Open banen in Nederland?

• Frank

Leuke foto, gangmaker. Zelf gemaakt?

Frank

• Stayer

Ook op deze plaatsen was er een wielerbaan en mag dus ook worden toegeoegd aan het lijstje van verdwenen wielerbanen :

- Zwolle

- Venlo

Dat word ondertussen toch wel een indrukwekkend lijstje !

Iemand nog tips over nog niet vermelde lokaties waar er vroeger een wielerbaan is geweest ?

• Gangmaker

Ook ook verdwenen wielerbanen nog niet vermeld zijn deze in :

Berkel-Enschot, Boxtel, Schijndel, Dungen, Raamsdonk, Tilburg (Koningshoeven), Eindhoven (Woensel), Eindhoven (Genneperweg)

• Cyclo

Doetinchem en Arnhem zijn door dezelfde architect ontworpen als de 166 m baan in Gouda, nl. de heer Stuurman.

In Rijswijk werd ook het NK Baan verreden met Arie van Vliet als kampioen. Later werd op de plaats van de wielerbaan een Speedwayovaal aangelegd. Dat moet niet lang na de 2e wereldoorlog zijn gebeurd want toen was Speedway in de Randstad zeer populair. Met bijv. een uitverkocht Feyenoordstadion. In Rijswijk konden achttienduizend motorfans terecht!

• Cyclo

In Scheveningen leerden Piet Moeskops en Bosch van Drakesteijn het vak. Deze baan leefde echter niet lang en werd volgens mij begin jaren twintig reeds opgedoekt. Waarna Rijswijk het heft in handen nam. Wanneer de hoogtijdagen van Duinhorst (Wassenaar) waren, weet ik niet precies. Arie van Vliet trainde op deze lange baan de Nederlandse selectie. Moet beginjaren '60 zijn geweest. In die selectie o.a. Maarten den Outer, Jaap Oudkerk. Ze reden toen zelfs nog een interland in Zuid-Afrika.

• Herman Lenferink

Wie kan mij vertellen waar in Nederland wielerbanen of wielerparcoursen worden gebruikt voor fietstraining in de vorm van intervaltraining en op welke wijze deze intervaltraining dan wordt ingericht? Ik kan dergelijke informatie goed gebruiken voor een vergelijkend onderzoek naar de praktijk van intervaltraining in verschillende duursporten in Nederland?

Vast bedankt,

Herman Lenferink (atletiektrainer AV Phoenix, Utrecht)

Gangmaker schreef:

>

> Baanwielrennen begint men ook alleen maar als er een baan op

> een respectabele afstand van de woonplaats is gelegen, dat

> was vroeger al zo en nu zeker in tijden van dure

> benzineprijzen.

> Hoeveel jongerens hebben vroeger niet leren rijden op

> wielerbaantjes in hun buurt

> Vandaar het nut van regiobaantjes waarop iederéén het eens

> kan uitproberen.

> Men hoeft ook geen Olympisch zwembad te hebben om te leren

> zwemmen, dat kan men ook leren in 15, 20 of 25 meter zwembaden.

• le Coq

In Eindhoven op de wielerbaan in Woensel geef ik (interval)training aan wielrenners en triatleten. Daarnaast ook koppeltrainingen (fietsen-lopen) voor de triatleten. Voor specifieke vragen over de trainingen op de baan kun je mailen.

Toevallig net het programma van het NTB-congres doorgelezen, waarschijnlijk ben ik daar ook bij de Verheul-workshop.

• Herman Lenferink

Beste le Coq,

bedankt voor je antwoord en aanbod,

mail je emailadres even naar hlenferin@hetnet.nl,

want in je bericht komt het niet door:

ik zou graag willen weten hoe je je fietsintervaltraining inricht en waarom.

Groet,

Herman Lenferink

• Yorifumi

Stayer, is het niet een idee dat je over dit onderwerp een website start?

• Stayer

De hoogtijdagen van de wielerbaan in Wassenaar was inderdaad de jaren vijftig tot begin jaren 1960.