Openlucht wielerbanen 2007

  • Stayer

    Op vraag van Cyclo op dit Forum van 08-11-2007

    Zijn er nog onoverdekte Nederlandse wielerbanen in gebruik? Welke banen liggen er nog ?

    en voor de andere geintresseerden bezoekers hierbij alvast dit lijstje

    Openlucht wielerbanen 2007

    1. Geleen (sportcentrum Glanerbrook)

    500m asfalt wielerbaan (helling bochten 22°)

    Kummenaedestraat 45

    www.wielerbaangeleen.nl

    2. Woensel – Eindhoven (sportcomplex Eindhoven–Noord)

    400m asfalt wielerbaan (helling bochten 14°)

    Oude Bossche Baan

    3. Helmond (sportpark Rijpelberg)

    Nemelaerhof 70

    400m asfalt wielerpiste (helling bochten 12°)

    4. Tilburg (Sportpark Bijstervelden)

    Bijsterveldenlaan 3 (wijk Reeshof)

    415 m asfalt wielerpiste (helling bochten 10°)

    Oude aanwezige wielerbanen (niet meer in gebruik ?)

    Baarle-Nassau (Sportpark)

    400m asfalt piste (helling bochten 30°)

    Ruiterpad

    Schiedam (Sportpark Harga)

    Olympiaweg

    Oude 265m asfalt wielerbaan

    Wassenaar (Camping Duinhorst)

    Beton wielerbaan

    Buurtweg 135

    http://www.duinhorst.nl

    Wageningen (Camping De Wielerbaan) Baan = gedeeltelijk intact

    Beton wielerbaan

    Zoomweg 7-9

    http://www.wielerbaan.nl

  • Stayer

    Nog ergens plannnen voor de bouw van een nieuwe OPENLUCHT wielerbaan in Nederland ?

    In 2005 waren er in TIEL plannen voor het bouwen van een echte wielerbaan waar wielerclub JRV De Batauwers een 250m wielerbaan wilde laten aanleggen.

    Droom of werkelijkheid, wie woont er in de buurt en weet meer ?

    Nog andere plaatsen ?

  • Javelin

    Zijn er voldoende banen in Nederland ?

    In Duitsland vind je in of bij elke stad van enige omvang een wielerbaan, indoor, outdoor, soms beide.

    In Frankrijk zijn er drie overdekte wielerbanen (Parijs, Bordeaux en Grenoble), maar wel zo’n 130 betonnen banen in de openlucht.

    Als we het Sportpaleis van Antwerpen niet meetellen, de baan erin is waarschijnlijk niet meer bruikbaar, zijn er in België twee overdekte wielerbanen, beiden in Gent.

    De zesdaagse wordt elk jaar gehouden op de 166,66m baan in “het Kuipke”, gelegen in het Citadelpark. Niet ver daarvandaan, langs de watersportbaan, werd in 2005 de halfoverdekte 250m houten wielerbaan Blaarmeersen omgebouwd naar een polyvalente indoor wielerbaan, die werd geopend in februari 2006. Bij deze gelegenheid werd hij omgedoopt tot “Vlaams wielercentrum Eddy Merckx”.

    Daarnaast kent België een groot aantal open wielerbanen. De afgelopen 15 jaar zijn er zelfs 10 nieuwe banen gebouwd, allemaal met een dek van asfalt

    1992 - ZEMST (Elewijt) - Lengte 377m

    1994 - HULSHOUT - Lengte 384m

    1999 - ANS (Alleur) - Lengte 400m

    2000 - PEER - Lengte 400m

    2000 - CHARLEROI (Gilly) - Lengte 250m

    2001 - ROCHEFORT (Jemelle) - Lengte 400m

    2002 - REBECQ (Quenast) - Lengte 333,33m

    2005 - OOSTENDE (Stene) - Lengte 333,33m

    2006 - ANTWERPEN (Wilrijk) - Lengte 333,33m

    2007 - BRUGGE (Assebroek) - Lengte 333,33m

    Het streven was dat in elke provincie een dergelijke baan zou liggen, vooral als laagdrempelige accommodatie waar vooral de jeugd veilig kan rijden.

    Op Zaterdag 2 juni werd in het Bloso sportcentum te Brugge (deelgemeente Assebroek) de nieuwe “wielerbaan Patrick Sercu” geopend, waarmee het eerste deel van het doel bereikt was Aan het tweede deel van het doel voldoen ze blijkbaar prima, de bouw gaat voorlopig door. In Beveren is men al begonnen, verder worden er plannen gemaakt voor Affligem, Roeselare en Brussel.

    Als volgend jaar de overdekte baan van Apeldoorn geopend wordt, zijn we wat dat betreft in Nederland nog niet eens zo slecht voorzien, met ook nog Sportpaleis Alkmaar en het Velodrome in Amsterdam. Mooie accommodaties om grotere evenementen te organiseren, maar minder geschikt om het rijden op de baan eens uit te proberen.

