Lottozesdaagse Hasselt denkt na over toekomst.
Dinsdag liep de derde editie van de Lotto Zesdaagse van Hasselt af. Of er ook een vierde editie komt, is nog niet duidelijk. Johan Vanmuysen, Hasselts schepen en directeur van de Ethias Arena, wil alvast ook volgend jaar een zesdaagse in zijn stad.
Over de sportieve evaluatie van de Lotto Zesdaagse Hasselt maakte wedstrijdleider Patrick Sercu zich geen zorgen. De eerste extra-sportieve evaluatie die over enkele weken gevolgd wordt door de grondige slotanalyse met alle actoren klonk positief en negatief uit de mond van organisator Rob Discart.
Discart: ‘Meer belangstelling van bedrijven’
“Het positieve nieuws is dat we zaterdagavond en dinsdagavond geleerd hebben dat een goede ambiance ook in de Ethias Arena net als in Gent mogelijk is maar dat we daarvoor de hulp nodig hebben van mensen uit het Gentse die de piste kennen”, vertelde Discart.
“Het negatieve punt is de tegenvallende publieke belangstelling. De slotavond kon nog veel goedmaken, maar ik vrees toch dat we er in vergelijking met vorig jaar twintig percent op achteruit gaan. Van 18.000 naar 14.000. We maakten dit jaar al veel werk van communicatie, maar we zullen dat nog meer moeten doen. Wel heb ik kunnen vaststellen dat er uit de bedrijven meer belangstelling was dan vorig jaar.”
Vanmuysen: ‘Zeker nog mogelijkheden tot groei’
“Of het voldoende is om er mee door te gaan zal over enkele weken duidelijk worden. Je zult mij vandaag nog niet horen zeggen dat we er al dan niet mee doorgaan. Mijn overtuiging is dat het doodjammer zou zijn dat een mooie sport zou verdwijnen die er vroeger niet was en die we geprobeerd hebben naar hier te brengen in een fietsvriendelijke provincie”, aldus Discart.
De Hasseltse schepen Johan Vanmuysen, die ook voorzitter is van de Ethias Arena, dacht al aan de toekomst. “De stadspromotie die de Lotto Zesdaagse met zich meebrengt, is enorm”, vertelde hij. "Het evenement staat ook mooi in deze site. Daarom moeten we naar de toekomst toe werken aan de positieve punten. Er zijn zeker mogelijkheden tot groei. De Sercu: ‘Experiment Keisse-De Ketele niet tegengevallen’
avond van de Confederatie van de Bouw heeft bedrijfsleiders en ondernemers samengebracht. Er zijn engagementen gemaakt naar volgend jaar toe en het bedrijfsleven heeft zich bereid verklaard om te zorgen voor vollere tribunes tijdens de eerste dagen en ze wil ook ploegen sponsoren."
Patrick Sercu had alleen positief nieuws. “De twee ploegen die we verwacht hadden staken er bovenuit. Risi-Marvulli waren knap en het experiment met Keisse-De Ketele is niet tegengevallen. Zoiets moest voor eigen volk gebeuren en het heeft ons geleerd dat we op termijn naar een nationale ploeg kunnen gaan. Voorts heb ik geleerd dat veel jongeren staan te drummen om de oudere garde in het pistewereldje af te lossen en dat Leon van Bon en Allan Davis nog kunnen groeien in dit wereldje.”
Bron: Zesdaagse Hasselt