Arie van Vliet

• baanliefhebber

Beste baanfanaten,

Ben in het bezit van 25 vergeelde kranten ter grootte van ± 40x30. Het is een 25 delige serie over de roemrijke loopbaan van Arie van Vliet met als titel; “Met vliegende start” vergezeld van veel foto's uit die tijd. Serie werd geplaatst in de periode October / November 1963 en geschreven door Jan Liber.

Zou de in slechte staat verkerende en vergeelde kranten willen bewaren.

Hoe zou dat het beste kunnen.

• Javelin

Zo'n 25 jaar geleden werkte ik een beetje in de papier. Toen werd aangenomen dat je papier dat je lang wilde bewaren moest steken in ZUURVRIJE plastic mappen. Moest je nog erg mee uitkijken, de meeste handelaren hadden er geen idee van of hun mappen ZUURVRIJ waren en verkochten je gewoon wat ze in huis hadden…(stond de tekst uiteindelijk in je map ipv op het papier)

Gegarandeerd zuurvrije mappen waren tamelijk duur.

Krantenpapier staat niet bekend om zijn houdbaarheid, integendeel. Een krant wordt geacht na één dag te worden weggegooid, kan dus op een mindere kwaliteit papier worden gedrukt. Niet per definitie slecht, het drukt de kosten en is beter voor het milieu.

Krantenpapier van meer dan 40 jaar oud nu nog conserveren ? Het lijkt me moeilijk, je geeft zelf al aan dat ze in slechte staat verkeren.

Wellicht zijn tekst en foto's toch het belangrijkste. Overweeg dan alles in te scannen en bv in pdf-formaat op te slaan. Let wel: Ik ben er zeker van dat het licht en de warmte van de scanner (nogmaals) een aanslag zullen doen op het papier.

Begin niet meteen, misschien zijn er nog anderen met moderner inzichten dan ik.

Succes.