Baan Apeldoorn

  • Edison

    Wie kan mij vertellen wanneer de nieuwe wielerbaan in Apeldoorn wordt geopend?

  • Buurman v.d.Klimgeit

    De officiële opening vindt plaats op vrijdag 26 sept.a.s.

    Zie voor leuke informatie de site van De Adelaar

  • Joske

    Baanwielrennen www.adelaar.org

  • Timoner

    De Adelaar heeft reeds een 70-tal nieuwe baanfietsen besteld om te verhuren op de nieuwe wielerbaan, en tevens zouden er een 10-tal gesponsorde nieuwe Derny's worden aangeschaft.

    Eens benieuwd of men daar in Apeldoorn ook gaat stayeren en nieuwe Stayers opleiden, want zowel Peter Steijn als Jerry Arentsen hebben een gangmaker A licentie om met de zware motoren te rijden.

    Enkele jaren geleden stonden er in de kelder in Alkmaar nog de oude (rode) Honda stayermotoren - eigendom van gangmaker Levien Mechielsen uit Alkmaar.

    Misschien zouden deze nog wel prima dienst kunnen doen in Apeldoorn.

  • Buurman v.d.Klimgeit

    Beste Timoner en andere liefhebbers van de stayersport,

    Het lijkt mij niet verstandig om geld aan de stayersport te besteden.

    Het is jammer maar deze tak van de baansport is op sterven na dood.

    Het schrappen van het W.K. door de UCI ( Carsten Podlesch,die inmiddels zijn fiets heeft opgeborgen was in 1994 de laatste wereldkampioen) betekende de teloorgang van de stayerij.Toegegeven,bij onze oosterburen worden nog wedstrijden gehouden op open banen en tijdens de zesdaagsen van Dortmund,Zurich en Berlijn rijden de gangmakers hun rondjes.Ik zie dit als het in stand houden van een stukje verleden.

    In eigen land hebben we Reinier Honig en Tim v.d.Zanden die als jongeren, gelukkig voor Alkmaar, nog op de fiets klimmen.Opvolgers voor Kops en Rol?Ik ken ze niet.

    Het is jammer dat dit onderdeel van de baansport op den duur verdwijnt ondanks enkele reanimatie pogingen.

  • Joske

    Stayeren heeft niet de grootste prioriteit in Apeldoorn, maar willen we zeker niet uitsluiten.

    Op dit moment wordt een stayersmotor geprepareerd om de nostalgie bij de opening enigszins voel- hoor- en zichtbaar te maken.

    Tenminste, als hij weer fatsoenlijk aan de praat te krijgen is….

    We willen best in grote motoren investeren als er geld is. Hoogste prioriteit is nu iedereen op de baan te krijgen tijdens de trainingen en wedstrijden. Daarvoor zijn de huurfietsen bedoeld.

    Dernywedstrijden willen we met “eigen” gangmakers realiseren.

    Als alles loopt zoals het er nu uitziet zijn er straks 12 derny's beschikbaar voor de mannen en vrouwen die zich willen aanmelden als gangmaker.

    Wel eerst je B-licentie Gangmaker halen (in twee maanden tijd te doen) op de baan in Alkmaar of Amsterdam.

    Opgeven kan bij:

    p.steijn@chello.nl

    Het verhaal van de 70 huurbaanfietsen klopt.

    Er komen 60 Gazellefietsen te staan en 10 fietsen van Eddy Merckx.

    Wil je als trainer aan de slag en heb je wielrentrainer A of een jeugdtrainerslicentie:

    baanwielrennen@adelaar.org

    Momenteel wordt er verder hard gewerkt aan koppelkoerskleding, gangmakerskleding, rugnummerseries, rollerbanken,handschoenen, helmen.

    Potentiele sponsors kunnen zich voor reclameborden melden bij:

    baanwielrennen@adelaar.org en je krijgt alle tarieven te horen die horen bij De Adelaar.

    Voor totale reclame moet men zich wenden tot de Omnisportdirectie.

    Kortom: Dit moet een geweldige stimulans worden voor iedereen om zich op dit schitterende complex te bekwamen tot baancoureur.

    Blijf het nieuws volgen op:

    www.adelaar.org onder Baanwielrennen.

  • Stayer/Pacer

    Jammer dat de stayersport toch weer negatief bekeken wordt.

    De afgelopen 5 jaar is het aantal deelnemers aan het NK en het aantal beschikbare gangmakers in nederland alleen maar groter geworden. Alkmaar haalt een prachtig stel motoren uit Duitsland en organiseert 3 jaar op rij het EK.

