Beste Silch,
Hoewel ik van mening ben dat ik dat helemaal niet hoef te doen, wil ik best op je vragen ingaan. ik pak het artikel er weer bij.
Stam eist geen plaatsen op, hij zegt bewezen te hebben dat de bondscoach voorlopig nog wel een poosje aan hem vastzit. Niet zo'n leuke opmerking, maar het klopt: hij heeft zilver gehaald. Het lijkt mij niet slim om hem, als hij die vorm houdt, thuis te laten. Verder geeft Slippens aan dat zij een vast koppel zijn en blijven. De conclusie dat het koppel tijdens de WK en de OS in ere hersteld zal worden komt m.i. van de journaliste, niet de minste overigens. Ook wat mij betreft zal Robert Slippens apart moeten bewijzen dat hij de beste man is om op WK en OS te rijden. Dit maakt de keuze wat ingewikkelder, je krijgt ze allebei, of allebei niet.
Waarom ik liever Slippens zou zien dan Schep ? Ik stel voorop dat Peter Schep het afgelopen toernooi het meeste respect verdient en van mij krijgt hij die ook. Hij deed aan drie duuronderdelen mee. Chapeau, maar misschien iets te veel van het goede. En Slippens is de sprinter (met inhoud) die nu aan het team ontbrak. Jij kunt de stelling dat het beste koppel uit een stayer en een sprinter bestaat best in twijfel trekken, maar als je daarvoor als alleen Los Angeles aanhaalt, is dat voor mij geen reden om mijn mening te herzien.
De verstandhouding binnen de ploeg is beter, dan het lijkt te zijn als je deze discussie volgt. Slippens geeft zijn plaats in de koppelkoers op en gaat vierkant achter het nieuwe koppel staan. Waarom hij zich wel fit genoeg voelde voor het omnium heeft hij zelf ergens gezegd: 50 kilometer tegen 53 kmh was hem teveel, een omnium met vijf korte onderdelen geeft mogelijkheden om het lichaam te laten rusten.
Waarom niet Ligthart, of om het even welke andere renner ? Peter Pieters heeft weinig te maken met wensen van renners, en al helemaal niets met wensen van de toeschouwers. Hoe precies weet ik ook niet, maar hij is tot de conclusie gekomen dat het verstandig was om Robert Slippens het omnium te laten rijden. Wie zijn wij om zijn integriteit om zoiets in twijfel te trekken ?
Denk ik dat al die namen geen kans maken op goud in de koppelkoers? In ieder geval niet allemaal tegelijk, ooit moeten er twee namen gekozen worden. Dan het gaat erom welk koppel de meeste kans maakt op goud. Jij en ik hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat Slippens (in goede doen) en Stam onze sterkste combinatie is. Als de bondscoach tot een andere conclusie komt heeft hij daar zijn redenen voor. Ik ga in ieder geval niet op voorhand uiten waarom ik het met elke andere beslissing oneens zou zijn.
Schep leek gaten te laten vallen, ja. Maar dat lijkt bij allemaal zo, ook bij Risi, Marvulli en alle anderen. Vlak voordat je wordt afgelost (renners keren het weleens om, maar volgens mij ben je afgelost als je boven in de baan gaat rijden) ligt je snelheid aanmerkelijk lager dan toen je zo'n 600 meter eerder aan je beurt begon. Als de aflossing van het koppel voor je honderd meter eerder heeft plaatsgevonden, gaat die renner harder, lijkt er dus een gat te vallen, totdat de “verse” renner in de baan komt.
Ik heb me ook al afgevraagd of jij en ik wel dezelfde wedstijd hebben gezien, ik zat in ieder geval op de tribune in Palma.
Stam was echt niet slechter dan Schep in de koppelkoers. Wel heb ik me meer dan eens zitten verbijten als Stam weer voor een paar punten de sprint aanging. Daar zijn kostbare krachten verloren gegaan, maar zijn wel de punten vergaard waar het uiteindelijk om bleek te gaan.
Was het optreden van Slippens in het omnium een aanfluiting? Integendeel
1 foto is niet de beste manier om het tegendeel van jouw stelling te bewijzen, maar dat had ik geloof ik al geschreven. Ik vraag jou ook niet om bewijs, maar om onderbouwing en die mis ik nog steeds.
De ploeg die er nu stond in Palma is er één, waar we vol vertrouwen mee naar China kunnen vertrekken en bijna iedereen kan nog groeien. .
Tenslotte, wij hoeven het niet met elkaar eens te zijn en we zullen ons best nog wel eens verwonderen over een beslissing van een bondscoach of een ander. Het is hun vak, denk ik dan, en als ik ga vissen hoor ik meestal wel een plausibele verklaring.
Ik heb geen reden om aan wie dan ook in het team te twijfelen. Op de huidige voet verder gaan. Ik vertrouw erop dat de beste (Nederlander) wint.