    Alleen in Zuid-Nederland vind je een paar open banen die vooral door de plaatselijke wielerverenigingen gebruikt worden om erop te trainen: Zie hiervoor de andere topics.

    Van verschillende kanten hoort men stemmen opgaan, dat dit aantal wat karig is. Dit terwijl er argumenten genoeg zijn om de handen weer eens uit de mouwen te steken, en zodoende Nederland op dit gebied weer een partijtje te laten meeblazen.

    Naast het feit dat een open of halfopen baan minder kostbaar is, biedt zo’n constructie aantrekkelijke voordelen.

    Meer ervaren baanrenners kunnen er ’s zomers, als de temperaturen binnen te hoog oplopen, hun trainingsritten afleggen in de open lucht.

    Ook voor wie zich voorbereidt op een wegkoers, hobbyist en recreant kan het verleidelijk zijn om zich op bepaalde dagen op zo’n baan te begeven, en wel in verband met veiligheid. Snelwegen raken overvol, automobilisten storten zich op de sluiproutes, waar ze soms in conflict komen met de wielrijders.

    Hoewel een baanfiets gewoonlijk geen remmen en versnellingen heeft, worden er in België geen speciale eisen gesteld aan het materiaal waarop gereden wordt. Wie het wil kan voor 3 Euro per dag een fiets huren, maar de eigen fiets is ook welkom.

    Een ander belangrijk kenmerk dat de Belgische banen hebben, is dat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Voor de prijs van 2 Euro kan iedereen het rijden op de baan eens uitproberen.

    De belangrijkste doelgroep is, zoals gezegd, de jeugd.

    Men biedt een opening om jongeren op een veilige plaats kennis te laten maken met sport, zonder dat daar formaliteiten of hoge kosten aan verbonden zijn.

    Naar verluidt heeft de baan in Brugge 850.000 Euro gekost. Geen sportvereniging die zo’n bedrag op tafel kan leggen, maar er zijn meerdere redenen voor de overheid om hierin het voortouw te nemen.

    In vrijwel elk verkiezingsprogramma staat dat de sport in Nederland verder uitgebreid moet worden. De jeugd dreigt problemen te krijgen met overgewicht om nog maar niet te spreken over het gebrek aan zinvolle vrijetijdsbesteding met alle gevolgen van dien.

    Tenslotte: Er ontstaat een middenterrein van honderden vierkante meters, waar lokaal verdere invulling aan kan worden gegeven. In Wilrijk ligt er binnen de wielerbaan een vlakke ovaal voor onder meer skeelers. De rest is daar opgevuld met een BMX-parcours, maar meerdere mogelijkheden zijn denkbaar.

    Niet iedereen is geschikt om te voetballen of te zwemmen, hoe meer verschillende sporten er mogelijk zijn, hoe beter.

    Theo Bos, Teun Mulder, Tim Veldt, Marianne Vos en alle andere bekende en minder bekende mannen en vrouwen hebben een aantrekkingskracht op de jeugd, daarvan moet gebruik gemaakt worden.

  • Stayer

    De wielerbaan in Beveren is ondertussen klaar, de lijnen moeten nog worden geschilderd en omheining geplaatst, officieële opening is in het voorjaar.

    Verder zijn er nog plannen voor het aanleggen van een openlucht wielerpiste in Affligem, Oudenaarde, één in Turnhout en in het Brusselse gewest.

    In Rumbeke is het 80 jaar 163m lange totaal overwoekerd en vervallen betonbaantje als cultureel erfgoed beschermd en zal geheel terug worden gerenoveerd voor jeugdopleiding.

    Meerdere van die aangelegde openluchtbanen hebben ook verlichting waardoor er ook s'avonds veilig op kan gereden worden (als de baan droog is), vooral intressant in de wintermaanden en in het voorjaar als het vroeg donker is.

    2 wielerbanen (Rochefort en Beveren) hebben een brug over de baan naar het middenterrein, een vijftal andere wielerbanen een tunnel onder het rijvlak.

    In Beveren, Peer, Zemst en Oostende kan men zelfs gewoon GRATIS rijden, in Wilrijk kost het bv. 2,-€ en in Brugge 3,-€ (voor een hele dag).

    Ook op enkele andere banen moet men betalen maar veelal is daar niemand en kan men er gewoon zo rijden zoals in Hulshout, je kan niet 1,-€ betalen want er is gewoon niemand.(en men maakt daar ook geen problemen over).

    De meeste reeds aangelegde wielerbanen zijnn gesubsideerd door de Belgische wielerbond KBWB (tussenkomst 75.000,-€), de gemeente, Provincie, Vlaams gewest of Waals gewest en of door de sportdienst van de Vlaamse gemeenschap Bloso (baan in Brugge en VWEM Gent)

    De gemeente Beveren heeft o.a. de nieuwe wielerbaan wel geheel zelf bekostigd.

    De KBWB heeft zijn tussenkomst van 75.000,-€ voor de bouw van een wnieuwe wielerpiste stopgezet en zou nu met dat vrijgekomen geld de aanleg van nieuwe BMX banen of parcoursen willen aanmoedigen.