Schreeuwers aan de macht?

• Silch

ik kom toch nog eens terug op de discussie Slippens en Stam naar aanleiding van een stukje in de Volkskrant van maandag. Stam laat daarin optekenen dat hij heeft bewezen dat de bondscoach de volgende jaren niet om hem heen kan. Vervolgens zegt Slippens dat het koppel Slippens en Stam intact blijft, bijna letterlijk wordt gezegd dat ze volgend jaar het WK en de OS zullen rijden.

Nou heb ik die koppelkoers op dit WK van dichtbij bekeken en ik constateer dat Schep zichzelf heeft bewezen als WK en OS kandidaat en dat Stam gewoonweg tekort kwam: de laatste 15 minuten kon Stam zijn aflossing nauwelijks volbrengen en hij verloor in de laatste ronde van zijn aflossing telkens de aansluiting die Schep weer moest goedmaken. Niet netjes vond ik dat hij de Duitsers de schuld gaf, die de Zwitsers zouden hebben teruggebracht. Daar zit gelijk ook Stam's probleem: waar staat dat hij vrijgeleide moet krijgen? Als hij nog kracht over had gehad (zoals Schep) hadden die niet zo goed rijdende Duitsers heus dat gat niet meer dichtgereden.

Een volgend deel waar ik me aangestoord heb is het rijden van Slippens op het omnium: volkomen ongeinteresseerd en alleen bedoeld om ook te kunnen verschijnen op het WK. Waarom heeft Pieters niet Ligthart dit omnium laten rijden om ervaring op te doen? Het resultaat was ongetwijfeld beter geweest en niet een aanfluiting zoals nu.

Slippens en Stam zijn een goed koppel en moeten met de benen bewijzen dat ze de beste zijn. Helaas beginnen ze in een zeer vroeg stadium al om zich heen te slaan en eisen in feite onschendbaarheid. Het lijkt me wat voorbarig om nu al te zeggen dat je voor Schep hoort te gaan.

Opnieuw hoop ik dat de kansen eerlijk zullen zijn, gezien de inzet van Slippens op het omnium ben ik bang dat de bondscoach geen harde beslissingen aandurft.

• Buurman v.d.Klimgeit

Die discussie is hier al eerder gevoerd.Het sterkst mogelijke koppel moet ons land vertegenwoordigen op het W.K. en O.S.Dit behoeft niet a priori het koppel Stam-Slippens te zijn.Schep maakte zondag jl. een sterkere indruk dan Stam en heeft misschien wel meerr inhoud dan Stam.Waarom geen koppel Slippens -Schep op een W.K. en O.S. Deze wedstrijden zijn niet te vergelijken met koppelkoersen tijdens een zesdaagse waren letterlijk de woorden van Slippens als co-commentator bij de NOS.Dat Stam-Slippens een prima zesdaagse duo vormen waaraan wij als toeschouwers en/of baanliefhebbers hopen nog veel plezier te beleven doet niets af aan het feit dat de besten geselecteerd dienen te worden en nu al stellingen innemen lijkt me niet gepast.

Heren laat de benen spreken zou ik zeggen en de keuzeheren en dames wens ik veel succes.

• Silch

Ik vermoed dat ook Mouris een grotere inhoud heeft dan Slippens en/of Stam. Het argument van de benodigde sprinter in een koppel (Slippens) is door het koppel Schep en Stam al gelogenstraft. Slippens en Stam hebben al eens eerder een WK afgesloten met de meeste punten maar met een ronde achter. Dus inhoud is belangrijker dan sprintvermogen.

Maar ok, het enige waar ik mij druk over maak is de eerlijke kans van het individu.

• Doortrapper

In ‘de eerlijke kans van het individu’ sowieso niet het makke van de wielersport??

• Bijlmerbiker

Ach, dat is wel zo, maar het hele leven is niet eerlijk, laat staan de sport.

Het is niet altijd de sterkste die wint, maar wel de beste (wat dat dan ook op dat moment mag zijn).