    De hoogtij dagen van welleer zullen inderdaad niet meer terugkomen, maar er zullen altijd enthousiastelingen hun rondjes blijven maken :)

  • Timoner

    Foto's van huidige stand van de bouw :

    http://www.apeldoorn.nl/data/TER/docs/leven/bouwen/omnisportcentrum/webalbum/BouwOmnisportcentrum2008/BouwOmnisportcentrum2008/index.html

  • EJ

    Leuk al die aandacht voor het Stayeren en Derny gebeuren. Al denk ik persoonlijk dat de techniek hopeloos achterhaald is. Misschien een idee om eens wat te doen aan de stank en herrie die die oude dingen produceren. Derny's zijn peperduur en de trotse bezitters ervan koesteren ze als waren ze van goud. Ga je investeren in die oude troep of maak je van de gelegenheid gebruik een en ander iets milieu (lees sporter) vriendelijker te maken?

    Niet eenvoudig natuurlijk want een en ander is aan UCI, KNWU regeltjes gebonden, maar kom op zeg het is 2008! Ik ken geen regelgeving over de motoren an sich…(4-takt?, Ethanol?, Elektrisch?)

    Ik heb zelf ook een gangmakers licentie, gangmaken is enorm leuk om te doen , maar die herrie en vooral stank is eigenlijk niet meer nodig lijkt me zo…..

    Groetjes,

    EJ

  • Stayer

    Jij zegt zelf gangmaker te zijn, dan begrijp ik sommige van je uitspraken al helemaal niet (en ik ben zeker niet alleen vrees ik !)

    1. Leuk al die aandacht voor het Stayeren en Derny gebeuren. Al denk ik persoonlijk dat de techniek hopeloos achterhaald is.

    Als jezelf gangmaker bent en ook van je sport houd zou je blij moeten zijn met al de aandacht voor het Stayeren en Derny rennen !!

    De techniek is hopeloos achterhaald, wat wil je daarmee nu zeggen ??

    2. Misschien een idee om eens wat te doen aan de stank en herrie die die oude dingen produceren.

    Sommige Derny's zijn oud (in leeftijd), maar de meesten zelfs nog vrij nieuw en recent (minderdan 5 en 10 jaar), dat noem jij oude dingen ??

    3. Derny's zijn peperduur en de trotse bezitters ervan koesteren ze als waren ze van goud.

    Peperduur ??; een nieuwe Derny kost +/- 2000 a 2500 ,-€ en deze gaat jaren mee. En dat in tijden dat sommigen iedere jaar een nieuwe tracefiets kopen van tussen de 3000 en 5000 Euro.

    Bv: Dit jaar hebben 10 leden van onze fietsclub (totaal 30 leden) een nieuwe racefiets gekocht, de topper kocht er één van 5300 euro.

    Dan noem jij een Derny van 2500,-€ peperduur ?

    4. Ga je investeren in die oude troep of maak je van de gelegenheid gebruik een en ander iets milieu (lees sporter) vriendelijker te maken?

    Nogeens, investeren in oude troep, zie onder punt 2.

    En als jij als kenner en insider van deze sport het ei van Columbus hebt uitgevonden (eventueel bv. een Derny zonder motor) neem dan contact op met dernybouwers Arie Simon, Chris Jeucken of Rik Lievens in Izegem (B)

    Als het produckt commercieël is en zij kunnen het verkopen waarom zouden zij er dan niet voor gewonnen zijn.

    Electrische Derny's of een Derny op batterijen zoals jij suggereert ?

    In de nieuwe indoor wielerbaan in L.A en ook op een indoor wielerbaan in Canada worden de renners voor de Keirin en enkele andere sprintnummers gegangmaakt

    door een gangmaker ?? op een soort met batterijen aangedreven Mountainbike

    Zie deze foto :

    http://www.cyclingnews.com/photos/2007/worldcup0708/losangeles08/index.php?id=/photos/2007/worldcup0708/losangeles08/losangeles083/IMG_1193

    Dernywedstrijden worden nog gehouden en zijn populair, in Duitsland, Zwitserland, Groot-Britanie (op diverse wielerbanen), Frankrijk, Italie, Denemarken, Nederland.

    Maar neem morgen het zoemende geluid van de brommertjes weg welke nu juist nog vele toeschouwers aantrekt (vooral in bv. de zesdaagsen) is er niets meer aan, het is juist het geraas van de motortjes dat de mensen aanspreekt, en niet het rijden achter een electrische mountainbike, daar zit niemand op te wachten.

    5. Ik heb zelf ook een gangmakers licentie, gangmaken is enorm leuk om te doen , maar die herrie en vooral stank is eigenlijk niet meer nodig lijkt me zo…..

    Ik ken gangmakers die eerst zelf jarenlang achter de zware motor en of Derny gereden hebben en daarna nog 40 jaar gangmaker zijn geweest en deze zijn inmiddels reeds dik in de zeventig of in de tachtig jaar oud (Noppie Koch, Chris Smits, Jos de Bakker, Paul de paepe, Frits Van Duivenbode enz.) en zij zien er allemaal nog kloek en gezond uit, zodus wat rook van die brommertjes inademen heeft hen niet ongezond gemaakt.

    Nee, prima keuze van die mensen in Apeldoorn van te investeren in nieuwe Derny's, het is één van de weinige sportdisiplines welke nog wat volk naar de wielerbaan lokt.