Nominatie O.S.

  • Buurman v.d.Klimgeit

    Sportkoepel NOC/NSF heeft vandaag elf renners genomineerd voor de Olympsiche Spelen.Dit is gebeurd op basis van de dit jaar behaalde resultaten in wereldbekers en is geen garantie voor de individuele sporter dat zij ook daadwerkelijk afreizen.

    Bij de vrouwen mochten Yvonne Hijgenaar en Willy Kanis ( sprintnummers) en Marlijn Binnendijk (puntenkoers en achtervolging) op een nominatie rekenen.

    Bij de mannen ging het om Tim Veldt (sprint) ,Pim Ligthart (koppelkoers) Peter Schep (ploegkoers en ploegachtervolging),Sipke Zijlstra,Ismael Kip,Jenning Huzinga en Eelke v.d.Wal (ploegenachtervolging) en Jens Mouris (ploegenachtervolging,individuele achtervolging en koppelkoers).

  • Javelin

    Op zijn minst lijkt het er hier op dat een paar prikkers op deze pagina op hun wenken worden bediend.

    Als je deelnemers uitzendt op grond van hun prestaties kun je op het moment ook moeilijk andere renners nomineren. En laat ik vooropstellen dat ook ik dit de enig juiste manier vind.

    Het is niet van belang dat ik vind dat Robert Slippens en Danny Stam het sterkste duo voor de koppelkoers is in Nederland. Zelfs niet als ik stel dat zij het op één na sterkst denkbare koppel ter wereld vormen.

    Vijf jaar geleden was een zesdaagse in Nederland nog een utopie, bijna vijftien jaar daarvoor was er een einde gekomen aan de laatste zesdaagse in Rotterdam. Nog in datzelfde jaar startte evenwel de eerste zesdaagse in het Velodrome in Amsterdam. Er zijn geluiden dat er dit jaar misschien wel vier Nederlandse zesdaagsen op de kalender zullen staan. Dit hebben we te danken aan de tomeloze inzet van een groot aantal mensen. Het is zeker niet mijn bedoeling deze mensen voor het hoofd te stoten, maar voorzichtig zou ik willen constateren dat alle inspanningen, van iedereen, tevergeefs zouden zijn geweest zonder het koppel Slippens / Stam.

    Bij gebrek aan een overdekte wielerbaan trokken zij naar Gent om te investeren in een toekomst in de zesdaagsen. De overdekte baan in Alkmaar was er waarschijnlijk toch wel gekomen en ook die heeft een aandeel in de opkomst van het baanwielrennen in Nederland. Het zal nooit meer exact te achterhalen zijn welk aandeel Robert en Danny daarin hebben gehad, en nog zullen hebben. Onder normale omstandigheden kunnen ze nog heel wat jaren mee en moeten de beste jaren nog komen.

    Drie jaar geleden waren we blij dat er zo’n vijftien renners bereid waren onze driekleur te verdedigen in de baan van Athene. Voor Peking moeten we gaan selecteren en dat gaat zoals het moet gaan: op grond van geleverde prestaties. De val van Robert Slippens vorig jaar is er de oorzaak van dat hij en Danny Stam weinig of geen resultaten hebben kunnen laten zien en dus lopen zij de nominatie mis.

    Ik put natuurlijk nog hoop uit het feit dat dit slechts een nominatie is. Er kan nog van alles gebeuren in de samenstelling van de ploeg en ook aan de onderdelen waarin de renners zullen uitkomen. Theo Bos staat ook niet tussen de genomineerden, maar het zal toch niet gebeuren dat die thuisblijft ?

    De Wereld Draait Door.

    Het bericht van de nominaties las ik op de pagina van de KNWU:

    http://www.knwu.nl/index.php?cat=knwu&WRid=1349

    Een kort bericht met een foto erbij,

    van Jens Mouris en Danny Stam ! *D

  • Liefhebber vd Baan

    Theo Bos????

    Teun Mulder???

    Of zijn die stiekem gestopt zonder dat we het hebben gemerkt?

  • Buurman v.d.Klimgeit

    Beste Javelin,

    Het is slechts een nominatie gedaan n.a.v de prestaties van dit jaar.

    In 2007 zijn er zoals we weten 2 W.B. westrijden geweest.Los Angeles en Manchester.Het komende W.K. en de W.B. wedstrijden in het seizoen 2007/2008 evenals het W.K. te Manchester in 2008 zijn ook van doorslaggevende aard voor een selectie voor De Olympische Spelen.

    Dus nog mogelijkheden genoeg voor o.a.Bos,Slippen en Stam op die uitzending af te dwingen.

  • Silch

    Javelin,

    ik denk dat je onderscheid moet maken tussen zesdaagsen en het baanwielrennen in het algemeen. Stam en Slippens hebben zeker grote invloed gehad op de populariteit van de zesdaagsen in Nederland. Toch moet je die (Nederlandse) inbreng niet overschatten, want ondanks het aantal zesdaagsen in Nederland zijn er toch maar verrekt weinig Nederlandse renners te zien in het internationale circuit. En neem van mij aan: er zijn er zat die die zesdaagsen wel willen rijden. Zolang er geen grotere Nederlandse inbreng komt zal ik nog niet juichen.

