Zesdaagsen rijden elkaar in de wielen

• Bartje

Donderdag, 3 mei 2007 - DEN HAAG - Herrie in de zesdaagsewereld. De organisaties van de wielerevenementen in Maastricht en Zuidlaren rijden elkaar in de wielen. Beide zesdaagsen claimen een datum halverwege december. Wat de wielerbond KNWU betreft is dat “geen optie.”.

Vorige week nog liet de nieuw te organiseren Zesdaagse van Zuidlaren, die de Prins Bernhardhoeve als locatie heeft gekozen, weten van 13 tot 18 december te willen debuteren. Maastricht besloot onlangs van datum te switchen, van eind september naar 17-22 december. Beide evenementen zouden elkaar nu overlappen.

“Qua sponsoring en publieke belangstelling moet dat geen probleem zijn. We zitten bijna 400 kilometer uit elkaar”, weet Wim Jansen van de organiserende Stichting uit Zuidlaren. “Wij houden dan ook vast aan onze data.”

Jansen erkent wel dat het niet mogelijk zal zijn voor beide evenementen om de beste coureurs te contracteren. “Maar er zijn zo'n zeventig koppels in Europa, dus wij vinden er vast wel 12.”

Hij is nog op zoek naar een wedstrijdleider. Met Patrick Sercu en Peter Post wordt onderhandeld.

De beste renners zullen echter zonder twijfel voor Maastricht kiezen, aangezien die zesdaagse-organisatie aan Rotterdam en Amsterdam gelieerd is en coureurs dus een contract voor drie wedstrijden kunnen tekenen.

Frank Boelé, namens Maastricht: “Als er twee Zesdaagsen tegelijk zijn zal er één een Mickey Mouse-veld hebben. En ik denk wel dat ik weet welke dat is.”

Wat de KNWU betreft is het tegelijk organiseren echter sowieso onbespreekbaar. De bond heeft via een mail suggesties gedaan aan Zuidlaren om naar de tweede week van februari te verhuizen.

KNWU-baancommissievoorzitter Hans van Beek: “Wat ons betreft zit Zuidlaren ook te dicht op de wereldbekerwedstrijd in Peking, die tot 9 december duurt. Er zullen toch veel baanrenners zijn die de olympische piste willen testen. En die komen dan met een jetlag terug. Als we moeten kiezen tussen Maastricht en Zuidlaren geven we bovendien de voorkeur aan Maastricht, dat heeft de oudste rechten.”

In Zuidlaren snappen ze dat niet. De wedstrijd in Maastricht omschrijven ze als ‘onzeker’. Wim Jansen: “Als je nu het MECC in Maastricht belt, weten ze niks van een Zesdaagse in december. En op de kalender van de internationale wielerbond UCI staat Maastricht ook nog steeds voor september gepland.”

• Baanwielrennen

Ik ben ook van mening dat deze 2 zesdaagse niet tegelijkertijd kunnen. Ze moeten echt opnieuw om de tafel gaan zitten om eruit te komen. Ik neem toch ook aan dat Zuidlaren een goed begin wil maken met goede en bekende renners.

Ik denk dat Frank Boele gelijk heeft en dat de renners eerder voor Maastricht dan Zuidlaren zullen kiezen.

We zullen zien hoe het afloopt.Bartje schreef:

>

> Donderdag, 3 mei 2007 - DEN HAAG - Herrie in de

> zesdaagsewereld. De organisaties van de wielerevenementen in

> Maastricht en Zuidlaren rijden elkaar in de wielen. Beide

> zesdaagsen claimen een datum halverwege december. Wat de

> wielerbond KNWU betreft is dat “geen optie.”.

>

> Vorige week nog liet de nieuw te organiseren Zesdaagse van

> Zuidlaren, die de Prins Bernhardhoeve als locatie heeft

> gekozen, weten van 13 tot 18 december te willen debuteren.

> Maastricht besloot onlangs van datum te switchen, van eind

> september naar 17-22 december. Beide evenementen zouden

> elkaar nu overlappen.

>

> "Qua sponsoring en publieke belangstelling moet dat geen

> probleem zijn. We zitten bijna 400 kilometer uit elkaar",

> weet Wim Jansen van de organiserende Stichting uit Zuidlaren.

> “Wij houden dan ook vast aan onze data.”

>

> Jansen erkent wel dat het niet mogelijk zal zijn voor beide

> evenementen om de beste coureurs te contracteren. "Maar er

> zijn zo'n zeventig koppels in Europa, dus wij vinden er vast

> wel 12."

>

> Hij is nog op zoek naar een wedstrijdleider. Met Patrick

> Sercu en Peter Post wordt onderhandeld.

>

> De beste renners zullen echter zonder twijfel voor Maastricht

> kiezen, aangezien die zesdaagse-organisatie aan Rotterdam en

> Amsterdam gelieerd is en coureurs dus een contract voor drie

> wedstrijden kunnen tekenen.

>

> Frank Boelé, namens Maastricht: "Als er twee Zesdaagsen

> tegelijk zijn zal er één een Mickey Mouse-veld hebben. En ik

> denk wel dat ik weet welke dat is."

>

> Wat de KNWU betreft is het tegelijk organiseren echter

> sowieso onbespreekbaar. De bond heeft via een mail suggesties

> gedaan aan Zuidlaren om naar de tweede week van februari te

> verhuizen.

>

> KNWU-baancommissievoorzitter Hans van Beek: "Wat ons betreft

> zit Zuidlaren ook te dicht op de wereldbekerwedstrijd in

> Peking, die tot 9 december duurt. Er zullen toch veel

> baanrenners zijn die de olympische piste willen testen. En

> die komen dan met een jetlag terug. Als we moeten kiezen

> tussen Maastricht en Zuidlaren geven we bovendien de voorkeur

> aan Maastricht, dat heeft de oudste rechten."

>

> In Zuidlaren snappen ze dat niet. De wedstrijd in Maastricht

> omschrijven ze als ‘onzeker’. Wim Jansen: "Als je nu het MECC

> in Maastricht belt, weten ze niks van een Zesdaagse in

> december. En op de kalender van de internationale wielerbond

> UCI staat Maastricht ook nog steeds voor september gepland."

• Playbus

Frank Boele heeft heus niet het alleenrecht op goede koppels hoor, want als ergens een “Mickey Mouse” veld staat, is het wel in de bovengenoemde 3! Ik ben afgelopen winterseizoen bij 7 6daagses geweest en vond het in Nederland maar karig qua deelnemers.

Zou mooi zijn als zuid laren een beetje concurrentie kan geven, is ook goed voor de renners!

• Bartje

Wat wil het publiek zien?

Spektakel toch?

Het hoeven dus niet eens grote baanrenners te zijn, bekende namen slaan eerder aan lijkt me. Ik wil het koppel Bettini/Di Luca wel zien fietsen tegen bv Dekker/Schumacher

• Carolien

heeft zuidlaren een wielerbaan dan? is er nog een demontabele baan?

• Playbus

demontabele banen genoeg op deze wereld, al is die 'gebruikt wordt in Rdam Maastricht en Hasselt wel echt een topper.