@Silch,

Mee eens. Wij hadden vorige week ook die discussie thuis over Ligthart op het omnium. Maar ja, het is uiteindelijk wel de bondscoach die beslist.

• Javelin

In het artikel stelt Stam dat hij heeft bewezen dat de bondscoach nog wel een tijdje aan hem vastzit. Dat zijn van die resolute uitspaken waar je geen vrienden mee maakt, maar feitelijk klopt het wel. Als het niet halen van goud al de reden is om thuisgelaten te worden houden we een kleine ploeg over.

Waar ik me aan stoor zijn termen als “aanfluiting”, “ongeïnteresseerd” en “schreeuwers”, al staat er een vraagteken bij.

Slippens zegt dat het duo Slippens/Stam intact blijft. Dat is een keuze van de renners zelf. Ik vroeg me al langer af wat de gevolgen zouden zijn voor Gilmore of Slippens, het komende zesdaagseseizoen, mocht het Belgische of het Nederlandse koppel wereldkampioen zijn geworden. Toch kwam de beslissing om in Palma niet te rijden van Robert Slippens zelf en liet hij optekenen: Robert Slippens, zijn vaste maatje, vloekte in de Palma Arena nog het hardste. ‘Ik had ze zo graag wereldkampioen zien worden.’ Niet onvriendelijk van een “schreeuwer”.

Wie de sterkere rennner in de koers was ?

Het is logisch, dat de “verse” renner sneller gaat dan degene die net 600 meter “alles uit de kast” heeft gereden. Ook Schep leek gaten te laten vallen, die door Stam werden dichtgereden. En dan is er nog de vraag die ik al vaker heb gehoord en die hier extra van belang is: Waarom doet Stam eigenlijk het merendeel van de sprints ?

In hetzelfde artikel staat dat veel mensen niet begrijpen van hoever Robert Slippens terugkomt. Hij eindigde in het omnium precies in de middenmoot. In dit geval vind ik het begrip “aanfluiting” op zijn zachtst gezegd niet gepast.

Ongeïnteresseerd ? Hoezo ? Wordt dat nog aannemelijk gemaakt ?

Wie wil geeft me maar een mailadres. De foto die ik dan stuur is geen bewijs, maar doet wel het tegendeel vermoeden.

Nederland wordt vertegenwoordigd door het sterkste koppel, dat we op een bepaald moment kunnen vormen. Zoveel vertrouwen heb ik wel in de bondscoach.

• Silch

Beste Javelin, je moet natuurlijk wel ingaan op mijn vragen, dus:

Wat geeft Stam het recht om nu al startplaatsen op te eisen voor volgend jaar?

'Feitelijk klopt het wel', dus, als het koppel Stam/Slippens intact blijft, is Schep dus niet goed genoeg, of in ieder geval minder?

Als Slippens zich niet in vorm voelt voor de koppel, waarom dan wel voor het omnium?

Wat is er op tegen om Ligthart dat omnium te laten rijden?

Denk je niet dat ook andere Nederlandse koppels een kans hebben op een WK goud (b.v. Schep/Mouris/Huizinga/Ligthart/Vermeulen/Terpstra/Stroetinga)?

Schep leek gaten te laten vallen? Dat is wel heel suggestief. Ik heb het Nederlandse koppel heel goed gevolgd (op de tribune) en heb een andere wedstrijd gezien dan jij?

Aanfluiting? Zeker, omdat Slippens zijn naam en invloed heeft gebruikt om te kunnen starten?

Je kunt natuurlijk elke mening in twijfel trekken, ik heb geen bewijs, maar aannemelijk vind ik het wel. Ik kan me niet voorstellen dat 1 foto een bewijs is voor jouw stelling. Als je van mij bewijs vraagt is jouw ‘vermoeden’ ook wat schraal. Ik gok dat het een foto is waarop Slippens heel fanatiek kijkt?