    Wat de ontwikkeling van het baanwielrennen betreft wordt de naam van Pieters te weinig genoemd. Hij had het lumineuze idee om via een achtervolgingsploeg het baanwielrennen een zet te geven. Begonnen met een paar oude maten van hem (omdat je toch geen ander kon krijgen destijds), ik noem John den Braber, Michael van der Wolff, Wilco Zuyderwijk, renners aan het eind van hun wegcarriere. En een paar jonkies zoals Jens Mouris en Peter Schep. Die trainden op dinsdag in het koude en winderige Amsterdam, destijds niet dicht en verwarmd, een hokkie in de kelder met wat gekregen spulletjes. Met veel geduld en bloot aan kritiek, nipt de spelen van Sydney gehaald, maar wel zover dat andere renners ook interesse kregen. Jammer dat die oude gasten de echte successen niet meer hebben gehaald. In het kielzog van die ploegachtervolging kreeg ook de individuele achtervolging nieuwe beoefenaars met succes.

    Iedereen mocht aan het begin van het seizoen komen meetrainen en zo komen de talenten vanzelf boven. Dat Pieters uiteindelijk het geluk heeft dat er een paar exceptionele talenten zoals Bos komen bovendrijven is mooi maar niet genoeg. Het vertrek van Heimans en Terpstra om diverse redenen is een zorgelijke zaak voor de continuiteit: de achtervogingsploeg staat weer bijna op nul.

  • KrolStonE

    Mooi dat jonge jongens als Kip en Ligthart de kans krijgen zichzelf te ontwikkelen. Goede zaak voor de baan- en wielersport in het algemeen

  • Javelin

    @ Silch

    Ik denk zeker ook dat je onderscheid moet maken tussen zesdaagsen en het baanwielrennen in het algemeen, maar ik vind dat je ze niet helemaal van elkaar mag scheiden.

    Veel disciplines vind je niet terug in de zesdaagse, maar in het geval van de koppelkoers lijkt het mij toch moeilijk om te ontkennen dat de zesdaagse het baanwielrennen beïnvloedt.

    Er zullen er zat zijn die in het internationale circuit de zesdaagsen willen rijden, maar we willen vaak zoveel. Ook in dit geval is het zo dat organisatoren tegen van die praktische futiliteiten aanlopen. In een zesdaagse starten 22 tot 39 renners. Ongeveer de helft van het rennersveld bestaat gewoonlijk uit renners van het gastland (die trekken meer publiek dan buitenlandse “middenmoters”) en verder ziet men graag koppels uit zoveel mogelijk landen. Inderdaad, dan moet je als beginnend renner van goeden huize komen om je daar tussen te wringen, zeker als er al een koppel uit je land naam heeft gemaakt in dat circuit. Maar het is zeker weer niet zo, dat je helemaal geen kans maakt. Wie goede prestaties toont kan rekenen op steeds meer contracten. Die prestaties moet je dan wel komen laten zien in de zesdaagsen, met name in de koppelkoers.

    Daarvoor is er bijvoorbeeld de UIV-Cup, waar momenteel diverse jonge Nederlandse renners in het buitenland aan deelnemen. Aan het eind van de vorige eeuw was dat één koppel, dat toen ook nog eens niemand kende, bv Martijn Lust en, inderdaad, Robert Slippens. Naar mijn mening heeft een behoorlijk deel van de huidige generatie eliterenners een kans laten liggen om daarin hun naam bekendheid te geven.

    Maar dan heb je nog de zesdaagsen zelf. Net als in het buitenland hebben de Nederlandse organisatoren de gewoonte om ongeveer de helft van het rennersveld uit Nederlanders te laten bestaan. Ik zou dus zeggen: hoe meer zesdaagsen in Nederland, hoe meer mogelijkheden om jezelf te tonen, toch ?

    En wat te denken van al die jongelui, en misschien ook wel sponsors, die door de zesdaagsen naar het baanwielrennen worden gelokt ? Het worden niet allemaal toppers en ook zal voor velen blijken, dat de koppelkoers en dus de zesdaagse niet hun specialiteit zal worden. Daar hebben we dan weer mensen voor om ze hopelijk toch te interesseren voor de andere onderdelen. Maar sommigen worden besmet met het virus naast hun vader, aan de rand van de baan, tijdens een zesdaagse. Wil je nog een naam weten ?

    Ik ben en blijf van mening dat een paar stevige zesdaagsen in Nederland van groot belang zijn voor de toekomst van het baanwielrennen.

    Maar niet de zesdaagsen alleen !!!

