Zijn er voldoende banen in Nederland ?
In Duitsland vind je in of bij elke stad van enige omvang een wielerbaan, indoor, outdoor, soms beide.
In Frankrijk zijn er drie overdekte wielerbanen (Parijs, Bordeaux en Grenoble), maar wel zo’n 130 betonnen banen in de openlucht.
Als we het Sportpaleis van Antwerpen niet meetellen, de baan erin is waarschijnlijk niet meer bruikbaar, zijn er in België twee overdekte wielerbanen, beiden in Gent.
De zesdaagse wordt elk jaar gehouden op de 166,66m baan in “het Kuipke”, gelegen in het Citadelpark. Niet ver daarvandaan, langs de watersportbaan, werd in 2005 de halfoverdekte 250m houten wielerbaan Blaarmeersen omgebouwd naar een polyvalente indoor wielerbaan, die werd geopend in februari 2006. Bij deze gelegenheid werd hij omgedoopt tot “Vlaams wielercentrum Eddy Merckx”.
Daarnaast kent België een groot aantal open wielerbanen. De afgelopen 15 jaar zijn er zelfs 10 nieuwe banen gebouwd, allemaal met een dek van asfalt
1992 - ZEMST (Elewijt) - Lengte 377m
1994 - HULSHOUT - Lengte 384m
1999 - ANS (Alleur) - Lengte 400m
2000 - PEER - Lengte 400m
2000 - CHARLEROI (Gilly) - Lengte 250m
2001 - ROCHEFORT (Jemelle) - Lengte 400m
2002 - REBECQ (Quenast) - Lengte 333,33m
2005 - OOSTENDE (Stene) - Lengte 333,33m
2006 - ANTWERPEN (Wilrijk) - Lengte 333,33m
2007 - BRUGGE (Assebroek) - Lengte 333,33m
Het streven was dat in elke provincie een dergelijke baan zou liggen, vooral als laagdrempelige accommodatie waar vooral de jeugd veilig kan rijden.
Op Zaterdag 2 juni werd in het Bloso sportcentum te Brugge (deelgemeente Assebroek) de nieuwe “wielerbaan Patrick Sercu” geopend, waarmee het eerste deel van het doel bereikt was Aan het tweede deel van het doel voldoen ze blijkbaar prima, de bouw gaat voorlopig door. In Beveren is men al begonnen, verder worden er plannen gemaakt voor Affligem, Roeselare en Brussel.
Als volgend jaar de overdekte baan van Apeldoorn geopend wordt, zijn we wat dat betreft in Nederland nog niet eens zo slecht voorzien, met ook nog Sportpaleis Alkmaar en het Velodrome in Amsterdam. Mooie accommodaties om grotere evenementen te organiseren, maar minder geschikt om het rijden op de baan eens uit te proberen.
Alleen in Zuid-Nederland vind je een paar open banen die vooral door de plaatselijke wielerverenigingen gebruikt worden om erop te trainen: Zie hiervoor de andere topics.
Van verschillende kanten hoort men stemmen opgaan, dat dit aantal wat karig is. Dit terwijl er argumenten genoeg zijn om de handen weer eens uit de mouwen te steken, en zodoende Nederland op dit gebied weer een partijtje te laten meeblazen.
Naast het feit dat een open of halfopen baan minder kostbaar is, biedt zo’n constructie aantrekkelijke voordelen.
Meer ervaren baanrenners kunnen er ’s zomers, als de temperaturen binnen te hoog oplopen, hun trainingsritten afleggen in de open lucht.
Ook voor wie zich voorbereidt op een wegkoers, hobbyist en recreant kan het verleidelijk zijn om zich op bepaalde dagen op zo’n baan te begeven, en wel in verband met veiligheid. Snelwegen raken overvol, automobilisten storten zich op de sluiproutes, waar ze soms in conflict komen met de wielrijders.
Hoewel een baanfiets gewoonlijk geen remmen en versnellingen heeft, worden er in België geen speciale eisen gesteld aan het materiaal waarop gereden wordt. Wie het wil kan voor 3 Euro per dag een fiets huren, maar de eigen fiets is ook welkom.
Een ander belangrijk kenmerk dat de Belgische banen hebben, is dat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Voor de prijs van 2 Euro kan iedereen het rijden op de baan eens uitproberen.
De belangrijkste doelgroep is, zoals gezegd, de jeugd.
Men biedt een opening om jongeren op een veilige plaats kennis te laten maken met sport, zonder dat daar formaliteiten of hoge kosten aan verbonden zijn.
Naar verluidt heeft de baan in Brugge 850.000 Euro gekost. Geen sportvereniging die zo’n bedrag op tafel kan leggen, maar er zijn meerdere redenen voor de overheid om hierin het voortouw te nemen.
In vrijwel elk verkiezingsprogramma staat dat de sport in Nederland verder uitgebreid moet worden. De jeugd dreigt problemen te krijgen met overgewicht om nog maar niet te spreken over het gebrek aan zinvolle vrijetijdsbesteding met alle gevolgen van dien.
Tenslotte: Er ontstaat een middenterrein van honderden vierkante meters, waar lokaal verdere invulling aan kan worden gegeven. In Wilrijk ligt er binnen de wielerbaan een vlakke ovaal voor onder meer skeelers. De rest is daar opgevuld met een BMX-parcours, maar meerdere mogelijkheden zijn denkbaar.
Niet iedereen is geschikt om te voetballen of te zwemmen, hoe meer verschillende sporten er mogelijk zijn, hoe beter.
Theo Bos, Teun Mulder, Tim Veldt, Marianne Vos en alle andere bekende en minder bekende mannen en vrouwen hebben een aantrekkingskracht op de jeugd, daarvan moet gebruik gemaakt worden.