Het lijkt nu dat ik een tegenstander ben van Slippens/Stam. Dat is zeker niet waar, ik zeg nog eens: het is een topkoppel, maar ook zij vergeten dat er in Nederland de laatste jaren iets is veranderd. We hebben heel veel baanrenners met potentie, ik zou niet willen dat de doorstroming geblokkeerd wordt door bekende namen. Ik wil simpelweg bewijs voor de kracht. Ik reageerde omdat Stam in dat Volkskrant artikel nu al zijn invloed probeert aan te wenden ten eigen voordele. En dat bevalt mij niks.

• Javelin

Beste Silch,

Hoewel ik van mening ben dat ik dat helemaal niet hoef te doen, wil ik best op je vragen ingaan. ik pak het artikel er weer bij.

Stam eist geen plaatsen op, hij zegt bewezen te hebben dat de bondscoach voorlopig nog wel een poosje aan hem vastzit. Niet zo'n leuke opmerking, maar het klopt: hij heeft zilver gehaald. Het lijkt mij niet slim om hem, als hij die vorm houdt, thuis te laten. Verder geeft Slippens aan dat zij een vast koppel zijn en blijven. De conclusie dat het koppel tijdens de WK en de OS in ere hersteld zal worden komt m.i. van de journaliste, niet de minste overigens. Ook wat mij betreft zal Robert Slippens apart moeten bewijzen dat hij de beste man is om op WK en OS te rijden. Dit maakt de keuze wat ingewikkelder, je krijgt ze allebei, of allebei niet.

Waarom ik liever Slippens zou zien dan Schep ? Ik stel voorop dat Peter Schep het afgelopen toernooi het meeste respect verdient en van mij krijgt hij die ook. Hij deed aan drie duuronderdelen mee. Chapeau, maar misschien iets te veel van het goede. En Slippens is de sprinter (met inhoud) die nu aan het team ontbrak. Jij kunt de stelling dat het beste koppel uit een stayer en een sprinter bestaat best in twijfel trekken, maar als je daarvoor als alleen Los Angeles aanhaalt, is dat voor mij geen reden om mijn mening te herzien.

De verstandhouding binnen de ploeg is beter, dan het lijkt te zijn als je deze discussie volgt. Slippens geeft zijn plaats in de koppelkoers op en gaat vierkant achter het nieuwe koppel staan. Waarom hij zich wel fit genoeg voelde voor het omnium heeft hij zelf ergens gezegd: 50 kilometer tegen 53 kmh was hem teveel, een omnium met vijf korte onderdelen geeft mogelijkheden om het lichaam te laten rusten.

Waarom niet Ligthart, of om het even welke andere renner ? Peter Pieters heeft weinig te maken met wensen van renners, en al helemaal niets met wensen van de toeschouwers. Hoe precies weet ik ook niet, maar hij is tot de conclusie gekomen dat het verstandig was om Robert Slippens het omnium te laten rijden. Wie zijn wij om zijn integriteit om zoiets in twijfel te trekken ?

Denk ik dat al die namen geen kans maken op goud in de koppelkoers? In ieder geval niet allemaal tegelijk, ooit moeten er twee namen gekozen worden. Dan het gaat erom welk koppel de meeste kans maakt op goud. Jij en ik hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat Slippens (in goede doen) en Stam onze sterkste combinatie is. Als de bondscoach tot een andere conclusie komt heeft hij daar zijn redenen voor. Ik ga in ieder geval niet op voorhand uiten waarom ik het met elke andere beslissing oneens zou zijn.

Schep leek gaten te laten vallen, ja. Maar dat lijkt bij allemaal zo, ook bij Risi, Marvulli en alle anderen. Vlak voordat je wordt afgelost (renners keren het weleens om, maar volgens mij ben je afgelost als je boven in de baan gaat rijden) ligt je snelheid aanmerkelijk lager dan toen je zo'n 600 meter eerder aan je beurt begon. Als de aflossing van het koppel voor je honderd meter eerder heeft plaatsgevonden, gaat die renner harder, lijkt er dus een gat te vallen, totdat de “verse” renner in de baan komt.

