Kanis vindt goud hele mooie kleur

door Mariëlle Verstegen

KAMPEN - Willy Kanis' eerste grote liefde was fietscrossen.

Nu richt de Kampense zich volledig op het baanwielrennen. Ze won samen met Yvonne Hijgenaar goud en het wereldbekerklassement in Manchester.

Geloof.

“Daar heb ik helemaal niks mee. Van huis uit zijn we wel hervormd, maar ik ben het niet meer. Mijn vader, moeder en zusje nog wel, maar mijn broer en ik niet. Toen ik achttien was, heb ik me uit laten schrijven. Het interesseert me gewoon niet zoveel. Ik heb niet zoveel met het geloof. Ik vind het heel vaag, dat hele verhaal met de Bijbel.”

Hoop.

“Ik hoop natuurlijk op de Olympische Spelen. Die hoop ik als baanwielrenster te halen. Ik leef er zeker al bewust naar toe. Ik heb het fietscrossen en baanwielrennen naast elkaar gelegd en gekozen voor de sport waar ik het meeste kans in had. Dat is voor mij het baanwielrennen.”

Liefde.

“Op het moment is dat mijn fiets. Een andere liefde is er niet. Dat is gewoon toeval, maar ik ben er ook niet echt mee bezig.”

Goud.

“Goud is de mooiste kleur die er is. Dan denk ik natuurlijk weer aan de Olympische Spelen. Yvonne en ik zijn een sterk team, ook in Manchester afgelopen weekeinde, maar er komen steeds meer sterke teams bij. Het is nooit vanzelfsprekend dat je wint.”

Heimwee.

“Dat heb ik eigenlijk nooit. Ik ben van jongs af aan veel weg. Vanaf mijn vijftiende rijd ik al internationale wedstrijden. Mijn ouders gingen nooit mee.We hebben een boerderij, dus dat kon ook niet. Maar ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ik zit nu doordeweeks in Alkmaar in een hotel en in het weekeinde ben ik thuis in Kampen. Ik vind dat niet vervelend, het hoort er gewoon bij.”

Ster van Zwolle.

“Veel te lang, dat houd ik niet vol. Ik heb ook niets met wegwielrennen, ik ben echt een sprinter. Baanwielrennen en fietscrossen vind ik wel allebei nog heel leuk om te doen, dat is ook niet te vergelijken.”

WK.

"Dat is het laatste weekeinde van maart op Mallorca. Daar hoop ik natuurlijk goud te halen.

bron: www.destentor.nl