    Ik memoreerde al kort aan Alkmaar toen ik concludeerde dat nooit te achterhalen zal zijn hoe groot de invloed van Slippens/Stam is op het baanwielrennen. Ik ben het met je eens dat ook op dat vlak best eens wat meer uitgeweid mag worden. Dan valt al snel de naam van Peter Pieters en die zou best wat vaker genoemd mogen worden. Wat precies zijn verdienste is, is ook niet te achterhalen, maar dat die groot is, is zeker.

    Voor de duidelijkheid: Het ging mij er in mijn vorige bericht om wie Nederland zou gaan vertegenwoordigen op het onderdeel koppelkoers. Ik weet dat er mensen zijn die er anders over denken, maar ik ben wel degelijk van mening dat prestaties in de zesdaagsen mee mogen wegen in de beslissing wie Nederland uitzendt naar de Olympische Spelen. Als er mannen bezig zijn met “geld verdienen in de zesdaagse”, moeten ze wel eens de keuze maken om een Kampioenschap of een Wereldbekerwedstrijd over te slaan. Ik vind niet dat het de reden mag zijn om ze zomaar uit te sluiten.

  • Kübler

    Beste Javelin

    Nu je toch de vorige eeuw bent ingstapt en een baantopper naar voren haald als Martijn Lust dan wil ik je erop wijzen dat het een vrij complex verhaal gaat worden wie en wat er uitgezonden moeten worden.

    Martijn Lust ik zie hem af en toe en op de baan in de koppelkoersen te weinig maar daar zal Martijn zo zijn reden voor hebben. Hij moet alle dagen gewoon te werk heeft vrouw en kind etc.

    Maar dat het niet alleen op talent aankomt is wel zeker en is nog een aspect wat niet onbelangrijk is in de sport en zeker in de wielersport en dat is de achterban. Want wie je die ambitieuze renner ondersteunen in de rush naar hogere doelen wie durft en kan daar in investeren ?

    Want beste Javelin je moet zeker in de baansport nog steeds offers brengen en om in de zesdaagsen binnen te komen om je brood te kunnen gaan verdienen heb je een financiele buffer nodig.

    Reizen hotels etc. materiaal kortom je moet kunnen aankloppen bij je achterban en dat zijn vaak je ouders.

    En niet iedere ouder kan zomaar even in de kontzak grijpen om jou te helpen naar de top en op dat punt struikelen veel jonge ambitieuze talenten ook op de baan.

    Je kan wel tien zesdaagsen in Nederland van de grond trekkken (raad het niet aan) maar dan kun voor een mager bedrag als talent aan de slag. Om in het buitenland aan de slag te komen in nog meer nodig kortom ook nu zullen er mannekes afhaken die wel over talent beschikken maar niet over de middelen om er te komen waar ze van dromen.

    gr. Kübler.

  • Javelin

    Natuurliujk heeft Küb gelijk. Hoeveel talent, niet alleen in de wielersport, gaat er in Nederland niet verloren ? Vaak om financiële redenen.

    Wie gaat daar wat aan doen ?

    Van Den Haag hoef je niet veel te verwachten, daar is het aatste jaren juist de gewoonte om de kranen dicht te draaien. Om meer kansen te creëen, ben je volgens mij aangewezen op het bedrijfsleven. Hulde alvast aan de huidige sponsoren, maar andere bedrijven zijn alleen bereid te investeren als er ook rendement te behalen valt. Er zijn ook meer toeschouwers nodig, vooral buiten de zesdaagse, en dan gaat het natuurlijk niet om de lotenverkoop. Dat is interessant voor eventuele adverteerders.

    Alle goede ideeën ten spijt zie ik het toeschouwersaantal in Alkmaar nog niet echt exploderen. Toch zal het EK, later dit jaar, weer een aantal mensen naar de baan trekken, waarvan er een paar vaker zullen komen kijken.

    Verder kom je mijns inziens toch weer terecht bij de zesdaagse. Dat is het bekendste evenement, daar zit het grootste deel van het volk dat te verleiden is, om eens naar de andere wedstrijden te komen kijken. Daar zitten ook de bedrijven die de toeschouwers zouden moeten volgen.

    Toch zal er ook altijd een investering van de sporters vereist blijven. Zonder startgeld verschijnen in de UIV-cup, voor een mager startgeld in een zesdaagse in Nederland. Kortom, onderaan beginnen. Het zal voor weinigen zijn weggelegd om bovenaan te beginnen, of zelfs maar halverwege.

    Verder ben ik het met je eens, de grens aan het aantel zesdaagsen in Nederland is in zicht. Daarnaast is en blijft er een grens aan het aantal deelnemers in een zesdaagse. Leuk of niet, ook hier vindt selectie plaats.

    Terug naar de OS en de selectie daarvoor. Het zal zeker een moeilijke klus worden en niet iedereen zal blij zijn met de keuzes die gemaakt zullen worden. Ik zal ook niet helemaal tevreden zijn, maar ik heb er wel alle vertrouwen in, dat Peter Pieters en de andere verantwoordelijken de beste keuzes zullen maken.