Ik heb me ook al afgevraagd of jij en ik wel dezelfde wedstijd hebben gezien, ik zat in ieder geval op de tribune in Palma. :)

Stam was echt niet slechter dan Schep in de koppelkoers. Wel heb ik me meer dan eens zitten verbijten als Stam weer voor een paar punten de sprint aanging. Daar zijn kostbare krachten verloren gegaan, maar zijn wel de punten vergaard waar het uiteindelijk om bleek te gaan.

Was het optreden van Slippens in het omnium een aanfluiting? Integendeel

1 foto is niet de beste manier om het tegendeel van jouw stelling te bewijzen, maar dat had ik geloof ik al geschreven. Ik vraag jou ook niet om bewijs, maar om onderbouwing en die mis ik nog steeds.

De ploeg die er nu stond in Palma is er één, waar we vol vertrouwen mee naar China kunnen vertrekken en bijna iedereen kan nog groeien. .

Tenslotte, wij hoeven het niet met elkaar eens te zijn en we zullen ons best nog wel eens verwonderen over een beslissing van een bondscoach of een ander. Het is hun vak, denk ik dan, en als ik ga vissen hoor ik meestal wel een plausibele verklaring.

Ik heb geen reden om aan wie dan ook in het team te twijfelen. Op de huidige voet verder gaan. Ik vertrouw erop dat de beste (Nederlander) wint.

• Silch

Kortom, wij verschillen van mening. En natuurlijk hoef je niet op mijn vragen in te gaan, maar het is een discussieforum toch? Jij vraagt onderbouwing van mijn mening? Ik vraag alleen maar een eerlijke strijd en jij vindt dat blijkbaar (nog) niet nodig. Ik zou niet weten waarom ik verder moet onderbouwen dat ik gelijke kansen wil.

Of verschillen we eigenlijk helkemaal niet van mening?

• Buurman v.d.Klimgeit

Waarom plaatsen de heren Silch of Javelin niet het gehele artikel op deze pagina ?

Het bevat immers meerdere interessante zinnen.

Daarom het (belangrijste gedeelte geplaatst:

“Bij momenten had Stam het moeilijk op Mallorca met de veranderde situatie.Kon hij zijn hart luchten en hem lastig valllen met zijn problemen.terwijl Slippens al genoeg had aan zichzelf?”Ik denk dat heel erg wordt onderschat waar hij vandaan komt“ zei Stam ”Het zal nog wel een jaar duren, voordat hij weer echt terug op niveau is.Maar in mijn hart weet ik dat wij een goed koppel zijn."

Het was zijn antwoord op de vraag of de combinatie Schep/Stam toekomst heeft.Slippens is niet van plan zijn plek aan de zijde van Stam af te staan.Volgend jaar zal het duo bij bij de W.K. en Spelen in ere worden hersteld.“We zijn er samen aan begonnen,we maken het ook samen af”,zei Slippens."Wij zijn Slippens/Stam of Stam/Slippens,al acht jaar.

Voorlopig zal zelfs de bondscoach daar niet aan kunnnen tornen.Het zilver van Palma was voor Stam,ondanks de teleurstelling,de bevestiging dat hij nog een tijdje mee kan op het hoogste niveau.De renner had de kritiek ook gehoord dat hij samen met Slippens op zijn laatste benen zou lopen en dat het tijd was voor de jeugd.

Hij stoorde zich eraan.Ïk heb laten zien dat ik nog niet zo beroerd ben en dat de bonscoach nog wel een tijdje aan mij vastzit."

Vooral dat laatste was voor Stam van belang.De verstandhouding met bondscoach Peter Pieters is bepaald niet optimaal.“Wij trekken altijd ons eigen plan,dat weet ik wel,”zei Slippens “Maar elke renner vindt het fijn als iemand belt om te vragen hoe je ervoor staat tijdens een trainingskamp.”

Tot zover een gedeelte uit het artikel geschreven door Marije Randewijk in De Volkskrant van maandag 2 april jl.