nog, hij mist misschien nog wat ervaring.''
Glimlachend dacht hij terug aan 2004, aan de manier waarop hij toen de tijd tussen WK (goud) en Spelen (zilver) doorbracht. ,,Ik ging volle bak door met trainen met vermoeidheid en blessures tot gevolg. Het was gebrek aan ervaring. Nu ben ik veel bewuster. Soms denk ik wel eens: ben ik niet te relaxed? Moet ik niet vaker met het mes tussen de tanden trainen?''